اقتصاد کلان

بانک کشاورزی ضامن مشمولان طرح کشاورزی قراردادی می شود


کشاورزان مشمول طرح کشاورزی قراردادی که تا پیش از این با مراجعه به شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور وارد فرآیند اعتبارسنجی می شدند، از این پس می توانند به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه جامع کشاورزی قراردادی، ضمن ثبت نام در این طرح و شرکت در مراحل اعتبارسنجی از مزایا و تخفیف های طرح کشاورزی قراردادی بهره مند شوند.

به گزارش ایسنا، به دنبال اجرای کشاورزی قراردادی در حوزه زعفران، این بانک با بسیج شعب خود در سراسر کشور در حال اجرای کشاورزی قراردادی در حوزه سایر محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک مانند گندم، جو و دانه های روغنی است.

این کار با مشارکت بانک کشاورزی و مجریان دولتی این طرح از جمله سازمان بازرگانی دولتی، سازمان تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام عملیاتی شده و طی روزهای گذشته (و حتی در روزهای تعطیل) شعب بانک، فرآیند اعتبارسنجی تعداد زیادی از کشاورزان را انجام داده اند.

تا پیش از این کشاورزان با مراجعه حضوری به شعب بانک مراحل اعتبارسنجی را طی می کردند اما با فعال تر شدن سامانه جامع کشاورزی قراردادی مربوط به همین موضوع، این فرآیند به صورت غیرحضوری قابلیت اجرا پیدا کرده و پیش بینی می شود در ماه های پیشِ رو سرعت بیشتری بگیرد.

در قالب طرح کشاورزی قراردادی، بانک کشاورزی به عنوان ضامن کشاورزان، بستری را فراهم کرده که مبلغ بیمه تنها پس از برداشت و فروش محصول با ۲۰ درصد تخفیف به شرکت بیمه پرداخت خواهد شد. همچنین کشاورزان با مشارکت در این طرح می توانند به ازای هر تن محصول یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به صورت بلاعوض و در قالب هزینه حمل کالا از مجریان دولتی این طرح دریافت کنند.

این گزارش می افزاید: تأمین مالی زنجیره های تأمین نیازمند اجرای مقدماتی است که با اتکاء به ابزارهای تعهدی در حال انجام بوده و توسعه و تسهیل آن مبتنی بر پلتفرم مدیریت زنجیره تأمین در برگیرنده کل مراحل از تولید تا سفره مردم است.

بانک کشاورزی با طراحی و پیاده سازی این خدمت، نخستین بانکی است که در زمینه ارتقای امنیت غذایی و نیز کنترل قیمت ها در فرآیند عرضه و تقاضا در این بخش، تأمین مالی زنجیره ها را به شکل کامل به مرحله اجرا رسانده است.

به گفته کارشناسان، انتظار می رود با اجرای روش کشاورزی قراردادی در تأمین مالی زنجیره های تأمین شاهد بهبود اشتغال روستایی، بهبود امنیت غذایی کشور، افزایش کارآیی تخصیص منابع و کاهش فشار بر ترازنامه بانک‌ها در حوزه تأمین مالی کشاورزی و اشتغال روستایی باشیم.

پیش بینی می شود با اجرای کشاورزی قراردادی علاوه بر اصلاح و هدفمندسازی الگوی کشت، شاهد پایداری تولید و کنترل قیمت محصولات کشاورزی در کشور باشیم.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه