اخبار ویژه

🔸 بار گرانی سم و کود بر دوش کشاورز/ تولیدکنندگان کشاورزی حمایت شوند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کشاورزان نقش مهمی در تولید و تأمین نیازهای غذایی مردم دارند و در طول سال تلاش می‌کنند تا بهترین محصولات را با بیشترین کیفیت تولید و راهی بازار کنند.

هزینه‌های کشاورزی طی سال‌های اخیر افزایش یافته است و کشاورزان با هزینه‌های بسیار زیادی محصول را تولید می‌کنند ولی در زمینه فروش محصول با چالش‌های زیادی روبرو هستند که در برخی از سال‌ها حتی هزینه‌های تولید هم تأمین نمی‌شود.

گرانی کود و سم یکی از مهمترین چالش‌های کشاورزان است که باعث افزایش هزینه‌های تولید شده و باعث شده تا بسیاری از کشاورزان از عهده این مخارج بر نیامده و تولید باکیفیت با مشکلاتی روبرو شود.

استفاده از کودهای شیمیایی در تولیدات گلخانه‌ای، محصولات زراعی و باغی یکی از مهمترین اقدامات در عرصه تولید است که افزایش قیمت کود شیمیایی و کمیاب شدن برخی از انواع کودها بر فعالیت کشاورزان تأثیرگذار است.

با توجه به اجرای فعالیت‌های نوین کشاورزی، استفاده از کودهای شیمیایی به یکی از الزامات تبدیل شده است ولی افزایش قیمت کودها باعث می‌شود تا کشاورزان در دوراهی استفاده یا عدم استفاده از این کودها قرار بگیرند.

کشاورزان به عنوان یکی از مهمترین حلقه‌های تولید در کشور و به عنوان عناصر اصلی اقتصاد مقاومتی نقش مهمی در خودکفایی بر عهده دارند و حمایت از تولیدکنندگان کشاورزی می‌تواند چالش‌های این بخش را رفع کند.

دولت طی سال‌های گذشته حمایت‌هایی را از کشاورزان داشته است ولی این حمایت‌ها کافی نبوده و انتظار می‌رود متناسب با نقش و اثرگذاری کشاورزان، حمایت‌ها نیز بیشتر و بهتر شود.

🔸 بار گرانی سم و کود بر دوش کشاورز/ تولیدکنندگان کشاورزی حمایت شوند

مشکلات کشاورزان برای تأمین کود و سم

یکی از گلخانه‌داران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه طی سال‌های اخیر هزینه‌های تولید در بخش کشاورزان همواره در حال افزایش بوده است و محاسبات کشاورزان را با تغییر روبرو می‌کند.

افزایش قیمت کود به یک روال تبدیل شده است و هر ساله در چند نوبت شاهد افزایش قیمت کودها هستیم که تأمین این کودها را برای ما سخت می‌کند بهمن حاجب به چالش‌های تأمین کود و سم اشاره و اضافه کرد: افزایش قیمت کود به یک روال تبدیل شده است و هر ساله در چند نوبت شاهد افزایش قیمت کودها هستیم که تأمین این کودها را برای ما سخت می‌کند و برای تولید با مشکلات فراوانی روبرو هستیم.

وی حمایت از کشاورزان را یک ضرورت دانست و ادامه داد: انتظار می‌رود مسئولان به ویژه سازمان جهاد کشاورزی حمایت مناسبی را از کشاورزان داشته باشد و کودها به اندازه کافی و با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

یکی دیگر از کشاورزان به خبرنگار مهر گفت: چه برای تأمین کود و چه برای خرید سموم با چالش روبرو هستیم و کشاورزان این روزها روزگار سختی را می‌گذرانند و با مشکلات زیادی روبرو هستند.

حامد اسماعیلی تاکید کرد: دولت باید کود و سم را با قیمت مناسب تأمین و به اندازه نیاز کشاورزان توزیع کنند و نظارت بیشتری بر بازار آزاد انجام شود تا شاهد این میزان افزایش قیمت‌ها نباشیم.

لزوم حمایت از کشاورزان

حجت‌الاسلام یوسف جمالی امام جمعه موقت بوشهر در آخرین نماز جمعه بوشهر با اشاره به مشکلات کشاورزان اظهار کرد: گرانی مواد اولیه یکی از گلایه‌ها و موجبات نگرانی کشاورزان است که مسئولان باید این موضوع را دنبال کنند.

وی بیان کرد: افزایش قیمت مواد اولیه و در نتیجه قیمت تمام شده محصول موجب گلایه‌مندی کشاورزان و دامداران شده و در این راستا باید این مجموعه حمایت ویژه شوند، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ما را از تهدیدات مصون نگه می‌دارد و امید است برای رفع این نگرانی توجه شود.

امام جمعه موقت بوشهر خواستار تلاش همه مسئولان برای حمایت از تولیدکنندگان به ویژه کشاورزان شد و ادامه داد: باید نگاه ویژه ای برای حل مسائل و مشکلات کشاورزان انجام شود.

بار گرانی سم و کود بر دوش کشاورز/ تولیدکنندگان کشاورزی حمایت شوند

دلیل افزایش قیمت کود چیست؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به مشکلات مطرح شده توسط کشاورزان، مهمترین عامل در قیمت تمام شده مواد اولیه و کودهای وارداتی را افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین نوسانات بازار ارز دانست.

مهمترین عامل در قیمت تمام شده مواد اولیه و کودهای وارداتی افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین نوسانات بازار ارز مرتضی بحرانی در خصوص گرانی کود و نهاده‌های کشاورزی بیان کرد: افزایش و کاهش قیمت ارز مستقیماً بر قیمت تمام شده مواد اولیه و کودهای وارداتی تأثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: قیمت فعلی مواد اولیه و کودهای شیمیایی نسبت به قیمت واقعی و تمام شده حدود ۵۰ درصد بوده که ۵۰ درصد دیگر آن را دولت به صورت یارانه پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: در خصوص قیمت بذر گندم، به ازای هر کیلوگرم بذر حدود سه هزار تومان در کشت دیم و ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در گندم آبی یارانه توسط دولت به کشاورزان یارانه پرداخت می‌شود.

بحرانی عنوان کرد: بر اساس سطح زیر کشت و برداشت محصول به کشاورزان سهمیه تعلق می‌گیرد. سامانه کود و سامانه پهنه بندی برای دریافت کود و مواد اولیه از در مراکز جهاد کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

با توجه به نقش مهم و تأثیرگذار سم و کود در عرصه کشاورزی انتظار می‌رود که حمایت خوب و مناسبی از کشاورزان صورت گرفته و نیازهای آنان تأمین شود تا تولید با کمیت و کیفیت مناسبی روبرو باشد.

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

لینک خبر

دیگر رسانه های کشور:

باشگاه خبرنگاران همسونیوز| آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز|تهران فرهنگی

نوشته های مشابه