بازار و کسب و کار

نقد و بررسی فروشگاه های اینترنتی استارتاپی

در این مقاله به نقد و بررسی فروشگاه های اینترنتی پرداخته ایم.

تیمچه

تیمچه یک فروشگاه اینترنتی می باشد که آغاز فعالیت آن از سال 1399 توسط شرکت هوشمند آرمان گستر آریا می باشد.

لوگو و طراحی سایت :

نوع لوگو این فروشگاه اینترنتی حالت تایپوگرافی بیشتر دارد و اینکه متاسفانه لوگو آن به گونه ای می باشد که اصلا در ذهن بجا نمی ماند ای کاش بیشتر به طراحی لوگو این استارتاپ دقت می شد.

در مورد طراحی سایت تیمچه در دو حالت گوشی و دسکتاپ، می توان گفت که وبسایت تیمچه از طراحی سایت خیلی خوبی برخوردار می باشد. بهترین قسمت هایی که یک وبسایت میتواند داشته باشد بنر های آن وبسایت می باشد که بیشتر در نظر و دید مخاطب می باشد. اما معایبی هم دارد به عنوان مثال طراحی سایت در حالت دسکتاپ دارای یک سری نقص های بصری می باشد که از یک تیم قوی انتظار می رود به این مسائل توجه کافی داشته باشند، برای بخش دسته بندی موبایل در صفحه اصلی که در بین چهار تا بنر قرار گرفته بود اما محصولی در آن قرار نداشت و یا در بخش مشخصات و قیمت، یک مدل لپتاپ دو بار نمایش داده شده بود که از استارتاپ تیمچه انتظار میرفت به این جزئیات دقت بیشتری کنند.

وبسایت در حالت گوشی هم همان مشکلات را دارد ولی به مراتب بهتر از حالت دسکتاپ بود. فوتر وبسایت هم خیلی زیبا و تکمیل بود که به صورت واکنشگرا بود آن هم در هردو حالت گوشی و دسکتاپ.

توضیحات موجود در سایت برای مخاطب و فروشندگان

از جهت داشتن توضیحات، به مراتب توضیحات تکمیل تری نسبت به فروشگاه های اینترنتی دیگری دارد اما تنها مشکل و ایرادی که می توان به آن گرفت این است که برای فروشنده کارمزد تعیین شده ای وجود ندارد یعنی به عنوان مثال فروشنده از کجا اطلاع داشته باشد که سایت تیمچه جه اندازه ای از فروشنده کارمزد خواهد برد تا آیا به این نتیجه برسد فروشگاه را ثبت کند یا خیر.

شبکه های اجتماعی:

در مورد شبکه های اجتماعی این وبسایت یک ایراد که می توان گرفت آن هم پیدا نکردن صفحه اینستاگرام، ایکس و دیگر شبکه های اجتماعی می باشد، لینکدین تیمچه هم به آن صورت فعال نبود. تنها شبکه اجتماعی به نسبت فعالی که وجود داشت تلگرام بود که متاسفانه از سال 2021 به بعد آپدیت نشد.

جمع بندی:

در کل فروشگاه اینترنتی تیمچه فروشگاه به نسبت خوبی بود و محصولات تکمیلی داشت و همچنین طراحی سایت آن دارای ترکیب رنگی فوق العاده ای بود، معایبی هم که در این مقاله بهشون پرداخته شده در حد انتظار یک تیم قوی نمی باشد امیدواریم در آینده شاهد رفع این ایرادات باشیم.

بیکوپلاس:

فروشگاه اینترنتی تخفیفی بیکوپلاس به عنوان یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه های اینترنتی با بیش از یک دهه تجربه ، با پایبندی به سه اصل کلیدی ، پرداخت در محل ، 3 روز ضمانت بازگشت کالا و ارایه بهترین کیفیت ، موفق شده تا همگام با فروشگاه‌های معتبر جهان ، به بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران تبدیل شود.
تمرکز فروشگاه فروشگاه اینترنتی تخفیفی بیکو پلاس بر روی 5 دسته اصلی شامل محصولات مردانه ، زنانه ، اکسسوری ، لوازم خانه و دیجیتال می باشد

لوگو و طراحی سایت:

اولین مزیتی که می توان به آن پرداخت لوگو سایت می باشد که در واقع به گونه ای است که هم به صورت جداگونه قابل استفاده است و همچنین همراه با تایپوگرافی، اما به کار بردن لوگو همراه با تایپوگرافی هم زیبا و هم تکمیل تر است که بیکوپلاس این را هم رعایت کرده.

طراحی سایت بیکوپلاس خوب می باشد و همچنین تجربه کاربری خوبی به کاربر می دهد. بنر ها با کیفیت و شیک، چیدمان درست محصولات و واکنشگرا بودن سایت در دوحالت گوشی و دسکتاپ.

تنها ایراد جزئی و فاحشی که وجود دارد ریز بودن فونت و همچنین کمرنگ بودن فونت در بعضی از بخش ها که حالت پیش فرض دارند است که باید درست شوند.

توضیحات موجود در سایت برای مخاطب و فروشندگان:

از آنجایی که فروشنده محصولات، وبسایت بیکوپلاس هست و فروشنده ای ثالث در آن فعالیت ندارد توضیحاتی مبتنی بر فروشندگان در سایت نیست اما برای اطلاع مخاطبان، در بخش فوتر، سوالات متداول موجود می باشد و در صورت پیدا نکردن سوال مورد نظر یا مشکل می توان از پشتیبانی آنلاین وبسایت بیکوپلاس استفاده کرد.

در قسمت فوتر هم بیکوپلاس به معرفی خود پرداخته آن هم به نحو صمیمانه تری که می توانست از همان برای درباره ی ما بیکوپلاس استفاده کرد.

شبکه های اجتماعی:

شروع بیکوپلاس در اوایل کار از طریق پلتفرم اینستاگرام بود و یک ترفند فروش خاصی برای خودشان داشتند که در واقع کاریزماتیک بود، تکنیک آن ها به گونه ای بود که برای هر بخش از محصولات، یک پیج اینستاگرام جداگانه موجود بود و همچنین یک پیج مادر و اصلی که بقیه پیج ها را در زیر مجموعه خود داشت.

پیج هایی که وجود داشتند به نام بیکوشاپ در اوایل کار فعالیت می کردند که هم از پلتفرم اینستاگرام و هم از وبسایت ثبت سفارش را انجام می دادند.

و بعد ها تمام پیج ها به یک پیج واحد به نام بیکوپلاس تبدیل شد البته اکنون با گسترش کار تنها ثبت سفارش از وبسایت بیکوپلاس انجام می شود.

متاسفانه چنل تلگرام بیکوپلاس فعالیت خاصی ندارد و باید برای مجموعه ای که بطور حرفه ای کار می کند این موضوع مهم باشد.

جمع بندی:

در کل استارتاپ بیکوپلاس نحوه بازار فروش جذابی را برای کار خود به کار گرفتند و همچنین یکسری ایرادات بصری جزئی وجود دارد که باید به آن ها پرداخته شود و همچنین بیشتر از پیش باید به شبکه های اجتماعی دیگر از جمله تلگرام بها دهند.

یولایکت | ازش خوشت میاد :

فروشگاه یولایکت یک فروشگاه اینترنتی، توسعه یافته توسط شرکت “تجارت توسعه فناوری دیاکو” در بهار 1402 می باشد تا با نگاه ویژه به صنایع دستی و بومی محلی بستری امن و آسان برای خرید و فروش کالا ها باشد و صاحبان کسب و کارهای کوچک تا بزرگ بتوانند محصولات خود را با کمترین کارمزد و بالاترین کیفیت به فروش برسانند

در اوایل کار از شعار خودشان برای معرفی بهتر خود استفاده کردند که به طور قطع یک شعاری انتخاب شده که در ذهن ها جای می گیرد و هر وقت و هر جا گفته شود ذهن ها را به یاد این برند می اندازد و برای معرفی خود از مزیت های فروشگاه اینترنتی خود استفاده کردند از جمله کم بودن کارمزد فروش کالا ، تمرکز بر روی ویژه بودن دسته بندی بومی محلی و صنایع دستی که قابل تحسین می باشد زیرا اولین فروشگاه اینترنتی می باشد که دارد به صنعت و هنر صنایع دستی بها می دهد.

لوگو و طراحی وبسایت:

طراحی لوگو یولایکت به صورت تایپوگرافی می باشد و جز معدود وبسایت های فروشگاهی می باشد که به شدت به طراحی لوگو خود توجه ویژه ای کردند، لوگو این فروشگاه اینترنتی همان طور که گفته می شود به صورت تایپوگرافی می باشد و این ویژگی را دارد که در دل آن یک المان یونیک و منحصر به فرد می توان بیرون آورد که این کار هم توسط این استارتاپ انجام شده است.

از همه مهم تر شعار بیرون آمده این وبسایت از دل همین لوگو نشئت گرفته ” یولایکت | ازش خوشت میاد

طراحی سایت یولایکت خیلی ساده و جامع و کاربر پسند می باشد به طوری که کاربر با وارد شدن به وبسایت گیج نمی شود و به راحتی می تواند کالای مورد نظر خود را انتخاب کند .

هدر سایت کلاسیک می باشد که اتفاقا حسن این وبسایت به همین است و باعث می شود کاربر گیج نشود و راحت از بین دسته بندی های متنوع چه در حالت گوشی و چه در حالت دسکتاپ انتخاب مناسب خود را فقط با زدن چند کلیک انجام دهد.

وبسایت یولایکت در حالت دسکتاپ فوق العاده جذاب، شیک و کاربر پسند می باشد و همه چیز به اندازه در آن رعایت شده تعداد بنر تعداد محصولات اما دارای یک سری ایرادات جزئی از جمله کوچک بودن سایز محصولات در صفحه اصلی که می توانست اندکی بزرگ تر باشد.

چیدمان محصولات در هر دو حالت هم گوشی و هم دسکتاپ به خوبی رعایت شده و کاربر پسند می باشد اندازه محصولات در حالت گوشی نسبت به حالت دسکتاپ به مراتب بهتر است.

و اما در قسمت فوتر دو تا قسمت جلب توجه می کند که آن هم داشتن اپلیکشن و همچنین

داشتن پشتیبانی های متعدد

اپلیکیشن یولایکت هم میزان نصب و رضایت خوبی از مخاطبان گرفته بود که این هم نشان دهنده تیم فنی قوی این استارتاپ می باشد، همچنین یک ویژگی منحصر به فرد اپلیکیشن داشتن تالار گفتگو بین مخاطب و پشتیبان های سایت بود که امیدوارم این تالار گفتگو هم به زودی وارد وبسایت هم بشود.

تنها ایرادی که می توان گرفت ریسپانسیو نبودن فوتر و بنرهای وبسایت در حالت گوشی بود که متاسفانه فقط در مرورگر کروم در حالت گوشی این مشکل وجود داشت.

توضیحات موجود در سایت برای مخاطب و فروشندگان:

در بخش فوتر توضیحات مناسب جهت ارائه خدمات و فروشندگان و مخاطبان داده شده و همچنین وبسایت یولایکت دارای پشتیبانی های متعددی می باشد و به شدت پاسخگو هستند، زیرا یکی از ترفند هایی که یولایکت استفاده کردند، پشتیبانی تلفنی می باشد که هنگام ثبت سفارش از سایت به شخص سفارش دهنده تماس گرفته، پیامک ارسال می شود و شخص را در جریان سفارش قرار می دهند همچنین خود شخص هم می تواند از طریق پنل کاربری خود مرسوله خود را پیگیری کند.

و جالب اینجاست بعد از رسیدن مرسوله به کاربر هم باز با کاربر تماس گرفته و از میزان رضایت کاربر با خبر می شوند که این تکنیک جالبی در جذب مخاطب برای این فروشگاه اینترنتی می باشد.

میزان کارمزدی که یولایکت از فروشندگان برای اجناس میگیرد 6.9 درصد می باشد اما برای محصولاتی در حوزه صنایع دستی و بومی محلی به جهت حمایت از این حوزه درصد ناچیزی حدودا 4 درصد کارمزد می گیرند.

شبکه های اجتماعی:

یولایکت جز فروشگاه های اینترنتی می باشد که در تمام شبکه های اجتماعی از جمله ایتا، اینستاگرام،اکس و دیگر شبکه های اجتماعی فعالیت مستمر و بروز دارد.

و همچنین در پلتفرم های تلگرام،ایتا،اینستاگرام، و واتساپ هم امکان ثبت سفارش و پیگیری سفارش را هم دارند که در واقع این یک امتیاز مثبت برای یک استارتاپ می باشد.

آپدیت بودن شبکه های اجتماعی یولایکت یکی از چندین ویژگی های مثبت این فروشگاه اینترنتی می باشد.

جمع بندی:

در کل می توان گفت که ” یولایکت ” با توجه به کاربر پسند بودن و جامع بودن وبسایت و با اینکه به تازگی شروع کردند اما از نظر فنی امتیاز خوبی دارند و همچنین پشتیبانی قوی که هم در بخش وبسایت و هم اپلیکیشن دارند بشدت مورد توجه واقع است و یک تکنیک جالبی که دارند این است که یک سری از کالا ها مختص کانال و پیج یولایکت است و یک سری تخفیف های بیشتر در اپلیکیشن می باشد که این هوشمند بودن سیستم فروش این وبسایت را نشان می دهد و به دنبال داشتن فروش از تمامی پلتفرم های موجود می باشد.

پیندو:

پیندو یک پلتفرم کاربر محور برای ثبت آگهی خرید و فروش کالای نو یا ارائه خدمات است. اپلیکیشن پیندو قرار است با قدرت شگفت‌انگیزی که از دیجی‌کالا می‌گیرد، بهترین تجربه خرید و فروش را برای شما فراهم کند.

ایرادی که وارد است این است که از متن جذابی برای معرفی خود استفاده نکردند و همان طور که در معرفی دیده می شود برای اعتماد بیشتر مخاطب بیشتر ر از پلتفرم بزرگ تری به نام دیجیکالا برای بالا بردن نام برند خود استفاده کردند حتی حاضر به استفاده از یک شعار و یا یک جمله برای معرفی بهتر خودشان نبودند که این باعث تآسف برای چنین پلتفرمی می باشد.

لوگو و طراحی وب سایت:

طراحی لوگو هم به صورت لوگو و هم بصورت تایپوگرافی می باشد که از طراحی خوبی برخوردار است و به گونه ای است که هم به صورت تکی قابل استفاده است و در ذهن می ماند و هم با استفاده از هر دو المان. هر چقدر در نحوه معرفی خود عملکرد بدی داشتند، در طراحی لگو خود خیلی بهتر و جا افتاده تر عمل کردند.

پیندو در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی به دنبال سادگی رفته که می توان گفت ” سادگی عامل زیباییست ” اما یک ایراد که بر پیندو وارد است استفاده سادگی بیش از حد در این پلتفرم و همچنین استفاده کردن از هر چیزی حتی سادگی، آن هم به طور افراطی باعث خراب کردن کار می شود البته فروشگاه پیندو از نظر طراحی سایت در حالت گوشی به مراتب بهتر عمل کرده است به گونه ای که به نظر می رسد بیشتر تمرکز تیم فنی طراحی وبسایت بر روی حالت گوشی بوده است.

از هدر ساده ای برای این وبسایت استفاده شده که جایگذاری المان ها به خوبی رعایت شده اما در حالت گوشی بهتر می بود در کنار المان جستجو در سمت راست از لوگو هم استفاده می شد.

در قسمت اصلی سایت مشکلات متعددی وجود دارد که از یک بنر با سایز بسیار کوچیک استفاده شده و باعث می شود که فقط یک نگاه گذری به آن داشت و همچنین سایز آیکون های دسته بندی ها باز به اندازه ای کوچک هستند که باز هم در نگاه اول جلب توجهی نمی کنند. در حالت گوشی تعداد محصولات بیشتری به نمایش گذاشته شده است که یک ویژگی برتر می باشد.

یک ویژگی جذابی که وبسایت پیندو دارد استفاده از ویدیو در صفحه اصلی می باشد یعنی فروشنده ها می توانند ویدیو محصولات خود را در صفحه اصلی به نمایش بگذارند.

در قسمت فوتر هم از رنگ اصلی خود سایت استفاده شده که باز هم ویژگی خوبی که دارد زیاد شلوغ نیست و باعث می شود کاربر با حوصله موارد داخل فوتر را بررسی کند.

شبکه های اجتماعی:

متاسفانه در خود وبسایت پیندو چه در حالت دسکتاپ و چه در حالت گوشی هیچ اثری از شبکه های اجتماعی وجود ندارد البته می توان گفت پلتفرمی که از طرف شرکت های بزرگ خصوصی حمایت شوند! نیازی به شبکه اجتماعی هم ندارد!

با جستجو متعدد تنها می توان به شبکه اجتماعی لینکدین پیندو رسید

جمع بندی:

فروشگاه اینترنتی پیندو رو می توان به عنوان یک آنلاین شاپ نو ظهور معرفی کرد زیرا ان گونه که باید باشد نبود و نحوه کار این پلتفرم طبق گفته ها به گونه ای است که شرکت دیجیکالا یک پلتفرم جدیدی ساخته تا با استفاده از آن بتواند اجناس مرجوعی پلمپ و استوک خود را برای فروش بگذارد یعنی کالا هایی که به راحتی مرجوع می شوند وارد وبسایت پیندو برای فروش می شوند و همین امر باعث می شود که افت کیفیت در فروش کالا ایجاد شود.

نوشته های مشابه