خودرودسته‌بندی نشده

جزئیات تازه از حریق شاد آباد



جزئیات تازه از حریق شاد آباد

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، آتش‌سوزی گسترده‌ای که روز شنبه بازار آهن شادآباد را در برگرفت، در بخشی از بازار به نام شهرک پارسیان رخ داده است. جایی که از چند خیابان تشکیل شده و اطراف خیابان‌ها مملو از مغازه‌های فروش لوازم و مصالح ساختمانی بود.

شدت حریق به حدی بود که ۲۰۰ آتش‌نشان از ۱۱ ایستگاه آتش‌نشانی به همراه تجهیزات ویژه راهی محل حادثه شدند و به جدال با شعله‌های آتش پرداختند. با این حال وجود وسایل بسیار خطرناک و آتش‌زا مانند اسپری‌های رنگ، لوله، سطل‌های چسب و … باعث گسترده‌تر شدن آتش شده بود.

در شرایطی که صدای انفجار اسپری‌ها ثانیه به ثانیه به گوش می‌رسید، آتش‌نشانان عملیات اطفای حریق را آغاز کردند، اما دمای وحشتناکی که حریق ایجاد کرده بود باعث ذوب شدن اسکلت مغازه‌ها و فروریختن آنها می‌شد.

حدود ۱۰ خودروی سواری و وانت‌های مخصوص حمل بار نیز در این بازار گرفتار حریق شد و در آتش می‌سوختند و همه این شرایط عملیات اطفای حریق را سخت‌تر کرده بود. با این حال حدود ۹ ساعت بعد، یعنی حوالی نیمه‌شب حریق مهار شد. هرچند به رغم مهار حریق، ناگهان در گوشه‌ای از بازار شعله‌های آتش سر بر می‌آوردند، اما در نهایت ساعت ۵بامداد امروز عملیات اطفای حریق به پایان رسید و این در حالی بود که به گفته جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران، در جریان اطفای حریق یک آتش نشان مصدوم و۳ نفر دیگر نیزدچار دودگرفتگی شدند.

تذکرات سریالی
پس از مهار آتش بود که پیکر بی‌جان ۳ مرد از زیر آوار یکی از مغازه‌ها بیرون کشیده شد و به این ترتیب قاضی موسی رضازاده بازپرس جنایی تهران به همراه تیم تجسس پلیس آگاهی پایتخت برای بررسی موضوع راهی محل حادثه شدند.

۲ نفر از قربانیان داماد و برادرزن بودند که در بازار مغازه داشتند و سومین نفر کارگر افغانستانی آنها بود که همگی بر اثر گیر افتادن در آتش، جانشان را از دست داده بودند. در این شرایط اجساد قربانیان به دستور بازپرس به پزشکی قانونی انتقال یافت تا هویت آنها مشخص شود.

در ادامه مشخص شد که ۷ نفر در این حادثه مصدوم شده اند که برای درمان به بیمارستان انتقال یافته بودند. همچنین معلوم شد که در این حادثه ۱۲۰ مغازه، تعداد زیادی خودرو و موتورسیکلت سوخته و تخریب شده‌اند.

بررسی‌های میدانی نشان داد که خوشبختانه با شروع آتش سوزی، اکثر مغازه داران و مردمی که در بازار حضور داشتند از محل متواری شده بودند. همچنین بررسی‌های تیم تحقیق نشان داد که بار‌ها سازمان آتش نشانی به مغازه داران شاد آباد به دلیل اینکه هیچ اصول استانداردی را رعایت نکرده بودند تذکر داده بود، اما همه این تذکرات بی‌فایده بود.

دستور بازداشت عامل آتش سوزی
در گام بعدی، تحقیقات تیم جنایی برای کشف ابعاد بیشتری از این حادثه مرگبار آغاز شد. بررسی‌ها حکایت از این داشت که علت این حادثه جوشکاری بوده است. ظاهرا مردی در حال جوشکاری بوده که شعله‌های آتشی که ناشی از جوشکاری بوجود آمده بود، به روی وسایل داخل پاساژ از جمله چسب، رزین، اسپری و مواد قابل اشتعالزا ریخته و به این ترتیب آتش سوزی در آنجا شروع شده و به مغازه‌های دیگر که مملو از مواد اشتعال زا بوده، سرایت کرده است. با افشای این حقیقت بازپرس جنایی دستور بازداشت مرد جوشکار را بلافاصله پس از حریق از بازار آهن متواری شده بود را صادر کرد. همچنین برای مشخص شدن علت اصلی این حادثه بازپرس جنایی تهران دستور داده هیئت کارشناسی که شامل کارشناس اداره کار، اداره سوانح و حوادث و کارشناس آتش نشانی است تشکیل شود تا به بررسی همه جانبه این حادثه مرگبار پرداخته و نخست عمدی یا غیرعمدی بوده حادثه، میزان خسارت و قصور افرادی که در این حادثه دخیل هستند، را مشخص کنند.

از سوی دیگر، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت صبح دیروز به تحقیق از صاحب مغازه‌ای که حریق از آنجا شروع شده بود، پرداختند. این مرد ۴۳ ساله وقتی پیش روی افسر پلیس نشست، چنین گفت:

صاحب یکی از مغازه‌های رنگ فروشی در طبقه دوم پاساژ هستم و مرد جوشکاری را برای ساخت و تعمیر قفسه به مغازه ام آمد. او مشغول کار بود که شعله‌های ناشی از جوشکاری به روی وسایل داخل مغازه ریخت و باعث آتش گرفتن آنها شد.

با تکمیل تحقیقات در شعبه یادزهم دادسرای جنایی تهران، تحقیقات در این پرونده ادامه دارد. این درحالیست که دیروز خانواده دو نفر از قربانیان که داماد و برادر زن هستند راهی دادسرای جنایی تهران شدند و شکایت خود را مطرح کرد. سومین قربانی نیز کارگر افغانی مغازه است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه