اقتصاد کلان

اونس طلا، بازار داخل را تحت تاثیر قرار داد/ قیمت‌ها از اوج فاصله گرفت



رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با اشاره به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، از تاثیر آن بر قیمت سکه و طلای داخل خبر داد اما تاکید کرد که قیمت‌ سکه و طلا در پایان هفته دوباره از آن اوجی که در اواسط هفته گرفته بود، نزولی شد.

نادر بذرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، بطور کلی بازار جهانی نوسان بسیاری را (هم افزایش و هم کاهش) تجربه کرد اما در مجموع افزایشی رقم خورد. در طول هفته‌ هر اونس جهانی طلا حدود ١۵ دلار افزایش پیدا کرد که در حال حاضر ٢٠۶٨ دلار قیمت دارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: بازارهای داخلی نیز تحت تأثیر نوسان  بازار جهانی قرار گرفت و افزایشی شد؛ البته در پایان هفته کمی از اوجی که گرفته بود، فاصله گرفت اما در نهایت نسبت به ابتدای هفته، یک بازار صعودی را شاهد بودیم.  

وی اعلام کرد: در هفته‌ای که گذشت هر گرم طلای ١٨ عیار افزایش ٢٠ تا ٢٢ هزار تومانی را هم تجربه کرد اما در نهایت در آخرین معاملات پایانی هفته (روز پنجشنبه) در مجموع نسبت به ابتدای هفته میانگین ٩٠٠٠ تومان افزایش قیمت داشت و در حالیکه تا دو میلیون و ۵٠٨ تا دو میلیون و ۵١٢ هزار تومان هم در طول هفته‌ رسید اما در نهایت هفته را با بهای دو میلیون و ۴٩٧ هزار تومان به پایان رساند.

این مقام صنفی در رابطه با تغییرات قیمت انواع قطعات سکه نسبت به ابتدای هفته و آخرین قیمت آن‌ها در بازار، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید نیز  در این هفته نوسان ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار تومانی را تجربه کرد اما در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه)، ٢٩ میلیون و ۵۵٠ هزار تومان قیمت داشت که نسبت به ابتدای هفته ۵٠ هزار تومان افزایش یافته است. سکه تمام طرح قدیم نیز با ٢٠٠ هزار تومان افزایش هفتگی به ٢۶ میلیون و ١٠٠ هزار تومان رسید.

بذرافشان ادامه داد: نیم سکه و ربع سکه هر یک رشد ١٠٠ هزار تومانی را در طول یک هفته اخیر تجربه کرد و در آخرین معاملات هفته به ترتیب ١۵ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان (نیم سکه) و ١٠ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان (ربع سکه) تعیین قیمت شدند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی اما بدون تغییر خاص نسبت به ابتدای هفته، در پایان هفته پنج میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه در بازار گفت: حباب سکه نیز در حال حاضر در محدوده پنج میلیون و ١۵٠ هزار تومان قرار دارد که نسبت به ابتدای هفته تغییر چندانی در آن ایجاد نشده است.

بازار طلا و جواهر هفته پیش‌رو فعالیت عادی خود را خواهد داشت

وی در پایان در رابطه با بحث‌های اخیر پیرامون مالیات بر طلا و لزوم ثبت اطلاعات در سامانه‌های جامع تجارت و سامانه پایانه‌های فروشگاهی، اظهار کرد: بازار در روزهایی طی این هفته نیمه‌تعطیل بود. جلسات متعددی در این زمینه با نهادهای مختلف داشتیم که خروجی جلسه با سازمان امور مالیاتی، خوب بود و همچنان جلسات در هفته پیش‌رو ادامه خواهد داشت تا درباره رفع چند مورد از اشکالات سامانه که مورد واکنش واحدهای صنفی طلا و جواهر قرار گرفت، صحبت شود. مقرر است جلساتی در هفته پیش‌رو با اتاق اصناف، وزارت صمت، کمیسیون اقتصادی مجلس و… برگزار شود. همچنین مقرر شد که در هفته پیش‌رو واحدها فعال باشند و اتحادیه نیز برای رفع مشکلات با رایزنی وزارت صمت و مسئولان نهادهای مرتبط در جهت رفع ایرادات اقدام کند.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه