عمران و اشتغال

اشتغال ۵۹۶ هزار نفری تعاونی‌ها در استان تهران


بر اساس گزارش‌ها ۲۱ هزار تعاونی در استان تهران به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۱ هزار و ۳۰۰ تعاونی فعال هستند و زمینه ایجاد اشتغال ۵۹۶ هزار نفر را فراهم کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، بخش تعاون یکی از ارکان اقتصاد کشور به شمار می‌رود و طبق اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، یکی از بخش‌های موثر در اقتصاد بخش تعاون است که با پویایی آن بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی کشور از نظام توزیع تا بیکاری برطرف و گام موثری در جهت ایجاد اشتغال پایدار برداشته می‌شود.

طبق ‌آمارها، ۱۱ هزار و ۳۰۰ تعاونی در استان تهران فعالند که بستر ایجاد اشتغال موقت و دائم برای ۵۹۶ هزار نفر را ایجاد کرده‌اند.به اعتقاد کارشناسان بخش تعاون دارای ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی است و از این جهت در رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی اثرگذار است.

انعطاف پذیری در بنگاه‌های تعاونی باعث می‌شود که در تولید و اشتغال و رشد و توسعه اقتصاد مشارکت و نقش موثری داشته باشند. طبق گزارش‌ها، سرانه سرمایه‌گذاری به ازای ایجاد هر شغل موقت تعاون در بخش مسکن ۷۵۰ میلیون تومان و به ازای هر شغل پایدار در تعاونی‌های تولیدی، توزیعی و خدماتی ۷۷۰ میلیون تومان است.

در همین راستا به تازگی، محمد آذرپناه ـ مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران ـ از ثبت ۲۱ هزار تعاونی در استان تهران خبر داده و گفته است: از مجموع ۲۱ هزار تعاونی ثبت شده در استان، ۱۱ هزار و ۳۰۰ تعاونی با عضویت ۵۱۸ هزارنفر فعال هستند که زمینه ایجاد اشتغال موقت و دائم برای ۵۹۶ هزار نفر را فراهم کرده‌اند.

وی مجموع سرمایه واحدهای تعاونی فعال در شهرستان‌های استان تهران را بیش از هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:سالانه ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به سرمایه این تعاونی‌ها افزوده می‌شود.

اشتغال ۵۹۶ هزار نفری تعاونی‌ها در استان تهران

آنطور که آذرپناه گفته بخش تعاون یکی از مناسب‌ترین و در دسترس‌ترین بسترها برای رفع نواقص موجود و حل مشکلات اقتصادی به شمار می‌رود.

در راستای حمایت و پشتیبانی از تعاونی‌های کشور،‌خط اعتباری ۸۰۰۰ میلیارد تومانی پیش‌بینی شده که از این میزان، مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان با هدف حمایت از احداث مسکن کارگران در قالب شرکت‌های تعاونی مسکن پرداخت شده است.

امسال ردیف اعتبار تعاونی‌ها از ۳۰۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و دو برابر شده است. همچنین ۱۶۳ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به تعاونی‌های فعال پرداخت شده و جذب اعتبارات حوزه تعاون در استان تهران از عملکرد ۱۲۰ درصدی برخوردار بوده است.

پیش از این معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیش‌بینی خط اعتباری ۸۰۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت و پشتیبانی از تعاونی‌های کشور خبر داده و گفته بود: این اعتبار به منظور ارتقای سهم بخش تعاون به ۲۵ درصد اختصاص یافته که از این مقدار، مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان با هدف حمایت از احداث مسکن کارگران در قالب شرکت‌های تعاونی مسکن در سراسر کشور پرداخت شده است.

درحال حاضر بازار کار استان تهران از ظرفیت‌های بالایی برای جذب نیروی کار برخوردار است و از نظر نرخ بیکاری و ظرفیت‌های موجود در بخش‌های کشاورزی،‌ صنعت و خدمات،‌بازار کار متفاوتی نسبت به سایر استان‌ها دارد.

طبق گزارش‌ها در فاصله سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ نزدیک به ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در استان تهران ایجاد شده که از بهبود ۲ برابری شاخص‌های کلان اشتغال در استان تهران نسبت به کل کشور حکایت دارد.استان تهران با افزایش ۱.۱ درصدی نرخ مشارکت، کاهش ۱.۱ درصدی نرخ بیکاری و افزایش ۱.۵ درصدی در نسبت اشتغال جهش ۲ برابری را نسبت به میانگین کل کشور به ثبت رسانده است. 

تغییرات شاخص نرخ مشارکت اقتصادی استان تهران در ۳ سال گذشته نسبت به تغییرات این شاخص در کل کشور ۰.۵درصد بیشتر بوده و استان تهران نسبت به کل کشور موفقیت بیشتری را در بازار کار تجربه کرده است.

به گزارش ایسنا، مطابق آمارها ۱۰۴ هزار تعاونی در کشور فعالند که از این تعداد ۵۴ درصد در حوزه تولید مشغول به کار هستند و دو میلیون و ۸۰۰ هزار عضو را در درون خود ساماندهی کردند. در طول ۳ سال گذشته آمار ثبت تعاونی‌ها ۲.۵ درصد و تعداد شاغلان در تعاونی‌ها ۳.۵ درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده بهبود عملکرد تعاونی‌ها در این دوره بوده است.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع ایسنا

نوشته های مشابه