دسته‌بندی نشده

خبرهای خوش از موفقیت در درمان سرطان



خبرهای خوش از موفقیت در درمان سرطان

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین،تخمین زده می‌شود که حدود ۶۵ درصد از افرادی که تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند، عارضه ریزش مو را تجربه می‌کنند، زیرا داروها سلول‌های با رشد سریع یا همان سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهند، اما نمی‌توانند به صورت انتخابی از سلول‌های غیرسرطانی مانند فولیکول‌های مو محافظت کنند.

در برخی از انواع این بیماری مانند سرطان پستان، ریزش مو در ۹۹.۹ درصد از بیماران شیمی‌درمانی اتفاق می‌افتد.

اگرچه معمولاً موها طی چند ماه پس از پایان درمان دوباره رشد می‌کنند، اما یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۵۶ درصد از بیماران ریزش مو را بدترین عارضه شیمی‌درمانی عنوان می‌کنند و حتی برخی از آنها به دلیل این موضوع از پذیرش درمان خودداری کردند.

یک روش برای محدود کردن ریزش مو، تکنیکی به نام «خنک‌سازی پوست سر» است که شامل استفاده بیمار از کلاه متصل به دستگاهی است که مایع خنک‌کننده از آن عبور می‌کند تا جریان خون به فولیکول‌های مو کاهش یابد و در نتیجه میزان دارویی که موها جذب می‌کنند کمتر شود.

اثربخشی این روش ممکن است متفاوت باشد، اما مطابق آزمایش‌ها، حدود نیمی از بیمارانی که از آن استفاده کردند، توانستند ۵۰ درصد یا بیشتر از موهای خود را حفظ کنند.

اما خنک‌سازی پوست سر معایبی هم دارد. آرون هانون، مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ لومینیت که در حال کار روی کلاهی است که هدف آن بهبود فناوری فعلی خنک‌سازی پوست سر است، در این زمینه به تلویزیون سی‌ان‌ان آمریکا گفت: «یکی از مشکلات این است که این دستگاه‌ها بزرگ هستند و به صورت ثابت باید روی سر قرار بگیرند. به این معنی که بیماران قبل، حین و بعد از هر جلسه شیمی‌درمانی برای ریزش مو تحت درمان قرار می‌گیرند و این دو یا سه برابر زمانی که در بیمارستان می‌گذرانند طول می‌کشد.»

این کلاه که «لیلی» نام دارد، کاملاً قابل حمل است و به بیمار امکان می‌دهد بلافاصله پس از پایان درمان بیمارستان را ترک کند؛ هانون می‌گوید معمولاً بیمار باید ۹۰ دقیقه پس از درمان از آن استفاده کنند.

این کلاه به جای خنک‌سازی از فشار استفاده می‌کند، به این معنی که نیاز به پیش‌خنک‌سازی قبل از شروع درمان ندارد و در نتیجه سریع‌تر عمل می‌کند. همچنین هدف این کلاه بهبود یک عامل مهم دیگر است و آن راحتی‌ای است که بیمار هنگام درمان تجربه می‌کند. هانون می‌گوید: «درمان با خنک‌سازی بسیار سرد است و برای بیماران تا حدی دردناک است، بنابراین بازخورد زیادی از کاربران دریافت شده که به دنبال جایگزینی راحت‌تر برای دستگاه‌های خنک‌سازی هستند.»

 

فشار ملایم

لومینیت در حال انجام آزمایش‌هایی در اروپا با نتایج امیدوارکننده است، زیرا حدود ۷۵ درصد از بیماران هیچ گونه ریزش مویی نداشته‌اند. هانون گفت: «بیماران مبتلا به سرطان پستان که تحت رژیم درمانی رایج قرار داشتند، پس از ۱۲ چرخه درمان تقریباً تمام موهای خود را حفظ کردند. ما هیچ رویداد ناگوار جدی‌ای در پیوند با این دستگاه نداشته‌ایم، بنابراین ایمنی خوبی داشته است.»

هانون می‌گوید که ریزش مو تأثیر زیادی بر بیماران دارد، نه فقط از نظر ظاهر، بلکه بر سلامت کلی آنها و توانایی ارتباط با دیگران.

او افزود: «یکی از مواردی که ما را تشویق به شروع این کار کرد، تجربیات بیماران بود. هیچ‌گاه صحبت با یک مادر جوان که مبتلا به سرطان پستان بود را فراموش نمی‌کنم. او به ما گفت که ریزش مو فقط از نظر زیبایی برایش مهم نبود؛ او می‌خواست فرزندانش فکر کنند حالش خوب است و مجبور نباشد با آنها در مورد بیماری‌اش صحبت کند. اما ریزش مو مجبورش کرد موضوع سرطان را به آنها بگوید.»

لومینیت به منظور تجاری‌سازی این محصول در آمریکا پس از تأیید فناوری توسط سازمان غذا و دارو، سال آینده آزمایش‌های بالینی خود را در این کشور و نیز در اروپا آغاز کند.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه