عمران و اشتغال

وجود ۷۰ هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در کشور


بر اساس اعلام معاونت اقتصادی اتاق تعاون ایران در حال حاضر ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور وجود دارد که بخش اعظمی از آنها قابلیت واگذاری به تعاونی‌های توسعه عمران شهرستان دارند.

به گزارش ایسنا، تاسیس و راه اندازی تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی به دنبال تصویب قانون تأسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در مجلس در سال ١۳۸۹ و اساسنامه تعاونی‌ها در هیأت وزیران در سال ١۳۹۱ صورت گرفت که در حوزه‌های تولیدی، خدماتی، عمرانی، گردشگری، احداث نیروگاه خورشیدی و پایانه صادراتی مورد بهره‌برداری قرار گرفته یا در دست اجراست.

معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران از وجود ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور خبر داده و معتقد است:عمده این پروژه‌ها قابل واگذاری به تعاونی‌های توسعه عمران شهرستانی هستند.به منظور توسعه شهرستان‌ها، هدایت منابع مردمی به بخشهای تولیدی، بسترسازی برای ورود بخشهای تعاونی و خصوصی به فعالیتهای اقتصادی و انجام طرح‌هایی که به دلیل رانت‌زا بودن، امکان واگذاری آنها به بخش خصوصی وجود ندارد، امکان تشکیل شرکتهای “تعاونی توسعه و عمران شهرستانی” فراهم شد.

از جمله موضوعات فعالیت تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی می‌توان به ایجاد و اداره واحدهای اقتصادی تولیدی، توزیعی و خدماتی مرتبط با تحقق اهداف تعاونی، انجام فعالیتهای عمرانی و آبادانی شهرها و روستاها، مالکیت و مدیریت در فعالیتها و بنگاههای اقتصادی و خرید سهام بنگاه‌های دولتی مستقر در شهرستان حوزه فعالیت که کالاها و خدمات تولیدی آنها در آن شهرستان عرضه می شود، اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای شهرستان به صورت شرکت مادر تخصصی و یا تشکیل شرکت‌های اقماری، استفاده و بهره‌برداری از فعالیت‌ها، طرح‌ها، زمینها و املاک قابل واگذاری دولت در بخش‌های تولیدی، توزیعی و خدماتی شهرستان، انجام هرگونه معاملات از قبیل خرید و فروش، اجاره و نظایر آن و خرید اوراق بهادار برای مدیریت منابع تعاونی از دیگر موضوعات فعالیت تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی به شمار می‌رود.

در این راستا،‌ اخیرا رضا وفایی یگانه – معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران از وجود ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور خبر داده و عمده آنها را قابل واگذاری به تعاونی‌های توسعه عمران شهرستان دانسته است.

وجود ۷۰ هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در کشور

آنطور که وی گفته بسیاری از پروژه‌های عمرانی نیمه تمام در شهرستانها که به دلیل کمبود بودجه توسط دولت تکمیل نمی‌شوند،‌ قابلیت واگذاری به بخش خصوصی و تعاونی را دارند و با تامین مالی جمعی و مشارکت اعضای تعاونی می‌توان بدون بودجه دولتی آنها را به بهره‌برداری رساند تا اعضای تعاونی از منافع آتی پروژه منتفع شوند.

تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی در کاهش فقر، ایجاد اشتغال پایدار و آبادانی اقتصاد روستا نقش موثر و بسزایی دارند.

به اذعان معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران،‌ در حال حاضر ۲۵۰ شرکت تعاونی عمرانی شهرستان در کشور وجود دارد که در هر شرکت دستکم نیم درصد جمعیت شهرستان عضو هستند و بهترین محل برای مردمی سازی اقتصاد و مشارکت مردم در اجرای طرح عمومی خصوصی است.

قانون شرکتهای توسعه عمران شهرستان در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید اما به جز موارد محدود در برخی شهرستانها که در معادن و شرکتهای کشاورزی فعالیت داشتند، توفیق چندانی پیدا نکرده است در حالی که این تعاونی‌ها می‌توانند تا ۵۰ درصد جمعیت هر شهرستان را به عضویت خود درآورند.

در دولت سیزدهم در راستای توسعه تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی، اصلاح قانون تأسیس تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی در دستور کار قرار گرفت و موضوع در کمیسیون امور اجتماعی مجلس به تصویب رسید تا در صحن علنی مجلس مطرح شود.

به گزارش ایسنا، مطابق آمارها نزدیک به ۲۵۰ شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی با عضویت بیش از ۱۵۳ هزار نفر در کشور مشغول فعالیت هستند.از نگاه کارشناسان تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی ضمن تحقق اهداف توسعه‌ای کشور در کاهش فقر، ایجاد اشتغال پایدار و آبادانی اقتصاد روستا نقش موثر و بسزایی دارند.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع ایسنا

نوشته های مشابه