دسته‌بندی نشده

دونالد ترامپ در انتخاب مایک جانسون به عنوان رییس مجلس قدرت خود را نشان داد



اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ دونالد ترامپ این هفته در یک دادگاه نیویورک، جایی که او با محاکمه کلاهبرداری مدنی روبرو است، با خبرنگاران صحبت می‌کرد، انتخاب مایک جانسون به عنوان رئیس مجلس نمایندگان را به خود نسبت داد.

رئیس جمهور سابق ایالات متحده گفت: «دیروز این موقع، هیچ کس به مایک فکر نمی‌کرد. بعد ما لفظش را آمدیم و حالا او رئیس مجلس است.»

از نظر برخی، ترامپ در مورد نقشی که در ارتقای یک قانون‌گذار کم‌تر شناخته‌ شدۀ لوئیزیانا و یک وفادار شناخته شده برای تبدیل شدن به مقام ریاست مجلس پایین‌ دست کنگره، و در ردیف جانشینی ریاست‌جمهوری بعد از معاون رئیس‌جمهور، اغراق می‌کرد.

اما با این وجود انتخاب جانسون، که یکی از معماران اصلی کنگره در تلاش ترامپ برای براندازی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بود، بر نفوذ پایدار ترامپ بر کنگره آمریکا تأکید می‌کند، به‌ویژه که او به دنبال یک چهار سال دیگر در کاخ سفید است.

علیرغم مشکلات حقوقی فزاینده وی و مقصر دانسته شدن به خاطر نتایج ناامیدکننده جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای سال گذشته، ترامپ پیشتاز رقابت برای نامزدی حزب در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ است.

فورد اوکانل، استراتژیست جمهوری‌خواه مستقر در فلوریدا، گفت: «دونالد ترامپ رهبر حزب جمهوری‌خواه است، نه تنها از منظر سیاست، بلکه از دیدگاه پیام‌رسانی. «اگر در کاپیتول هیل هستید و مهر تأیید او را ندارید، خیلی موفق نخواهید بود.»

انتخابات جانسون نزدیک به یک ماه درگیری داخلی جمهوری‌خواهان را به پایان رساند. نماینده لوئیزیانا در کنگره چهارمین نامزد ریاست مجلس در کمتر از چهار هفته بود، پس از اینکه سه همکار تلاش کردند و نتوانستند حزب را پشت سر خود متحد کنند.

جانسون که یک مسیحی محافظه‌کار انجیلی است، موضعی سختگیرانه در برابر سقط جنین و ازدواج همجنس‌گرایان اتخاذ می‌کند و علیرغم اینکه نسبت به بسیاری از همکارانش وجهه پایین‌تری دارد، چندین بار خود را یکی از شرکای وفادار ترامپ نشان داده است.

او یکی از اعضای تیم دفاعی ترامپ در اولین محاکمه استیضاح او بود و پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، بیش از ۱۰۰ همکار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان را رهبری کرد تا شکایتی که تلاش می‌کرد نتایج انتخابات را در چهار ایالت خاکستری باطل کند حمایت کنند.

در اوایل این ماه، رئیس ‌جمهوری سابق در پشت صحنه نبرد برای ریاست مجلس نمایندگان قرار گرفت، زیرا مت گیتز، نماینده جمهوری‌خواه کنگره از فلوریدا، و متحد سرسخت ترامپ ، شورشی را برای برکناری کوین مک‌کارتی رهبری کرد، کسی که ترامپ سال‌ها از او با عنوان «کوین من» نام برده بود.

اما اندکی پس از برکناری مک‌کارتی، ترامپ در ابتدا با پیشنهاداتی مبنی بر اینکه خودش رئیس مجلس بعدی باشد جلب توجه کرد، قبل از اینکه اصرار کند که تمرکزش تنها بر نامزدی مجدد برای کاخ سفید است.

او در عوض از جیم جردن، مربی سابق کشتی که رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا بود، حمایت کرد، کسی که مدت‌هاست از پر سر و صداترین حامیان ترامپ در کاپیتول هیل بوده است.

در حالی که استیو اسکالیز، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان، ابتدا در یک رأی‌گیری مخفیانه در میان جمهوری‌خواهان در مجلس، جردن را شکست داد، ساعاتی پس از اینکه ترامپ به مصاحبه‌کننده فاکس نیوز گفت که درباره سلامت اسکالیس نگرانی دارد، از نامزدی خود کنار کشید. این نماینده کنگره تحت درمان برای سرطان خون است.

و در حالی که حمایت مشتاقانه برای انتخاب جردن کافی نبود، ترامپ توانست با نقش بر آب کردن آرزوهای سومین نامزد جمهوری‌خواه ریاست مجس، تام ایمر قدرت نمایی کند.  

ایمر به تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ رأی داده بود و همچنین از توافقی برای جلوگیری از تعطیلی دولت در پاییز امسال حمایت کرده بود.

در حالی که ایمر اصرار داشت که رابطه خوبی با ترامپ داشته است، رئیس جمهوری سابق پستی طعنه‌آمیزی علیه او در پلتفرم اجتماعی خود Truth منتشر کرد. ایمر در عرض چند ساعت از رقابت کنار کشید و زمینه را برای جانسون کمتر شناخته شده برای ورود به میدان فراهم کرد.

او در نهایت روز چهارشنبه با حمایت یکپارچه کنفرانس جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد.

بسیاری از جمهوری خواهان در کاپیتول هیل تأیید می‌کنند که موفقیت جانسون را می‌توان تا حدی به فرسایشی شدن فرایند انتخاب رئیس مجلس نسبت داد، زیرا قانون‌گذاران به وضوح از جنگ داخلی خسته شده‌اند و با فشارهای خارجی رو به رشد برای اقدام در مورد موضوعات مهم در داخل و خارج از کشور مواجه هستند. این فشارها شامل پیشنهاد کاخ سفید برای میلیاردها دلار کمک اضافی به اسرائیل در جنگ علیه حماس است.

اما بسیاری در واشنگتن همچنین می‌گویند که مایک جانسون آرام و متین، رفتار مناسبی برای جلب نظر جمهوری‌خواهانی داشت که به دلیل رفتار تهاجمی‌تر جردن دل‌زده شده بودند.

«شما بدون حمایت ترامپ به عنوان رئیس مجلس انتخاب نمی‌شوید.» اوکانل که جانسون را به عنوان «جیم جردن، با کت بلیزر» توصیف می‌کند، گفت: «شما نیاز به چنین حمایتی ]از جانب ترامپ[ داشتی، اما پس از آن باید چیزی بیشتر هم می‌داشتی».

وفاداری سرسختانه جانسون به ترامپ، حسن نیت کمی از سوی دموکرات‌ها برای او به ارمغان آورده است، زیرا قبلاً زنگ خطر را در مورد اینکه رئیس‌جمهوری جدید در صورت رقابت با نتایج انتخابات ۲۰۲۴ در صورت پیروزی در نامزدی حزب جمهوری‌خواه، چه خواهد کرد، به صدا درآورده است.

رئیس مجلس سوالاتی را در مورد نقش خود در تلاش برای براندازی انتخابات ۲۰۲۰ کنار گذاشت و در یک نقطه به سادگی به خبرنگاری که این هفته موضوع را در کاپیتول هیل مطرح کرد، پاسخ داد: «سؤال بعدی.»

اما جانسون روز پنج‌شنبه اصرار داشت که به دفتر رئیس‌جمهوری احترام می‌گذارد و پس از دیدار ۲۰ دقیقه‌ای با بایدن به فاکس‌نیوز گفت که با او به‌عنوان یک «شخص» «هیچ مشکلی» ندارد.

 جانسون گفت: «شما به دفتر ریاست جمهوری احترام می‌گذارید. این یک توصیه کتاب مقدس است که شما در جایی که احترام برقرار است، احترام بگذارید. اما من و او تقریباً روی هیچ سیاستی موافق نیستیم… من فکر می‌کنم که این یک ریاست‌جمهوری شکست خورده تلقی می‌شود.»

به نوبه خود، بایدن در اوایل هفته به خبرنگاران گفت که نگران تلاش جانسون یا هیچ جمهوری خواه دیگری برای لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۴ نیست.

بایدن گفت: «ببینید، درست مثل اینکه من نگران این نبودم که آخرین نفر بتواند انتخابات را باطل کند. من قانون اساسی را درک می‌کنم.»

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه