بیمهدسته‌بندی نشدهکارگران

دستمزد کارگران در ۱۴۰۴ چقدر می‌شود؟



دستمزد کارگران در ۱۴۰۴ چقدر می‌شود؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، حدود ۵ماه به پایان سال باقی مانده است و هنوز خبری از تشکیل جلسات شورای‌عالی کار و بررسی مزدی نیست. در سنوات گذشته حدود ۵ ماه قبل از پایان سال جلسات کمیته‌های دستمزد که ذیل شورای‌عالی کار است, برگزار می‌شد و بحث مزدی را بررسی می‌کردند, اما امسال خبری از برگزاری جلسات نیست.

یکی از موضوعاتی که امسال مطرح بود, بحث بررسی روش تعیین مزد بود که تحت عنوان طرحی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد, اما متأسفانه این طرح نیز در کمیسیون اجتماعی مجلس همچنان بدون هیچ بررسی باقی مانده است و اعضای کمیسیون اطلاعات دقیقی از جزئیات طرح ندارند.

یکی از پیشنهادات واحد مجلسی‌ها این است که تا زمانی که تورم کنترل نشود, افزایش مزد اثر نخواهد داشت.

نمایندگان  کارگران هم از وزارت کار گلایه‌مند هستند که چرا جلسات شورای‌عالی کار برگزار نمی‌شود، برخی از نمایندگان دلیل تعلل وزارت کار را تعیین تکلیف معاونت روابط کار می‌دانند و معتقدند که اگر تکلیف معاونت مشخص شود, شاید سرعت تشکیل جلسات شورای‌عالی کار بیشتر شود و بحث ترمیم مزدی کارگران و بررسی برای دستمزد ۱۴۰۴ مطرح شود.

علی‌حسین رعیتی فرد, معاون روابط کار در گفت‌وگوی اخیر خود بیان کرده است که اکنون برای بررسی مزدی سال آینده زود است.

به گزارش تسنیم, اما نگاه منطقی به وضعیت مزدی کارگران نشان‌دهنده این است که مزد کارگران بهتر است در فضایی خارج از چانه‌زنی تعیین شود و برای دقیقه ۹۰ نباشد تا بدون بررسی کارشناسی ابعاد سبد معیشت بخواهند مزد را تعیین کنند.

معاون روابط کار بیان کرده است: طبق قاعده حداقل عیدی کارگران برای ۱۲ماه کارکرد ۲برابر حقوق پایه است به‌شرطی که از سه برابر حداقل حقوق بیشتر نشود.

معاون روابط کار وزیر تعاون یادآور شد: امسال حداقل حقوق کارگران ۷میلیون و ۱۶۶هزار تومان است،‌ لذا حداقل عیدی کارگران برای کارکرد ۱۲ ماه ۱۴میلیون و ۱۶۶هزار تومان و حداکثر عیدی کارگران امسال ۲۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

رعیتی‌فرد در مورد زمان پرداخت عیدی کارگران هم ابراز کرد: معمولاً کارفرمایان از آخر سال پرداخت می‌کنند و برخی کارفرمایان هم در طول سال به‌تدریج در هر ماه پرداخت می‌کنند،‌ تا آخر سال فشاری متوجه بنگاه نشود.

معاون روابط کار در مورد تعداد کارگران بیمه‌شده، گفت: کارگران بیمه‌شده دارای کارفرما (بیمه اجباری) ۱۰میلیون و ۷۷۷هزار نفر هستند،‌ اما برخی کارگران بیمه‌شده خویش‌فرما هستند که در مجموع بیش از ۱۵میلیون بیمه‌شده تأمین اجتماعی در کشور داریم.

رعیتی‌فرد در مورد کارگروه‌های مزد ذیل شورای‌عالی کار نیز گفت: هنوز کارگروهها تشکیل نشده است و زمان برای ورود به بحث حداقل مزد سال آینده زود است.
وی گفت: اعضای حقیقی شورای‌عالی کار شامل همتی وزیر امور اقتصادی و اتابک وزیر صمت به ترکیب شورای‌عالی کار اضافه شدند و جلسه بعدی با حضور اعضای جدید خواهد بود.

اعضای حقیقی شورای‌عالی کار شامل همتی وزیر امور اقتصادی و اتابک وزیر صمت به ترکیب شورای‌عالی کار اضافه شدند و جلسه بعدی با حضور اعضای جدید خواهد بود.

معاون روابط کار وزیر تعاون گفت: حداقل و حداکثر عیدی کارگران ۱۴.۳ و ۲۱.۵ میلیون تومان است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه