بانک،بیمه،بورس

نظرات حمایتی وزیر اقتصاد روند بازار را تغییر داد



نظرات حمایتی وزیر اقتصاد روند بازار را تغییر داد

به گزارش خبرگزاری مهر میثم فدایی در گفت‌وگو با سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار سرمایه را آئینه تمام‌نمای اقتصاد ایران خواند و گفت: این بازار نشان دهنده آینده صنایع فعال در اقتصاد کشور است و روند فعالیت آنها را به نمایش می‌گذارد.

او افزود: در سال‌اخیر، صنایع بورسی، تحت تأثیر قیمت‌گذاری دستوری چالش‌های متعددی را پشت سر گذاشته‌اند، این موضوع حتی بر سودآوری شرکت‌ها هم تأثیرگذار بوده و باعث شده تا حذف این سیاست از اقتصاد به مهم‌ترین درخواست فعالان اقتصادی تبدیل شود.

وی به رشد کلی بازار سرمایه تحت تأثیر رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: تجربه ثابت کرده تاثیرپذیری اقتصاد از قیمت‌گذاری دستوری و نگاه‌های غیراقتصادی، سبب جلوگیری از رشد معقول فعالیت‌های تولیدی در اقتصاد ایران می‌شود.

ایشان با اعلام این‌که صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس، روند بازار سهام را تغییر داده و شاهد کاهش نوسانات حاکم بر این بازار بوده‌ایم، افزود: در دولت جدید شاهد به کارگیری برخی از منطق‌های مهم اقتصادی، مانند ایجاد زمینه برای توسعه و سوددهی بنگاه‌ها و فراهم کردن زمینه برای رقابت بنگاه‌ها در شرایط آزاد بوده‌ایم، این موضوع می‌تواند به طور حتم بر تغییر مسیر فعالیت بنگاه‌ها و سوددهی صنایع تأثیرگذار باشد.

ارائه مشوق برای احیا و توسعه فعالیت‌های بنگاه‌های تولیدی

فدایی با اشاره به این‌که باید ضمن حمایت از بنگاه‌ها، مشوق‌های مثبتی برای احیا و توسعه فعالیت آنها در نظر گرفته شود، یادآور شد: این موضوع باعث اعتماد دوباره سهامداران به بازار سهام و ورود سرمایه‌های خرد مردمی در این بازار می‌شود.

او گفت: حتی ریشه مسائلی مانند افزایش نرخ بهره را باید در قیمت‌گذاری دستوری جست‌وجو کرد و گفت: این سیاست، باعث شده حتی صنایع سودده مانند پتروشیمی یا فلزات اساسی از چرخه انتفاع خارج و وارد مدار ضرر و زیان شوند.

مدیر عامل سابق فرابورس ایران گفت: با کنار گذاشته شدن این قبیل سیاست‌های مخرب، بازار سرمایه می‌تواند بار دیگر در مسیر صعود قرار بگیرد.

او گفت: برای فراهم شدن زمینه صعود بورس، علاوه بر منطقی شدن نرخ بهره، باید زمینه رفع نیاز صنایع به نقدینگی فراهم شود، همچنین باید مشوق‌های صادراتی برای شرکت‌ها در نظر گرفته شود تا از این طریق شاهد ایجاد تعامل شرکت‌ها با دنیا باشیم.

بودجه ۱۴۰۴

فدایی به مواردی که باید در لایحه بودجه ۱۴۰۴ مورد پیگیری سازمان بورس قرار بگیرد، اشاره کرد و گفت: نرخ خوراک صنایع از جمله مسائلی است که باید در قوانین بلندمدت قرار بگیرد و براساس نرخ آزاد منطقه‌ای باشد.

وی با تاکید بر این‌که فعالیت صنایع نباید تحت تأثیر نرخ بهره مالکانه دچار شوک شوند، گفت: سازمان بورس باید با در نظر گرفتن این موارد به انجام اقدامات لازم برای قرار گرفتن نرخ‌ها در شرایط متعادل بپردازد.

او با بیان این‌که قوانین مالیاتی شرکت‌ها باید در بودجه ۱۴۰۴ جزو قوانین بلندمدت باشند، گفت: سرمایه‌گذار براساس قوانین بلندمدت اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کرده است، بنابراین سازمان بورس باید بتواند با همکاری مجلس و سازمان برنامه و بودجه به سمتی پیش برود که قوانین بلندمدت در لایحه بودجه تغییری نداشته باشند.

تلاش رئیس جمهور برای حل و فصل ریسک‌های سیاسی

فدایی اعلام کرد: رئیس جمهور تلاش کرد تا در این مدتی که سکان ریاست جمهوری را بر عهده دارد، ریسک‌های سیاسی کشور را حل و فصل کند که تاکنون به خوبی از عهده این اقدام بر آمده است.

مدیر عامل سابق فرابورس ایران ادامه داد: در حوزه اقتصاد کلان نیز تیم اقتصادی کشور به صورت هماهنگ در حال فعالیت هستند و تلاش دارند تا زمینه بهبود مشکلات اقتصادی از جمله کسری بودجه را با راه‌حل‌های غیر تورمی فراهم کنند.

او اعلام کرد: با توجه به دیپلماسی قوی عمومی رئیس جمهور، انتظار می‌رود نتیجه خوبی از سفر نیویورک به دست آید، و شاهد کاهش ریسک سیاسی و افزایش تأثیر عوامل اقتصادی بر روند بازار باشیم.

فدایی در پایان گفت: امیدواریم عوامل اقتصادی تأثیرگذار بر بورس با تیم اقتصادی مجرب دولت چهاردهم بهبود پیدا کند و بازار سرمایه، وضعیت رو به رشدی را در پیش بگیرد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع :مهر

نوشته های مشابه