دسته‌بندی نشده

مرغ قیمت مصوب ندارد؟ – اقتصاد آنلاین



به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، گوشت مرغ مصرفی در کشورمان از کالاهای یارانه ای است که  سال‌ها به بخش‌های مختلف این صنعت یارانه اختصاص داده شده اما از اردیبهشت ماه سال گذشته ارز ترجیحی به واردات نهاده های دامی برداشته شد و ارز ۲۸۵۰۰ تومانی اختصاص یافت و حتی به تدریج ارز تالار اول وارداتی برخی از مواد اولیه تولید مرغ برداشته شد.

با وجود این تغییرات در نرخ ارز اختصاصی به این صنعت، مرغ کماکان از ارز ارزان قیمتی استفاده می کند و در واقع کماکان برای تولید این محصول یارانه اختصاص می یابد،  به همین منظور دولت کماکان بر تولید و قمیت گذاری این محصول در کشور نظارت دارد اما با این وجود نرخ مصوبی برای آن اعلام نمی‌کند.

در سال جاری هر زمانی به سراغ مسئولان جهادکشاورزی رفتیم تا در مورد نرخ مرغ سوال کنیم از اطلاع رسانی درباره آن طفره رفتند به نحوی که روز گذشته حسن‌نژاد معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از نمایشگاه خوراک دام و طیور و آبزیان در پاسخ به سوال خبرنگار درباره نرخ مصوب اظهار داشت:« قیمت مرغ در بازار در رنج مشخصی بوده و اکنون در  آن محدوده در حال حرکت است.»

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه “آیا قیمت مصوبی در بازار وجود ندارد؟” گفت: «باید مرغ در محدوده قیمت مشخص خود در حرکت باشد اما این به‌معنی آن نیست که با نرخ مصوب مخالفتی داشته باشیم.»

حسن‌نژاد همچنین درباره تفاوت قیمت زیاد مرغ به عنوان کالای یارانه ای در نقاط مختلف کشور اظهار داشت: «نمی‌توان انتظار داشت که این محصول در همه‌جا با یک قیمت به فروش برسد.»

بنابراین گزارش در اردیبهشت ماه نرخ مصوب مرغ ۷۳ هزار تومان اعلام شده بود و در شهریور نرخ مصوب توسط اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی ۷۸ هزار تومان اعلام شد اما این نرخ توسط جهاد کشاورزی تایید نشد.

با توجه به تولید مناسب مرغ و جوجه ریزی ۱۳۰ میلیون قطعه ای در ماه، بازار نیز در شرایط آرامی قرار دارد به طوری که بخش عمده‌ای  از فروشندگان مرغ در تهران محصول خود را به قیمت ۷۸ هزار تومانی به فروش می‌رسانند.

نرخ هر کیلوگرم مرغ در میادین میوه و تره بار نیز ۷۶.۵ هزار تومان است که در مقایسه با ماه های گذشته ۶۰۰ تومان افزایش داشته است.

اتحادیه مرغداران: نرخ مصوب مرغ به ما نیز اعلام نشده

علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در این ارتباط اظهار داشت: آخرین نرخ مصوبی که درباره مرغ به ما اعلام شده بود، ۵۲ هزار تومان برای هرکیلوگرم مرغ زنده در اردیبهشت ماه سال جاری بود اما بعد از آن دیگر نرخی مصوبی به ما اعلام نشده است.

وی افزود: باتوجه به تغییرات هزینه های تولید و نهاده ها تعیین نرخ مصوب و واحد برای مرغ نیز امکان پذیر نیست.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور ادامه داد: نرخ جدید مرغ زنده بر اساس هزینه های تولید با قیمت ۶۰ هزار تومان به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده، اما بعد از گذشت یک ماه، پاسخی دریافت نکرده ایم و این نرخ تایید یا تکذیب نشده است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه