عمران و اشتغال

رونق اقتصادی با رشد بی‌سابقه سفرهای دریایی



رونق اقتصادی با رشد بی‌سابقه سفرهای دریایی

نسل‌های جوان باعث رشد بی‌سابقه سفرهای دریایی در سطح جهان شدند و این سفرها منبعی از رشد اقتصادی در مکان‌های مورد توقف خواهد شد.

به گزارش ایسنا، کلی کریگهد، رئیس و مدیرعامل انجمن بین‌المللی خطوط کروز (CLIA) اظهار کرد صنعت کشتیرانی در حال سوار شدن بر موجی از رشد است که عمدتا توسط مسافران جوان‌تر هدایت می‌شود. تغییر چشمگیر در جمعیت‌شناسی مسافران باعث افزایش تقاضا در این صنعت می‌شود و به آن کمک می‌کند تا از سطوح قبل از همه‌گیری ویروس کرونا پیشی بگیرد.

صعود سفرهای دریایی با مسافران جوان

کریگهد با اشاره به افزایش مسافران جوان‌تر، به ویژه  نسل ایکس و نسل هزاره بیان کرد امروزه، نزدیک به ۳۰ درصد از مهمانان برای اولین بار نسل ایکس و نسل هزاره هستند و در حال حاضر، میانگین سنی یک مهمان کشتی کروز  فقط ۴۶ سال است.

او خاطرنشان کرد بسیاری از مهمانان تازه وارد به سفر دریایی، با تنوع تجربیات ارائه شده، از سرگرمی‌های داخل کشتی گرفته تا گشت‌های ساحلی هیجان‌انگیز، جذب این نوع سفرها می‌شوند. هجوم مسافران جوان‌تر بر انواع تجربیاتی که خطوط کروز ارائه می‌دهد، تاثیر زیادی گذاشته است، زیرا مسافران جوان‌تر تجربیات را بر دارایی‌های مادی ترجیح می‌دهند.

کریگهد تاکید کرد خطوط کروز با ارائه طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها در کشتی و در هر مقصد به نیاز مسافران خود چه تجربیات آشپزی، اکتشافات فرهنگی یا پیشنهادات سلامتی پاسخ می‌دهند. تجربیات روی کشتی و ساحلی برای برآورده کردن خواسته‌های نسل ایکس و نسل هزاره امروزی کلیدی است.

سفرهای خانوادگی چند نسلی

رئیس و مدیرعامل انجمن بین‌المللی خطوط کروز با تاکید بر اینکه این صنعت همچنین شاهد افزایش قابل توجه سفرهای خانوادگی چند نسلی است، گفت که یک سوم مهمانان حداقل با دو نسل و ۲۸ درصد در گروه‌های سه تا پنج نسل سفر می‌کنند.

او گفت در میان تمام جمعیت‌شناسی، ارزش و تنوع تجربیات مقصد همچنان مهمترین دلایلی است که مسافران برای تعطیلات در دریا انتخاب می‌کنند.

بهبودی پس از همه‌گیری کرونا

در سال ۲۰۲۳، صنعت کشتیرانی جهان به رکورد ۳۱.۷ میلیون مسافر رسید و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۳۴.۱ میلیون نفر برسد.

کریگهد توضیح داد بهبودی پس از همه‌گیری، انعطاف‌پذیری این صنعت را برجسته کرد زیرا پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی سخت‌گیرانه‌ای را برای تضمین تجربه‌ای امن و لذت بخش برای همه مسافران اجرا کرده است.

رئیس و مدیرعامل انجمن بین‌المللی خطوط کروز اظهار کرد صنعت کشتی کروز انعطاف‌پذیری خود را در بیش از ۵۰ سال نشان داده است و به‌طور مداوم رکودهایی سریع‌تر از بخش‌های اقتصاد جهان ثبت می‌کند که نمونه آن رکوردی در سال ۲۰۲۳ بود، زمانی که سفرهای دریایی به سطح مسافران در سال ۲۰۱۹ بازگشت و حدود هفت درصد از آن فراتر رفت.

این صنعت علاوه بر جمعیت‌شناسی جدید و افزایش تعداد مسافران، سهم اقتصادی قابل توجهی در سراسر جهان دارد و سالانه درآمد بیش از ۱۵۴ میلیارد دلار ایجاد و از ۱.۲ میلیون شغل در سراسر جهان پشتیبانی می‌کند.

کسب درآمد برای اقتصادهای محلی

کریگهد ارزشی را که مسافران کشتی برای اقتصادهای محلی به ارمغان می‌آورند را برجسته و خاطرنشان کرد ۷۵ درصد از فعالیت‌های کشتیرانی در خشکی انجام می‌شود که باعث رونق گردشگری و ایجاد شغل در شهرهای بندری می‌شود.

او با اشاره به اینکه سفرهای دریایی اغلب اثرات ماندگاری فراتر از اثرات اقتصادی فوری دارد، گفت ۶۰ درصد از مسافران به مقصدی که برای اولین بار در سفر دریایی از آن بازدید کرده بودند بازمی‌گردند و باعث افزایش بیشتر گردشگری در آن مناطق می‌شود.

ترکیش گزارش کرد، آینده سفرهای دریایی به ویژه در بازارهای رو به رشدی مانند دریای مدیترانه روشن به نظر می‌رسد و ترکیه قرار است نقش خود را در بازار سفرهای دریایی اروپا که حدود سه درصد از مسافران منطقه را تشکیل داده است، گسترش دهد.

چالش‌های صنعت

همانطور که صنعت سفرهای دریایی به تکامل خود ادامه می‌دهد، با چالش‌هایی به ویژه در مورد پایداری مواجه است. خطوط کروز متعهد به دنبال کردن آلایندگی خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ است و میلیاردها دلار در کشتی‌ها و فناوری‌های موتور جدید به‌عنوان بخشی از این چشم‌انداز سرمایه‌گذاری می‌کند که همچنین با جاه‌طلبی‌های سازمان بین‌المللی دریانوردی همسو است.

کریگهد تاکید کرد کشتی‌های جدید ۲۰ درصد کارآمدتر از کشتی‌های قبلی خود هستند و بسیاری از آنها سوخت‌های زیستی پیشرفته، سوخت‌های مصنوعی و سایر فناوری‌های سبز را آزمایش کرده‌اند.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع ایسنا

نوشته های مشابه