اقتصاد کلان

افزایش ۴۹ درصدی وصولی سازمان مالیاتی در نیمه اول امسال



رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به افزایش ۴۹ درصدی درآمدهای وصولی سازمان در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اظهار داشت: در این دوره زمانی مجموعا ۵۱۱ هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان درآمد وصول کردیم.

به گزارش ایسنا، سید محمدهادی سبحانیان، رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی و معاون وزیر اقتصاد در گفتگویی مفصل به عملکرد و دستاوردهای این سازمان در شش ماه اول سال جاری پرداخت.

وی در این گفتگو به موضوعاتی چون وصول مالیات از سیاست عدالت مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی، دریافت مالیات از بنگاه‌های اقتصادی وابسته به نهادهای حاکمیتی، اجرا شدن طرح انتخاب محل مصرف مالیات از سوی مودیان برای اولین بار در کشور، عملکرد تبصره ۱۰۰ و صفر بودن مالیات نزدیک به ۷۲ درصد اصناف مشمول تبصره ۱۰۰ و موضوعات دیگری که این سازمان در نیمه اول امسال عملی و اجرا کرده است اشاره کرد و از تحولات مثبت این سازمان در جهت هوشمندسازی و دولت الکترونیک سخن گفت.

صدور ۸ میلیون اوراق قطعی مالیاتی تا پایان شهریور

سید محمدهادی سبحانیان، رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی در خصوص مهمترین اقدامات و دستاوردهای سازمان در نیمه اول امسال اظهار کرد که برای اولین بار حدود ۸ میلیون اوراق قطعی مالیاتی تا پایان شهریورماه سال جاری بدون رسیدگی صادر و ابلاغ شده‌اند.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه رویکرد و گفتمان اصلی نظام مالیاتی تکریم شایسته مودیان است، اضافه کرد: در این راستا، اوراق قطعی بیش از ۸ میلیون پرونده صاحبان مشاغل برای اولین بار با کمترین فاصله زمانی از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و تا پایان شهریورماه سال جاری صادر و ابلاغ شدند.

رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی در ادامه با اشاره به اینکه انجام فرآیند صدور و ابلاغ اوراق قطعی صاحبان مشاغل در سال های قبل حداقل شش ماه تا یک سال طول می کشید ولی امسال ظرف یک ماه انجام شده است گفت: تسریع و تسهیل امور مالیاتی مودیان، هم موجب اعتمادسازی و همراهی بیشتر آنها با نظام مالیاتی می شود و هم زمینه افزایش پیش‌بینی پذیری مالیاتی برای فعالان اقتصادی را فراهم می کند.

تحقق هوشمندسازی و مالیات‌ستانی سیستمی در ایجاد ساختار جدید

سبحانیان رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به تاکید «بخشنامه تهیه و تنظیم لایحه قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور» مبنی بر “هوشمندسازی نظام مالیاتی بویژه جایگزینی سازوکارهای سیستمی و هوشمند به جای سازوکارهای سنتی و افزایش یک واحد درصدی نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در سال آینده” اظهار داشت که در راستای اجرایی کردن این موضوع، دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی در سازمان امور مالیاتی تشکیل شده است.

سبحانیان در ادامه با تاکید بر تشکیل دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی به منظور تکمیل زنجیره ارائه خدمات مالیاتی فناورانه و محاسبه و مطالبه مالیات به صورت سیستمی گفت: ایجاد این ساختار جدید در سازمان گام دیگری برای دستیابی به هدف تسهیل و تسریع پیشبرد امور مؤدیان در ارائه خدمات مطلوب مالیاتی و هوشمندسازی نظام مالیاتی، محسوب می شود.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه این تحول مهم در ساختار مالیات ستانی با بیان جزییات اجرایی این طرح گفت: تعیین قواعد حسابرسی سیستمی و صدور اوراق تشخیص یا قطعی سیستمی، تعیین و بازنگری شاخص‌های ریسک، تعیین قواعد به‌کارگیری داده‌ها در تهیه اظهارنامه پیش فرض در همه منابع مالیاتی، تولید اظهارنامه برآوردی سیستمی در تمامی منابع مالیاتی و تهیه و بازبینی فرایندهای عملیاتی موردنیاز در سامانه‌های مالیاتی از جمله وظایف دفتر مذکور است.

مالیات صفر  برای حدود ۷۲ درصد از اصناف مشمول تبصره ماده ۱۰۰

رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین با اشاره به اینکه امسال مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی صاحبان اصناف و مشاغل مربوط به عملکرد شغلی آنها در سال ۱۴۰۲ با یک ماه تاخیر آغاز شد و تا نیمه مردادماه تمدید شد، گفت: مجموعا ۸ میلیون و ۲۴ هزار و ۸۵۱ مودی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم برای پرداخت مالیات خود استفاده بودند که ۷۲ درصد از آنها (۴,۹۹۴,۴۸۶ مؤدی) برای عملکرد سال ۱۴۰۲ در روش تبصره ماده (۱۰۰) ق.م.م، مالیات مقطوع صفر داشته‌اند.

دکتر سبحانیان در ادامه با اشاره به اینکه مالیات تعیین شده برای ۸۷ درصد صاحبان اصناف و مشاغلی که از طریق تبصره ماده ۱۰۰ اقدام کرده بودند، کمتر از ۲۰ میلیون تومان بود، افزود: صرفا مالیات ۵.۹ درصد مودیان یعنی ۵۶۱ هزار و ۹۹۴ پرونده، بیشتر از ۵۰ میلیون تومان تعیین شد.

نیمی از رقم مالیات مقطوع بهره‌برداران از ظرفیت تبصره ماده (۱۰۰) ق.م.م، با تمرکز بر دو درصد (۲%) مؤدیان وصول شده است و حدود ۹۰ درصد مالیات مقطوع در فرم تبصره (۱۰۰) ق.م.م (در حدود ۳۳۵ هزار میلیارد ریال)، از سوی تنها ۱۲% از مؤدیان حقیقی(حدود ۸۴۲ هزار مؤدی با درآمد بالا) در سال ۱۴۰۳ قطعی شده است. همچنین بیشترین سرانه مالیات قطعی در متقاضیان استفاده از ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم به ترتیب مربوط به این اصناف  می‌باشد: رتبه اول داروسازان با ۸۴ میلیون تومان، رتبه دوم دندانپزشکان با ۷۸ میلیون تومان، رتبه سوم بیمارستان‌ها با ۶۵ میلیون تومان، رتبه چهارم پزشکان با ۵۲ میلیون تومان و در طرف مقابل کمترین سرانه مالیات قطعی متقاضیان استفاده از ظرفیت تبصره ۱۰۰ به قرار زیر بوده است. همچنین نانوایان سنتی و صنعتی با ۲ میلیون تومان و خرده‌فروشان میوه و تره‌بار با ۳ میلیون تومان.

افزایش ۴۹ درصدی درآمدهای وصولی سازمان در نیمه اول امسال

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به افزایش ۴۹ درصدی درآمدهای وصولی سازمان در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اظهار داشت: در این دوره زمانی مجموعا ۵۱۱ هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان درآمد وصول کردیم که حدود ۱۶۷ هزار میلیارد تومان بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

وصول قطعی مالیات از تمام بنگاه‌های اقتصادی حاکمیتی

سبحانیان درباره وضعیت پرداخت مالیات توسط نهادها و بنیادهای حاکمیتی و بنگاه های اقتصادی وابسته به ارگان‌ها گفت: قوانین مالیاتی درباره این نهادها و بنیادها و بنگاه های اقتصادی آنها تفاوتی با قوانین مالیاتی درباره سایر شرکتها ندارد. هر فعالیت اقتصادی که توسط این مجموعه ها انجام گیرد طبق قانون مشمول مالیات است و باید مالیات متعلقه را پرداخت نمایند. برخلاف برخی اظهارنظرهای نادرست، مبنی بر معافیت این مجموعه‌ها از مالیات، در سال‌های اخیر شاهد افزایش قابل توجه میزان مالیات پرداختی توسط آنها بوده ایم و این مودیان در زمره مودیان خوش حساب مالیاتی قرار دارند.  

وصول ۲۹ همت از محل مبارزه با فرار مالیاتی

سبحانیان معاون وزیر اقتصاد در ادامه تشریح عملکرد و دستاوردهای سازمان امور مالیاتی کل کشور با تاکید بر سیاست مهم مبارزه با فرار مالیاتی با هدف برقراری عدالت مالیاتی کشور که از ابتدا مورد توجه این سازمان بوده و هست گفت: در نیمه اول امسال، تعداد ۵۱۷۲ برگ مطالبه مالیات از محل کشف فرار مالیاتی صادر شده که میزان مالیات مطالبه شده در آنها حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اصل مالیات و ۹ هزار میلیارد تومان جرائم متعلقه آنها بوده است. این میزان کشف فرار مالیاتی از تعداد ۸۱۳۹  مؤدی مالیاتی و بیش از ۹۵۰ فقره بازرسی صورت گرفته است.

سبحانیان افزود: در جریان این رسیدگی‌ها تعداد ۳۶۶۴ برگ تشخیص و ۱۵۰۸ برگ قطعی صادر شده و ۱۵۹ مؤدی جدید مالیاتی کشف و ۶۰۰ شرکت (شخص حقوقی) نیز در فهرست اشخاص فاقد اعتبار مالیاتی درج شدند.

برای اولین بار مودیان خودشان محل مصرف مالیاتشان را انتخاب کردند

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به یکی از مهمترین دستاوردهای این سازمان در سال اخیر و به جهت تحقق تصویب «آیین‌نامه اجرای نشان‌دار کردن مالیات‌ها» در تیرماه امسال گفت: براساس این آیین‌نامه و با آماده سازی سریع زیرساخت این کار توسط سازمان امور مالیاتی، مؤدیان توانستند در زمان پرداخت مالیات خود در جریان ارائه فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم در سال جاری، برای اولین بار محل خرج و مصرف مالیات‌های پرداختی خود را تعیین کنند.

سبحانیان درباره اجرایی شدن این قانون در جهت فرهنگ‌سازی پرداخت مالیات و ایجاد همدلی در پرداخت مالیات برای آبادانی کشور گفت: تاکنون حدود ۳۵۰ هزار نفر از اصناف اقدام به انتخاب محل خرج کرد مالیات‌های پرداختی خود کرده اند. این افراد مجموعاً با پرداخت رقمی بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و اختصاص آن به این پروژه‌ها بیش از ۵۷ درصد اعتبار لازم برای اجرا و تکمیل پروژه‌های دلخواه خود را در سطح کشور تأمین کرده اند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه در طرح «نشاندار کردن مالیات‌ها» پروژه‌هایی که مربوط به بخش حمل‌ونقل در کشور بوده‌اند بیشترین تعداد مشارکت کننده را به خود اختصاص داده اند، گفت: تاکنون در این بخش بیش از ۶۴ هزار نفر مشارکت کرده اند و با پرداخت رقمی حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان توانسته اند حدود ۶۰ درصد اعتبار موردنیاز این بخش را تأمین نمایند. بعد از بخش حمل‌ونقل، بخش‌های آموزش و پرورش، منابع آب، بهداشت و درمان و ورزش و تفریحات بیشترین استقبال از جانب مودیان مشارکت‌کننده در طرح نشان‌دار کردن مالیات را به خود اختصاص داده اند.

سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی در پایان با تاکید بر اجرایی شدن طرح نشان‌دار کردن مالیات و انتخاب محل هزینه کرد مالیات پرداختی اصناف و صاحبان مشاغل گفت: مؤدیان می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات  الکترونیک سازمان امور مالیاتی در این طرح ملی مشارکت کنند.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع ایسنا

نوشته های مشابه