اخبار ویژه

«طرح ژنرال‌ها»؛ صهیونیست‌ها چه برنامه‌ای برای شمال غزه دارند؟ – ارتباط فردا

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: با گذشت بیش از یک سال از تراژدی انسانی در نوار غزه، نظامیان صهیونیست قصد دارند در جغرافیای انسانی این منطقه به ویژه شمال غزه با استفاده از ابزار «کوچ اجباری» تغییرات اساسی ایجاد کند. در ششم اکتبر ۲۰۲۴ ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای به صورت رسمی دستور آوارگی دسته جمعی ساکنان شمال غزه را صادر و از آنها خواست تا به سمت جنوب مهاجرت کنند.

نکته قابل تأمل آن است که اسرائیل خواهان عبور مردم از مسیرهای پرخطری همچون المواصی شده است. به گزارش «سی.ان.ان» پس از ضرب الاجل رژیم صهیونیستی، دیگر فردی از شمال غزه نمی‌تواند خارج شود و در عین حال فرد دیگری نیز نمی‌تواند وارد این منطقه فلسطینی نشین شود. نتیجه طبیعی چنین سیاستی خلق «زندانی در دل زندانی دیگر» خواهد بود. ناظران بین‌المللی با توجه به بمباران‌های بی‌امان رژیم صهیونیستی در شمال غزه، از خطر قتل عام ساکنان این منطقه سخن می‌گویند. کارشناسان اما روند جاری در این منطقه را ناشی از «نقشه ژنرال‌ها» برای تغییر ژئوپلیتیک غزه می‌دانند. برهمین اساس در این یادداشت به بررسی برنامه رژیم صهیونیستی در خصوص شمال غزه خواهیم پرداخت.

«طرح ژنرال‌ها»؛ صهیونیست‌ها چه برنامه‌ای برای شمال غزه دارند؟ – ارتباط فردا

اپیدمی گرسنگی در شمال غزه

یکی از اهداف غیراعلامی ارتش اسرائیل «غیرقابل سکونت» کردن نوار غزه برای ساکنان بومی آن است. ناظران سیاسی، بمباران کارخانه‌ها و انتشار مواد شیمیایی، تخریب زیرساخت‌های منابع آبی و حوزه بهداشت را از جمله حوادث تأیید کننده این ادعا می‌دانند. به گفته سازمان ملل سرانه آب اضطراری هر فرد در روز ۱۵ لیتر است اما ساکنان غزه روزانه تنها به ۳ لیتر آب دسترسی دارند. به گزارش سازمان ملل ذخایر آب مردم غزه به قدری کاهش یافته است که آنها آب کافی برای ادامه حیات را در اختیار ندارند. علاوه بر این محاصره، نابودی درصد زیادی از زمین‌های کشاورزی، کارخانه‌ها و انبارهای مواد غذایی سبب ایجاد بحران قحطی در غزه شده است. پیش از آغاز جنگ، ۶۰ درصد برق غزه از طریق پنل‌های خورشیدی تأمین می‌شد اما امروز اکثر آنها از بین رفته‌اند. این موضوع سبب روی آوردن مردم به منابع جایگزین فسیلی و آلوده شدن بیش از پیش محیط زیست خواهد شد.

«طرح ژنرال‌ها»؛ صهیونیست‌ها چه برنامه‌ای برای شمال غزه دارند؟

براساس آخرین برآورد اعلام شده از سوی سازمان ملل پس از صدور دستور «کوچ انسانی» اسرائیل، همچنان ۴۰۰ هزار فلسطینی در مناطق شمالی باقی خواهند ماند. باقی ماندن ساکنان این تعداد از فلسطینیان در غزه نشان از میزان پایداری شهروندان مقاومت در برابر اراده اشغالگران دارد. تصاویر منتشر شده از این منطقه از نابودی اکثر خانه‌ها و زیرساخت‌های حیاتی خبر می‌دهد؛ اما مردم بومی با کمترین امکانات ممکن سعی دارند تا از خانه پدری خود دفاع کنند. شاید وجود چنین روحیه‌ای در میان اهالی غزه سبب شده است تا بنیامین نتانیاهو از همان روزهای نخست جنگ یکی از اهداف اعلامی خود را ایدئولوژی زدایی از این منطقه اعلام کند.

سازمان بین‌المللی «آکسفام» و سایر سازمان‌های امدادی در غزه مانند «آنروا» نسبت به تشدید فاجعه انسانی و جابه‌جایی اجباری غیرنظامیان هشدار داده‌اند. در گزارش‌های بین‌المللی کمبود خدمات بهداشتی، آب آشامیدنی، غذا و خدمات بهداشتی تهدید شماره یک برای ساکنان فلسطینی این منطقه اعلام شده است. نهادهای حقوق بشر با انتشار بیانیه رسمی اعلام کردند که مواد غذایی جدیدی وارد این منطقه نشده و مردم با خطر قحطی قطعی دسته‌وپنجه نرم می‌کنند. در شرایطی که مردم غزه سایه گرسنگی اجباری و مرگ را بالای سر خود احساس می‌کنند، اخیراً نتانیاهو در کنگره آمریکا حاضر شده و در پیشگاه جامعه جهانی از انتقال مستمر کمک‌های بشردوستانه به غزه سخن گفته است!

طرح ژنرال‌ها برای شمال غزه چیست؟

نیروهای راستگرا در کابینه رژیم صهیونیستی قصد دارند تا ژئوپلیتیک غزه را مجدداً پس از سال ۲۰۰۵ تغییر دهند. در نگاه این نیروهای افراطی نوار غزه و کرانه باختری سرزمین‌های یهودی هستند که باید به تدریج به سرزمین اشغالی ملحق شوند! همزمان با نخستین سالگرد عملیات طوفان الاقصی، اویخای درعی سخنگوی ارتش اسرائیل خواستار تخلیه «بیت حانون»، «جبالیا» و «بیت لاهیا» به سمت خان یونس شد. بیان چنین دستوری سبب افزایش گمانه‌زنی‌ها در میان اصحاب رسانه‌ها و تحلیلگران در خصوص برنامه احتمالی اسرائیل برای باریکه غزه شده است.

«طرح ژنرال‌ها»؛ صهیونیست‌ها چه برنامه‌ای برای شمال غزه دارند؟

گیورا ایلند رئیس سابق شورای امنیت اسرائیل و جمعی از فرماندهان جناح راست رژیم صهیونیستی خواستار خروج یک هفته‌ای تمام ساکنان فلسطینی شمال غزه و کوچ اجباری آنها به سمت جنوب شدند. برهمین اساس روزنامه «القدس العربی» در خصوص این نقشه صهیونیست‌ها نوشت که شمال این باریکه کاملاً تحت محاصره قرار گرفته به طوری که این منطقه از شهر غزه به صورت کامل جدا شده است. نظامیان اسرائیلی زیرساخت‌های جبالیا را کاملاً تخریب کرده و سه بیمارستان اندونزی، کمال عدوان و العوده را تحت محاصره خود درآورده‌اند.

دست کم ۴۰۰ هزار نفر در این منطقه محاصره شده‌اند و به شدت هدف حملات اشغالگران قرار می‌گیرند. تمام این گزاره‌ها بیانگر آن است که تل‌آویو در حال اجرای «نقشه ژنرال ها» است؛ نقشه‌ای که از سوی افسران سابق ارتش این رژیم صهیونیستی برای تبدیل کردن شمال غزه به منطقه بسته نظامی و از بین بردن افرادی که در این منطقه می‌مانند، ارائه شده است. در چنین شرایطی سوال اساسی آن است که آیا تل‌آویو موفق به دیکته ایده خود در این منطقه خواهد شد یا خیر؟

بهره سخن

ارتش اسرائیل قصد دارد با گسترش محور نتساریم، طرح جدایی میان شمال و جنوب غزه را با جدیت بیشتری دنبال کند. در این طرح شمال غزه تبدیل به منطقه نظامی خواهد شد که قابلیت زیست انسانی را نداشته و تبدیل به محلی نظامی برای تجاوزات آتی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه خواهد شد. برخی تحلیلگران این کوچ اجباری دسته جمعی را مقدمه‌ای برای آغاز شهرک سازی غیرقانونی در نوار غزه و الحاق تدریجی این منطقه به اراضی اشغالی می‌دانند.

لازمه تحقق این هدف شکست مقاومت ساکنان غزه و انتقال اجباری آنها به سمت صحرای سینا یا نقاط دیگری از غرب آسیا یا اروپا است. برای توقف این پروژه صهیونیستی لازم است کشورهای اسلامی با همکاری جامعه بین‌الملل ابتدا آتش‌بس پایدار را به مقامات صهیونیست تحمیل کرده و سپس طرحی جامع برای «آینده غزه» آماده کنند که براساس آن تمام ساکنان بومی این منطقه در خانه‌های خود باقی مانده و بستر لازم برای احیای حاکمیت کارآمد فلسطینی در این منطقه فراهم شود.

لینک خبر

دیگر رسانه های کشور:

باشگاه خبرنگاران همسونیوز| آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز|تهران فرهنگی

نوشته های مشابه