ارتباطات و فن آوری اطلاعات

رایتل به عنوان اپراتور اشتغال کشور معرفی شد



به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر به نقل از رایتل، مراسم امضای تفاهم‌نامه فاز دوم طرح رصد و پایش اشتغال وزارت کار و رایتل با حضور حسین ملازاده مدیرعامل، علیرضا اسفندی قائم مقام مدیرعامل و معاون فنی و مهندسی، محمدصادق کریمی عضو هیات مدیره، هادی یحیوی معاون مالی و سرمایه‌های انسانی، محمدحسین افتخاری معاون تجاری و جمعی از مدیران شرکت رایتل برگزار شد.

این تفاهم‌نامه‌ در راستای همکاری و هم‌افزایی مشترک بین وزارت تعاون و شرکت خدمات ارتباطی رایتل در زمینه‌های تامین نیاز زیست‌بوم ملی اشتغال کشور در فراهم کردن مشاوره و خدمات کسب‌وکار در راستای ایجاد و پایداری مشاغل در بستری امن و معتبر، ایجاد یک مرجع واحد برای پاسخگویی به سوالات مردم در حوزه کسب و کار، تهیه پلتفرم و پنجره واحد ارائه خدمات مشاوره کسب‌وکار،‌ ارائه خدمات مشاوره اشتغال اعم از مشاغل خانگی، خوداشتغالی، کاریابی و کارآفرینی به مجریان اشتغال، ‌اجرای بستر ارتباطی مناسب برای کمک به تثبیت شغل گروه‌های هدف وزارتخانه،‌ اطلاع‌رسانی به جامعه هدف اشتغال در سراسر کشور، تبادل داده‌ها و اطلاعات اجرای برنامه‌های مشاوره اشتغال و کارآفرینی بر اساس سامانه‌های وزارت کار و شرکت رایتل و بهره‌برداری از دیتای تولید شده به‌منظور خلق فرصت‌های بالقوه کسب وکارهای نوین به امضا رسید.

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم اظهار کرد: از شرکت رایتل دیدار کردیم و کارهای خوب‌شان را دیدیم. امروز نبرد حاکم بر جهان، نبرد رسانه‌ای است و شبکه‌های مخابراتی مهم‌ترین زیرساخت این نبرد هستند. شرکت‌های مخابراتی ما باید تلاش کنند برد بین‌المللی خود را افزایش دهند. از رایتل تقاضا داریم بستر داخلی و خارجی افزایش پهنای باند را تا حد امکان فراهم کند.

وزیر کار افزود: تاکنون در این طرح ۸۰ درصد صحت‌سنجی انجام شده و بخشی از آن هم نیازمند بارگذاری اطلاعات جدید است. داده‌های این مراکز، ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را تایید می‌کنند. از سه ماهه اول ۱۴۰۱ تا سه ماهه اول ۱۴۰۲، ۹۰۷ هزار فرصت شغلی خالص ایجاد شده است. بعد از یک دهه رکود به رشد اقتصادی ۴ درصد رسیدیم و حتی در بهار سال ۱۴۰۲ وارد کانال ۷ درصد شدیم.

همچنین حسین ملازاده، مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی رایتل در مراسم امضای تفاهم‌نامه فاز دوم طرح رصد و پایش اشتغال وزارت کار گفت: این پروژه با همکاری وزارتخانه از ۲۱ خرداد سال جاری آغاز شده و هدف آن راستی‌آزمایی طرح‌های اشتغال است. قریب ۲ میلیون پروژه به ثبت رسیده و ۹۱۴ هزار تماس خروجی انجام شده که از میان آنها ۵۲۵ هزار عدد تماس موفق ثبت شده است. از این میزان ۵۰۹ هزار طرح به صورت تلفنی رسیدگی شد.

وی ادامه داد: در تلاشیم در آینده تماس ورودی هم به این طرح اضافه کنیم که شکایت مردم ثبت شود. به این نتیجه رسیدیم که باید زیست‌بوم اشتغال را بالغ‌تر از گذشته کنیم. برای همین رایتل تبدیل به اپراتور اشتغال می‌شود. دغدغه رایتل این است موضوعات کلان مملکت را دنبال کند و با همکاری دستگاه‌های اجرایی جلو ببرد. رایتل از زیرساخت‌های مخابراتی، دانش، مهارت، نیروهای متخصص، ظرفیت حقوقی، بازاریابی، امکان تخصیص سیم‌کارت، ارائه طرح‌های تجاری ویژه و سامانه تلفنی در این راستا استفاده می‌کند.

مدیرعامل رایتل گفت: این طرح در نهایت قرار است به خدمات ملی کسب‌وکار تبدیل شود. می‌خواهیم در سال اول یک میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر به ثبت برسانیم و به ده درصد آنها مشاوره دهیم. بعد از سه سال نیز به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خواهیم رسید.

محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از ماموریت‌های این وزارتخانه نظارت بر وضعیت اشتغال کشور است.

وی افزود: نظارت بر اشتغال کشور در چهار لایه انجام می‌شود؛ لایه نخست، مربوط به سیاستگذاری است که ابزار شورای عالی کار محسوب می‌شود و تاکنون ۶ جلسه این شورا با حضور رییس جمهور برگزار شده است. قبل از هر جلسه یک کمیسیون تخصصی اشتغال برگزار و نظرات دستگاه اخذ، تقسیم کار انجام و برای اجرا اقدام می‌شود.

بیرانوند ادامه داد: لایه دیگر، نظارت پیامکی است که پس از اینکه دستگاه به متقاضی یک خدمت اشتغالی را ارائه داد، پیامکی حاوی یک لینک از سوی سامانه رصد برای متقاضی ارسال می‌شود. سقم خدمت اشتغالی که برای متقاضی ثبت شده توسط آن لینک صحت‌سنجی شده و از متقاضی سوال می‌شود آیا این اتفاق را که در سامانه رصد ثبت شده است تایید می‌کند یا خیر؟ متقاضی در این لینک می‌تواند مساله را تایید، رد یا ویرایش کند.

معاون وزیر تعاون تصریح کرد: از آغاز دولت سیزدهم تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار پیامک به این شکل ارسال شده است. بعد از این قدم نوبت به تماس می‌رسد. هر اطلاعاتی که از سامانه رصد اخذ می‌شود، همان زمان در کارتابل مرکز اشتغال کشور که برای نخستین مرتبه ایجاد شده، ارسال می‌شود.

کریمی بیرانوند افزود: این مساله باعث شده دستگاه‌هایی که خدمات اشتغال ارائه می‌دهند نیز متوجه نقاط ضعف سیستم خود شوند. امروز تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه این طرح با اپراتور رایتل به امضا رسید تا رصد اشتغال کشور سرعت بگیرد.

مرکز تماس اشتغال کشور نیمه نخست سال ۱۴۰۱ با همکاری وزارت تعاون و شرکت خدمات ارتباطی رایتل برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شد. نتایج تحلیلی که از طریق نظارت بر وضعیت شاغلان به دست می‌آید، تاثیرات خود را در مصوبه‌های شورای عالی اشتغال و تصمیم‌گیری دستگاه‌ها نشان می‌دهد. این مرکز ۲۱ هزار کاربر دارد که همگی کاربران دستگاه‌های مختلف در نقاط مختلف کشور هستند و آنان می‌توانند نتایج کارهای خود را ببینند.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه