اخبار ویژه

پتروشیمی دست از سر بهشت پرندگان بر نمی دارد – اخبار روز کشور

همشهری آنلاین– زهرا رفیعی: این درحالی است که براساس قانون سند آمایش سرزمین و مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۸۱ احداث پتروشیمی در شهرهای شمالی کشور ممنوع است و این شرکت باید ۹۵ هکتار از اراضی مرتعی درجه یک در نزدیکی تالاب بین‌المللی میانکاله را قانونا به بیت‌المال پس دهد؛ ولی همچنان از اجرای قانون سرباز می‌زند.

شکایت پشت شکایت

سیدحسین موسوی، مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست: تاکنون سازمان حفاظت محیط‌زیست برای شرکت صنایع پتروشیمی مازندران مجوزی صادر نکرده است و نخواهد کرد. شرکت مذکور پس از عدم‌موفقیت در اخذ مجوز از سازمان، اقدام به طرح شکایت علیه رئیس محترم سابق سازمان در دادسرا و دادگاه کارکنان دولت کرد. در آنجا هم قرار منع تعقیب مجددا تأیید و ابلاغ شد. درحالی‌که با مکاتبات متعدد دادستانی کل کشور و سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکنون اراضی واگذار شده از سوی وزارت نفت به شرکت مزبور به بیت‌المال اعاده نشده است، شرکت مذکور بعد از ناامیدی در پیگیری قضایی، مجددا در دیوان عدالت اداری علیه سازمان حفاظت محیط‌زیست اقامه دعوی کرده که در حال بررسی و رسیدگی است.

خط سیر پتروشیمی در میانکاله

پیش از انقلاب: پیشنهاد راه‌اندازی پتروشیمی در حسین‌آباد میانکاله و مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست وقت

سال ۱۳۸۶: درخواست احداث پتروشیمی

اسفند ۱۳۹۹: تصویب واگذاری زمین در آخرین روزهای دولت یازدهم به پیشنهاد وزارت نفت

نوروز ۱۴۰۰: برگزاری مراسم کلنگ زنی و فنس کشی و اوج گیری اعتراضات فعالان محیط زیست

نوروز ۱۴۰۱: کاشت نهال گونه‌های غیر بومی اوکالیپتوس و سپیدار در اراضی ملی

فروردین ۱۴۰۱: مخالفت ابراهیم رییسی با ساخت پتروشیمی و توقف احداث طرح با حکم دادستانی

تیر ۱۴۰۲ : فنس‌کشی و ازسرگیری فعالیت ساختمانی

مهر ۱۴۰۲: ابطال درخواست از سوی وزارت نفت به دلیل عدم اخذ مجوز زیست‌محیطی و ناترازی گاز طبیعی در کشور

مهر ۱۴۰۳: شکایت شرکت پتروشیمی از سازمان حفاظت محیط زیست در دیوان عدالت اداری

در تمام این مدت سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای پروژه در محدوده تالاب بین‌المللی میانکاله مخالفت کرده است.

میانکاله خانه پرندگان

تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی است که از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است، این منطقه به دلیل داشتن پهنه آبی مناسب با ذخایر غذایی غنی و آبزیان همه ساله پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران و بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی آبزی و کنارآبزی است. این تالاب با داشتن پناهگاه حیات وحش به مساحت حدود ۲۸ هزار هکتار و تنوع گیاهی از جمله درختان سازیل و انار وحشی که تغذیه برخی پرندگان را تشکیل می‌دهد توانست بیش از ۵۰۰ گونه جانوری را در خود جای دهد و به نوعی بهشت پرندگان استان نام بگیرد و با این تنوع زیستی به عنوان یکی از ذخیره گاه‌های زیست کره جهان از سوی سازمان‌های جهانی حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.

لینک خبر

دیگر رسانه های کشور:

باشگاه خبرنگاران همسونیوز| آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز|تهران فرهنگی

نوشته های مشابه