عمران و اشتغال

استخدام افراد مسن در ژاپن



ایسنا/خراسان رضوی ژاپن سن بازنشستگی خود را به ۶۵ سال افزایش داده و کارگران مسن‌تر را تشویق می‌کند تا در نیروی کار باقی بمانند.

به نقل از ویفروم، کشور ژاپن به دلیل پیری جمعیت با بحران شدید نیروی کار مواجه است. جمعیت سالخورده در ژاپن، بحران گسترده نیروی کار را در این کشور ایجاد کرده است. با این حال، شرکت ژاپن راه‌حلی برای این مشکل پیدا کرده است.

به گزارش روزنامه نیکی ژاپن به نقل از وزارت بهداشت، کار و رفاه این کشور، سال گذشته از هر ۱۰ شرکت، چهار شرکت افراد ۷۰ ساله یا بیشتر را استخدام کردند.

با توجه به اینکه کارگران مسن‌تر مستعد حوادث حین کار هستند، این یک انتخاب ایده‌آل نیست اما گزینه‌های اندکی در ژاپن برای این مشکل وجود دارد.

تضعیف ین، ژاپن را به محل کار غیرجذابی برای خارجی‌ها تبدیل کرده همچنین جوانان ژاپنی را به دنبال مشاغل پردرآمدتر برای رفتن به خارج از کشور سوق داده است.

تشدید این مشکل مشارکت اندک نیروی کار در میان زنان است همچنین شرکت‌های ژاپنی محدودیت‌های سنی کارگران را حذف می‌کنند.

ژاپن در سال ۲۰۱۳، انعطاف‌پذیری را به سن بازنشستگی ۶۰ ساله خود اضافه کرد تا به کارمندان اجازه دهد در صورت تمایل تا ۶۵ سالگی به کار خود ادامه دهند. این اقدام با واکنش شرکت‌هایی مواجه شد که پنج سال اضافی را به‌عنوان بار هزینه می‌دانستند. برای دور زدن این ماده، برخی پس از ۶۰ سالگی شروع به استخدام مجدد کارگران با قراردادهای جدید، اغلب با حقوق کمتر و شرایط بدتر کردند. این تغییر در چند سال اخیر رخ داده است.

کشورهایی که افراد مسن همچنان در نیروی کار باقی می‌مانند شامل کشورهای آلمان، سنگاپور، بریتانیا و فرانسه است.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه