اقتصاد کلاندلاریورو

ضرر ۱۹۴ میلیارد دلاری آلمان با انتخاب دوباره ترامپ



اگر ترامپ دوباره به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود، دوره ریاست چهار ساله او ممکن است با ضرر ۱۹۴ میلیارد دلاری اقتصاد آلمان همراه شود.

به گزارش ایسنا، موسسه اقتصادی آلمان (IW) در گزارشی اعلام کرد، اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ماه نوامبر مجددا انتخاب شود، دوره چهار ساله او ممکن است برای آلمان در جنگی تجاری ۱۸۰ میلیارد یورو (تقریبا ۱۹۴.۲ میلیارد دلار) هزینه در بر داشته باشد.

بر اساس این گزارش، وعده ترامپ برای افزایش تعرفه‌ها در کاهش کسری تجاری آمریکا می‌تواند اختلالات قابل توجهی در تجارت جهانی ایجاد کند.

اتحادیه اروپا پیش‌نویس استراتژی متقابل در برابر چنین تهدیدی تهیه کرده است؛ اگر دولت ترامپ تعرفه‌های وارداتی را به ۱۰ درصد برای اتحادیه اروپا و ۶۰ درصد برای چین افزایش دهد، اتحادیه اروپا نیز افزایش‌هایی معادل در تلافی این مورد اعمال خواهد کرد.

این موسسه شبیه‌سازی را برای ارزیابی آسیب‌های احتمالی به اقتصاد آلمان در صورت وقوع موارد فوق انجام داد و دریافت که تولید ناخالص داخلی این کشور در طول چهار سال بیش از ۱۳۷.۱ میلیارد دلار از دست خواهد داد.

در همین حال، شبیه‌سازی دیگری نشان داد اگر دولت ترامپ و اتحادیه اروپا تعرفه‌های وارداتی خود را هر کدام به ۲۰ درصد افزایش دهند، تولید ناخالص داخلی آلمان ۱.۵ درصد کاهش می‌یابد و در چهار سال مجموعا ۱۹۴.۲ میلیارد دلار ضرر ثبت خواهد کرد.

اقتصاد ایالات‌متحده نیز در سال ۲۰۲۵ حدود زیان ۱.۳ تا ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی ثبت خواهد کرد که تاثیرات منفی آن در ۲ سال اول بیشتر احساس می‌شود و در ۲ سال بعد کاهش می‌یابد.

بیزنس گزارش کرد، موسسه اقتصادی آلمان خاطرنشان کرد چین که رفتارش در تجارت آزاد جهانی در این گزارش به‌عنوان چالش توصیف شده است، نیاز به اقدامات تلافی‌جویانه در قالب تعرفه‌های اضافی توسط اتحادیه اروپا و آلمان در یک دوره پرتنش ژئوپلیتیکی دارد.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع ایسنا

نوشته های مشابه