ارتباطات و فن آوری اطلاعات

درآمدزایی ۶۹ میلیون دلاری محصولات نانویی ایران از محل صادرات


به گزارش خبرنگار مهر، براساس جدیدترین آمار رسمی، میزان صادرات محصولات نانو از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، در عین ثابت ماندن سهم صادرات از کل بازار در این بازه زمانی افزایش بیش از سه برابری را تجربه کرده است. آنطور که ستاد نانو براساس تازه ترین اطلاعات، اعلام کرده حجم صادرات محصولات فناوری نانو ساخت ایران به ۶۹/۱ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

در حال حاضر ۵۰ کشور دنیا به‌عنوان مقاصد صادراتی محصولات نانوی ایران قرار دارند و کشورهای عراق با ۴۷ درصد، افغانستان با ۱۷ درصد و روسیه با ۹/۵ درصد در رتبه‌های اول تا سوم بین این مقاصد از نظر ارزش صادرات اعلام شده اند.

میزان صادرات به کشور عراق حدود ۳۲ میلیون دلار، افغانستان حدود ۱۲ میلیون دلار، کشور روسیه ۶ میلیون دلار، ترکیه ۳ میلیون دلار برآورد شده است. کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان مقاصد بعدی صادرات نانوی ایران هستند که میزان صادرات به این کشور کمی بیش از ۱ میلیون دلار اعلام شده است.

درآمدزایی ۶۹ میلیون دلاری محصولات نانویی ایران از محل صادرات

از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ میزان صادرات محصولات نانو بیش از سه برابر شده است، اما سهم صادرات از کل این بازار بین ۶ تا ۷ درصد در نوسان بوده و این بدان معناست که شرکت‌های نانویی همچنان در صادرات محصولات خود با موانعی مواجه هستند که مانع از افزایش رشد صادرات متناسب با رشد بازار داخل می‌شود.

حجم و سهم صادرات محصولات فناوری نانو ساخت ایران در سال‌های اخیر در نمودار زیر آمده است. این نمودار نشان می دهد میزان (براساس میلیون دلار) صادرات نانوی ایران در ۸ سال اخیر به بیشترین میزان خود در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

درآمدزایی ۶۹ میلیون دلاری محصولات نانویی ایران از محل صادرات

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع مهر

نوشته های مشابه