کشاورزی و دامپروری

۱۲ آبان ماه ۱۴۰۳ سرشماری کشاورزی رسما آغاز می‌شود



۱۲ آبان ماه ۱۴۰۳ سرشماری کشاورزی رسما آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، امروز شنبه ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۳ نشست خبری سرشماری بخش کشاورزی در مرکز آمار ایران برگزار شد. غلامرضا گودرزی، رئیس مرکز آمار ایران در این نشست گفت: به طور عموم مردم با سرشماری نفوس و مسکن بیشتر آشنا هستند؛ اما سرشماری بخش کشاورزی هم از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا با امنیت غذایی در ارتباط است؛ علاوه بر اینکه در دنیا امروز حکمرانی بر اساس داده‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر داده‌ها موجود نباشد، مبدا و مقصد برنامه‌ها مشخص نخواهد بود، افزود: آمارگیری بخش کشاورزی دشواری خودش را دارد و در سایر برنامه‌های کشور تأثیر بسیار دارد.

این مسئول دولتی ادامه داد: هر ۱۰ سال یک بار، مرکز آمار ایران با همکاری سایر نهادها باید سرشماری را انجام دهند. امسال هم نخستین فرمان رئیس جمهور، سرشماری کشاورزی بود. بنابراین از زمان فرمان، اقداماتی در نهادهای مرتبط چه در مرکز آمار ایران و چه در وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که نخستین آن تشکیل جلسه شورای راهبردی سرشماری کشاورزی است.

وی اضافه کرد: دومین اقدام حضور بخش خصوصی برای کمک به جمع‌آوری داده‌ها است. تقریباً پایگاه‌های داده‌ها بررسی شده و برخی همچنان در حال بررسی است تا سرشماری یک گام در داده‌ها ثبتی جلوتر حرکت کند.

وی یادآور شد: حضور دانش‌بنیان ها در جمع آوری و تحلیل داده‌ها از دیگر اقدامات در حال پیگیری است تا از توانمندی‌های این بخش هم استفاده شود.

گودرزی با بیان اینکه در سرشماری کشاورزی امسال تقریباً ۱۵ هزار نفر این سرشماری را انجام می‌دهند، ادامه داد: تقریباً ۶۰ درصد این نیروها در حوزه ثبت در استان‌ها و در سطح کشور پراکنده هستند.

وی اظهار کرد: نقش استاندارها هم در این خصوص مهم است و جلسات اولیه ستادها در استان‌ها در حال برگزاری است.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در سرشماری امسال حضور پررنگ‌تری دارد.

گودرزی با بیان اینکه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۳ سرشماری کشاورزی به طور رسمی آغاز می‌شود، تصریح کرد: امید است از این تاریخ گروه‌های مشترک حضور میدانی داشته باشند.

استفاده از ابزار جدیدتر

گودرزی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: ابزارهای مورد استفاده سرشماری کشاورزی امسال نسبت به دوره‌های قبل تفاوت‌هایی دارد و روزآمدتر است. این تغییر ابزار مورد استفاده در جمع آوری، ذخیره سازی و تحلیل داده‌ها است.

وی تاکید کرد: مأموران با کارت، ابزار و پوشش مشخص مراجعه میدانی دارند. برخی از اطلاعات حضوری خواهد بود و بخشی تلفنی است که از سوی ستادها در هر استان انجام خواهد شد.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به بحث و حل و فصل تفاوت‌های آماری بین نهادهای مختلف از جمله بانک مرکزی عنوان کرد: در این خصوص سال پایه ۱۴۰۰ مشخص شده تا این اختلافات داده‌ای به حداقل برسد.

در حال تکمیل..

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع :مهر

نوشته های مشابه