کشاورزی و دامپروری

نیاز یک همتی برای تکمیل زیرساخت‌های آبی و خاکی کشور



نیاز یک همتی  برای تکمیل زیرساخت‌های آبی و خاکی کشور

به گزارش خبرنگار مهر، امروز سه شنبه سوم مهر ماه ۱۴۰۳ هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی آیفارم در محل نمایشگاه آفتاب افتتاح شد. صفدر نیازی شهرکی، معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه گفت: عرضه و تقاضا تعیین‌کننده برای تولید بوده و یکی اصلی‌ترین مؤلفه‌های تعیین‌کننده کشت منابع آب است؛ اینکه چه بکاریم، کجا بکاریم و چگونه بکاریم،.

وی افزود: تغییر اقلیم، کاهش بارش، تبدیل برف به باران و… باعث کاهش منابع آبی کشور شده است.

نیازی شهرکی ادامه داد: در کشور ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش سیستم آبیاری هوشمند بوده که ۹۹ درصد سخت افزاری آن در داخل تولید و تأمین شده است. اما راه نرفته زیادی هم داریم.

وی با تاکید بر توسعه آبیاری هوشمند اعلام کرد: یکی از برنامه‌هایی که در معاونت امور آب و خاک پیگیری می‌شود همین موضوع است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: سیستم آبیاری هوشمند در بیش از ۱۰۰ مزرعه از طریق همکاری با ۱۷ شرکت دانش‌بنیان در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: بخشی از منابع آبی کشور در ابتدای کشت هدر می‌رود که باید با چنین طرح‌هایی پیشگیری کرد.

نیازی شهرکی به هوش مصنوعی پرداخت و گفت: این فناوری در مکان‌یابی و سیستم آبیاری تأثیر زیادی دارد و در اتوماسیون آبیاری برخی استان‌ها از جمله قزوین در حال پیگیری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: ما به ۱,۰۰۰ میلیارد تومان (همت) یعنی سالانه ۱۴۷ همت برای تکمیل زیرساخت‌ها نیاز است اما اعتبارات فعلی پاسخگو نیست و این عدد در برنامه توسعه هفتم سالانه ۴ تا ۵ همت است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع :مهر

نوشته های مشابه