عمران و اشتغال

ترکمنستان از طریق راه‌آهن ایران، به دریای آزاد متصل می‌شود



وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب هستند، گفت: ترکمنستان به بندر چابهار ایران از طریق ریل، متصل و دسترسی‌ این کشور به دریاهای آزاد فراهم می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاحیه همایش اقتصادی تجار و بازرگانان که امروزدر حاشیه پانزدهمین نمایشگاه ایران پروژه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، از شکوفایی روابط تجاری میان ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: گشایش‌ها میان روابط بازرگانی دو کشور با عزم و اراده و رویکرد هوشمندانه و آینده‌نگر میان مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی و شرکت‌های توانمند میان طرفین در حال تحقق است.

وی برگزاری نمایشگاه تخصصی «ایران پروژه» را فرصتی برای ارائه توانمندی‌های ایران برای عموم دانست و افزود: زمینه برای تبادل اطلاعات و تجارب و همچنین شناسایی متقابل ظرفیت‌ها و امکانات دو کشور فراهم شده است. همایش اقتصادی امروز فرصتی برای رایزنی‌های تخصصی و حرفه‌ای فعالان اقتصادی و شرکت‌های دو کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امیدواریم شاهد انعقاد قراردادهای تجاری طرفین باشیم، تصریح کرد: بدون شک ظرفیت‌های بالقوه و نهان برای انعقاد و اجرای قراردادهای تجاری بین شرکت‌های ایرانی و ترکمنستانی در تمامی زمینه‌ها فراهم است چرا که در این رویداد بیش از ۹۰ شرکت فعال ایرانی در گروه‌های تولیدات فولادی، تجهیزات و مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی، آب و برق و انرژی نفت، گاز و پتروشیمی دانش بنیان حضور دارند.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان گفت: در قالب تشویق و حمایت‌هایی که از سوی بالاترین مقامات دولتی، علی الخصوص کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور صورت می‌پذیرد و دو طرف از این فضای مطلوب بهره‌مند خواهند شد. شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه اختصاصی از جمله شرکت‌های بزرگ و معتبر در سطح ملی و بین المللی به شمار می‌روند و خدماتی که توسط این شرکت‌های ارائه می‌شود، قابل رقابت با شرکت‌های بزرگ و مطرح بین المللی است.

بذرپاش اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد برای ارتقاء همکاری‌های دوجانبه و همچنین در مسیر صلح و دوستی منطقه‌ای و بین المللی تجارب شرکت‌های ایرانی را با شرکت‌های سایر کشورها به ویژه کشور دوست و همسایه و برادر ترکمنستان به اشتراک بگذارد.

وی اظهار کرد: شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه اختصاصی از جمله شرکت‌های بزرگ و معتبر در سطح ملی و بین‌المللی به شمار می‌روند و خدماتی که توسط این شرکت‌ها ارائه می‌شود قابل رقابت با شرکت‌های بزرگ و مطرح بین‌المللی است.

بیشتر بخوانید

افتتاح نمایشگاه «ایران پروژه» در ترکمنستان

حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد برای ارتقاء همکاری‌های دوجانبه و همچنین در مسیر صلح و دوستی منطقه‌ای و بین‌المللی تجارب شرکت‌های ایرانی را با شرکت‌های سایر کشورها به ویژه کشور دوست و همسایه و برادر ترکمنستان به اشتراک بگذارد، گفت: شرکت‌های ایرانی آماده اجرای پروژه‌های عمرانی در ترکمنستان هستند.

بذرپاش با بیان اینکه ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال-جنوب و شرق- غرب هستند، افزود: دو کشور توافق کرده‌اند در توسعه کریدورها با هم همکاری کنند. کریدور شرق – غرب نقش‌آفرینی بالایی بین دو کشور در راه ابریشم بر عهده دارند. از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کنم که بازارچه‌های مرزی نقش اساسی در توسعه اقتصادی دو کشور دارد. ضمن اینکه مرز خشکی و دریایی مزیت بهره‌گیری از بازارچه‌های مرزی را دوچندان کرده است.

وی با بیان اینکه ترکمنستان به بندر چابهار ایران از طریق ریل، متصل می‌شود و این کشور را به دریاهای آزاد فراهم می‌کند، افزود: ترکمنستان برادر و شریک راهبردی ایران است.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان یادآور شد: در حوزه برق، حضور شرکت‌های فعال ایرانی در این بخش به همراه تسویه حساب اجرای پروژه‌ها و واردات برق از طریق تهاتر نشان از توسعه و تعمیق روابط دو کشور ایران و ترکمنستان است.

پیشنهاد ایجاد منطقه اقتصادی مشترک ایران و ترکمنستان 

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، در این مراسم همچنین رشید مردوف، وزیر خارجه امور ترکمنستان با بیان اینکه تبادل نظر برای توسعه مبادلات تجاری، جستجو برای مسیرهای جدید همکاری و بکارگیری ظرفیت‌های موجود سه هدف برگزاری نشست مشترک اقتصادی با ایران است، اظهار کرد: ترکمنستان دارای اقتصاد فعال، ذخائر طبیعی و… است و ما فرصت‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران ایرانی فراهم می‌کنیم.

مرادف افزود: یکی از اولویت‌های ما ارتقای همکاری ترکمنستان و ایران است. در بخش تجارت، روابط تجاری ایران رشد مستمری داشته و در حوزه‌های نفت، گاز و سایر بخش‌ها سهم عظیمی در این مراودات دارد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در حال پیگیری است، گفت: به ایران پیشنهاد می‌دهیم در منطقه سرخس و اینچه‌برون ایجاد منطقه اقتصادی مشترک را بررسی کند.

 معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر خارجه امور ترکمنستان با یادآوری اینکه در دوره‌های قبلی صادرات گاز به ایران تجارب خوبی کسب کرده‌ایم، اضافه کرد: این تجربه‌ها مبنای مناسبی برای صادرات گاز و افزایش آن است. امروز سوآپ گاز بین دو کشور در حال انجام است و ما به دنبال گسترش بیش از پیش چنین همکاری‌هایی با ایران هستیم.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان با بیان اینکه امروز برای افزایش سطح صادرات گاز به ایران با وزیر راه و شهرسازی مذاکره می‌کنیم، گفت: به شرکت‌های ایرانی پیشنهاد می‌کنیم با توجه به فناوری بالایی که در اختیار دارند با ما همکاری داشته باشند. ترکمنستان چند میلیارد دلار در توسعه تولید فرآورده‌های نفتی و گازی هزینه کرده و آماده همکاری با برادران ایرانی در این بخش ها هستیم.

معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر خارجه امور ترکمنستان همچنین به همکاری‌های ایران و ترکمنستان طی سال‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: از شرکت‌های ایرانی می‌خواهیم در بازسازی جاده‌های موجود و ورود تجهیزات و فناوری‌های جدید به ما کمک کنند.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان در ادامه با اشاره به احداث شهر جدید آرکادا، بیان کرد: این شهر هوشمند بر اساس سیستم شهرسازی و بالاترین استانداردهای بین‌المللی ساخته شده است. همچنین با توجه به برنامه ساخت فاز ۲ شهر عشق آباد، خوشه‌های صنعتی آن برای حضور شرکت‌های ایرانی جزو مسائل مهم است.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه «ایران پروژه» با هدف نمایش دستاوردهای شرکت‌های ایرانی در ترکمنستان روز گذشته افتتاح شد. در این نمایشگاه بیش از ۳۰۰ شرکت و فعال اقتصادی ایرانی حضور دارند و آخرین دستاوردهای خود را در حوزه خدمات فنی و مهندسی و دانش‌بنیان به معرض نمایش گذاشتند. هدف از برگزاری این رویداد، تعمیق و توسعه مراودات و مناسبات همه‌جانبه در حوزه‌های تجاری، بازرگانی، حمل و نقل و ترانزیت، انرژی، صنعتی، خدمات فنی و مهندسی، گمرکی، استانی، کشاورزی، علمی، بهداشتی، گردشگری و … است.

بر اساس توافق مقامات دو کشور، مقرر شده بود تا در حاشیه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان، همایش مشترک تجاری بازرگانان و بخش‌های خصوصی دو کشور و همچنین پانزدهمین نمایشگاه اختصاصی – تخصصی با عنوان «ایران پروژه» همزمان با برگزاری اجلاس هفدهم برگزار شود.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه