کشاورزی و دامپروری

ارزش صادرات محصولات شیلاتی به ۱۸۷ میلیون دلار رسید



ارزش صادرات محصولات شیلاتی به ۱۸۷ میلیون دلار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سیدحسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران گفت: مطابق گزارش منتشر شده توسط گمرک ج. ا. ایران در ۵ ماهه نخست ۱۴۰۳ مقدار صادرات انواع محصولات شیلاتی به بیش از ۱۱۸ هزار و ۸۲۹ تن و به ارزش ۱۸۷ میلیون دلار رسیده است، که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی بیش از ۴۳ درصد و از لحاظ ارزشی بیش از ۳۳ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در صدر فهرست اقلام اصلی صادراتی شیلات، به ترتیب ارزش انواع ماهیان ماهیان دریایی ۴۰.۷ درصد، خوراک آماده آبزیان ۲۱.۴ درصد و میگو ۱۷.۱ درصد قرار دارند.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: صادرات انواع ماهیان دریایی در ۵ ماهه نخست ۱۴۰۳ بیش از ۴۲ هزار و ۳۰۲ تن و به ارزش بیش از ۷۶.۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۵۹ درصد وزنی و بیش از ۶۶ درصد ارزشی، رشد داشته است.

وی ادامه داد: صادرات خوراک آماده آبزیان از ۲۸ هزار و ۶۲۷ تن به ارزش ۲۳.۶ میلیون دلار در ۵ ماهه سال گذشته، به ۴۷ هزار و ۷۵۴ تن به ارزش ۴۰ میلیون دلار در مدت مشابه سال جاری افزایش داشته که از نظر وزنی ۶۶.۸ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۹.۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

حسینی درباره روند صادرات خاویار، کپورماهیان و قزل‌آلا نیز تصریح کرد: مطابق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات این گونه‌ها، همچنان از روندی صعودی نسبت به ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ برخوردار بوده است، به طوری که در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ مقدار صادرات خاویار به حدود ۲ هزار و ۳۲۸ کیلو گرم، کپورماهیان به ۹ هزار و ۶۵۱ تن و قزل‌آلا به ۵ هزار و ۷۱۱ تن رسیده است.

وی ادامه داد: مجموع واردات انواع نهاده‌های آبزی‌پروری و مواد اولیه صنایع شیلاتی در ۵ ماهه نخست سال جاری ۲۱ هزار و ۸۳۲ تن معادل ۶۰.۹ میلیون دلار برآورد شده که سهم انواع تون ماهیان به عنوان اصلی‌ترین کالای شیلاتی وارداتی، صنعت کنسرو به مقدار ۲۱ هزار و ۶۱ تن و به ارزش ۴۹.۶ میلیون دلار در ایام بادهای موسمی (مونسون) و فصل عدم دریاروی صیادان ایرانی به آب‌های دور می‌رسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری، مدیریت سازمان شیلات ایران در امر واردات و تامین مواد اولیه صنایع کنسروسازی در فصل مونسون، تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی کنسرو ماهی تون در طرح عید تا عید و همچنین ایجاد ثبات قیمت کنسرو تون برای مصرف کنندگان واقعی، اقشار کم‌درآمد و دانشجویان، با قیمت مناسب این محصول در بازار را اجرایی کرده است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع :مهر

نوشته های مشابه