اخبار ویژه

نیاز تولیدکنندگان محتواهای میراثی به تسهیل‌گری – پایگاه خبری همسونیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست صمیمانه علیرضا تابش دبیر سومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی با کنشگران حوزه گردشگری دیجیتال در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

تابش در این برنامه گفت: وزارت میراث‌فرهنگی برای برگزاری جشنواره‌ها و رویدادها امکانات و ساختاری مشابه با سایر دستگاه‌های فرهنگی کشور را ندارد، اما توانسته با همت هنرمندان و همراهی خانواده میراث‌فرهنگی جشنواره چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی را طراحی، برنامه‌ریزی و هر سال در یک استان برگزار کند.

تابش عنوان کرد: مبحث تبلیغات گردشگری، برندینگ ایران و تولید محتوا در حوزه میراث‌فرهنگی همواره در کشور ما با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است که خوب است در اینگونه نشست‌های صمیمی در رابطه با این موضوع مهم گفت‌وگو کنیم. در دوره دوم جشنواره از استاد ابراهیم حقیقی برای طراحی تندیس جشنواره دعوت کردیم، یعنی اعتباربخشی به این رویداد چندرسانه‌ای در حوزه میراث‌فرهنگی را از سال گذشته آغاز کردیم.

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی بیان کرد: در فراخوان این دوره از جشنواره بخش میراث دیجیتال اضافه شد و این بخش به معرفی کار شما عزیزان اختصاص دارد که مهم‌ترین راویان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دوران چندرسانه‌ای هستید. شما در سراسر کشور کار وسیعی برای معرفی نام ایران و ارزش‌های فرهنگی و تاریخی این کشور انجام می‌دهید. می‌دانم که موانع و مشکلات زیادی سر راهتان قرار دارد و هدف ما این است که جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی پلی برای گفت‌وگو و هم‌افزایی پیرامون این موضوعات باشد.

وی ادامه داد: جشنواره میراث‌فرهنگی یک سکو برای معرفی بهترین تولیدات چندرسانه‌ای در حوزه معرفی ایران و مرکز تعامل برای تبادل تجربیات در حوزه داده‌های محتوایی در بخش‌های مختلف است. امسال «بخش ایده و تجربه» نیز به جشنواره اضافه شده و آثار و ایده‌های بسیار خوبی برایمان ارسال شده است. بخش میراث دیجیتال در سال گذشته ضعیف بود، اما امسال رشد قابل توجهی داشته است.

تابش عنوان کرد: همواره شکافی میان زیست‌بوم میراث‌فرهنگی و زیست‌بوم فناوری بوده است، اما اینکه امروز شما اینجا در کنار ما هستید، نویدبخش کم شدن این فاصله‌هاست. امسال بخش بین‌الملل هم به جشنواره اضافه شده اما این بخش غیررقابتی است و امیدواریم که سال آینده جشنواره به سمت بین‌المللی شدن و رقابت آثار برود. در این دوره بیش از ۳ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. ابتکار این جشنواره این است که هرسال در یک استان برگزار شود و این امر برای جشنواره، فرصتی برای آگاهی‌بخشی بیشتر به مردم درباره میراث‌فرهنگی با زبان هنر و فرهنگ و ابزارهای رسانه‌ای است.

وی درباره دستاوردهای جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی توضیح داد: یکی از دستاوردهای این رویداد رشد سواد میراث‌فرهنگی است. در این چند دوره، تأمل همگان نسبت به مسئله میراث‌فرهنگی بیشتر شده است، می‌بینیم که در رسانه‌ها و در برخی از نشست‌ها در مورد تعریف و تقسیم‌بندی یونسکو درباره مفهوم میراث‌فرهنگی بحث می‌کنند و توجه به این مساله در رسانه‌ها، تولید محتوا و پژوهش در باب میراث‌فرهنگی پررنگ‌تر شده است. نوعی فناوری‌گریزی در همه این سال‌ها میان مدیران دولتی، کارکنان دولت و یا خانواده‌ها وجود دارد، اما به نظرم جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی به سراغ کنشگران و هنرمندان رفته تا شکاف به وجود آمده را برطرف کنند و گفتمان حفاظت از میراث‌فرهنگی را میان متخصصان و عامه مردم بخصوص نسل نو، به صورت جدی‌تر تسری داده است.

در پایان تابش عنوان کرد: ما در آغاز بین‌المللی شدن جشنواره چندرسانه‌ای میراث هستیم و از شما دوستانی که در کشورهای دیگر کار می‌کنید درخواست دارم پلی شوید تا فعالان در خارج از کشور آثارشان را به جشنواره ما ارسال کنند.

وی اظهار کرد امسال تدابیری برای نمایش آثار بخش میراث دیجیتال اندیشیده شده است. اگر ایده و پیشنهادی دارید حتماً به ما ارائه کنید. اگر آن اثر کوتاه در سکویی مانند اینستاگرام منتشر شده باشد می‌تواند در بخش میراث دیجیتال ارائه شود.

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی همچنین درباره هیئت‌های داوری جشنواره و نحوه انتخاب آثار توضیح داد: خوشبختانه جمع کثیری از ۸۰ داور جشنواره از افراد شناخته‌شده حوزه فرهنگ و هنر و رسانه هستند که در این رویداد با ما همکاری دارند.

در ادامه این نشست مطالبی را در زمینه چالش‌های تولید محتوا در زمینه گردشگری و میراث‌فرهنگی مطرح شد و پیشنهاداتی در زمینه سیاستگذاری تولید محتوا در مقابله با جریان ایران‌هراسی، تجربیات تولیدکننده‌های محتوا در خارج از کشور، درخواست حمایت از تولیدکنندگان محتوا، تسهیل‌گری در زمینه صدور مجوزها، راهکاری برای تأمین هزینه‌های تولید محتوا و رفع دغدغه‌های مالی، فراهم کردن فضای مناسب برای انتشار محتوای تولید شده، بهره‌گیری از موقعیت‌های تبلیغاتی برای بهتر شناساندن جشنواره، ایجاد تمایز بین اشخاص و نهادها به منظور افزایش مشارکت تولیدکنندگان و … عنوان شد که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لینک خبر

دیگر رسانه های کشور:

باشگاه خبرنگاران همسونیوز| آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز|تهران فرهنگی

نوشته های مشابه