انرژیدلار

افزایش تولید زود هنگام از میدان‌های سپهر و جفیر



افزایش تولید زود هنگام از میدان‌های سپهر و جفیر

به گزارش خبرنگار مهر، سال گذشته میادین سپهر و جفیر به صورت رسمی به بهره برداری رسیدند، و حتی عمیق‌ترین چاه نفتی ایران با عمق ۴ هزار و ۶۰۰ متر در میدان نفتی سپهر و جفیر حفاری شد. ارزش کلی قرارداد توسعه میدان سپهر و جفیر ۲.۸ میلیارد دلار بود، که به گفته برخی از کارشناسان آورد مالی چندین برابری دارد، در ابتدا قرار بر آن بود که با اجرای کامل این قرارداد تولید نفت به روزانه ۱۱۰ هزار بشکه در روز برسد که این ۱۱۰ هزار بشکه بر اساس برنامه‌ای ۵ ساله در نظر گرفته شده بود

چندی پیش همایون کاظمینی مجری طرح میدان سپهر و جفیر در گفت و گو با خبرنگار مهر در رابطه با افزایش تولید میادین سپهر و جفیر گفت: فاز یک این میادین که قرار بود به تولید روزانه ۳۶ هزار بشکه در روز برسد اکنون روزانه ۴۴ هزار بشکه در روز تولید دارد.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ای که داریم ۴ تا ۵ سال آینده باید به ۱۱۰ هزار بشکه در روز برسیم که تا پایان سال جاری به تولید روزانه ۵۵ تا ۶۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. همچنین با توجه به پتانسیلی که از مخزن و چاه دیدیم پیش بینی می‌کنیم از ۱۱۰ هزار بشکه تولید عبور کنیم.

وی ادامه داد: مطابق برنامه برای فاز یک این میادین ۴ سال و برای فاز دوم ۶ سال در نظر گرفته شده بود و برای فاز دوم ۲۲ حلقه چاه در لایه فهلیان و ۴۴ حلقه چاه در لایه سروک است.

کاظمینی خاطر نشان کرد: اکنون در تلاشیم که تولید را در این میادین افزایش دهیم و تولید نفت تا دی ماه از ۴۳ هزار بشکه به ۵۵ هزار بشکه در روز می‌رسد که با این حجم از تولید هر سال یک میلیارد دلار عوائد برای کشور به همراه دارد.

اگر چه افزایش تولید نفت از این میادین برای ابتدای زمستان در نظر گرفته شده بود اما روز گذشته احمد محمدی مدیرعامل شرکت اکتشاف، توسعه و تولید پاسارگاد گفت: در ادامه روند توسعه و تولید در میدان‌های نفتی سپهر و جفیر، با تولیدی شدن چاه جفیر ۶، بیش از روزانه ۳ هزار بشکه به تولید این میدان افزوده شد.

به گفته وی پس از انتخاب پیمانکار طرح در ماه‌های پیش، با حداکثر بهره‌مندی از ساخت داخل، موفق شدیم چاه جفیر ۶ را به تولید برسانیم.

وی با بیان اینکه پس از اتصال به شبکه انتقال، چاه آماده راه‌اندازی شد، افزود: هم‌اکنون در مرحله راه‌اندازی اولیه هستیم و در چند روز آینده تولید چاه به شرایط پایدار می‌رسد.

بر اساس این گزارش اولین ماه پاییز به اتمام نرسید تولید نفت از میادین سپهر و جفیر به ۴۹ هزار بشکه در روز و بر اساس پیش بینی‌های انجام شده در دی ماه به ۵۵ هزار بشکه در روز می‌رسد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع مهر

نوشته های مشابه