اقتصاد کلان

مسکن از رکود خارج شد



تحقق رشد ۴.۷ درصدی بخش ساختمان در بهار امسال در کنار عواملی همچون خروج سوداگران از بازارهای ملک، طلا و ارز می‌تواند توان خرید متقاضیان خانه اولی را تقویت کند.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام مرکز آمار، بخش ساختمان پس از رشد منفی در سال گذشته به رشد ۴.۷ درصد در بهار امسال رسید. رشد اقتصادی کشور نیز  با نفت به ۷.۹ درصد و بدون نفت به ۶.۱ درصد افزایش یافت. وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که مسیر بخش مسکن در ماه‌های آینده ادامه پیدا می‌کند و کارگاه بزرگ ساختمانی در کشور ایجاد خواهد شد.

دولت سیزدهم با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و واگذاری زمین، بخش مسکن را پس از یک دوره افول مجددا احیا کرده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد تشکیل سرمایه در بخش ساختمان در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۲.۱-، ۱۳.۷-، ۳.۹ و ۲.۳- درصد بوده است. درواقع بجز سال ۱۴۰۰ رشد محصول ناخالص داخلی بخش مسکن منفی بوده است.

اما در بهار امسال بخش مسکن به رشد ۴.۷ درصد رسیده است. به نظر می‌رسد اجرای طرح نهضت ملی مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و واگذاری زمین به متقاضیان ساخت در افزایش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن تاثیرگذار بود.

دولت تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن را به مرحله ساخت رسانده است. در این قالب برنامه‌های متنوعی شامل ساخت مسکن در شهرهای جدید، روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر، پرداخت تسهیلات خودمالکی، نوسازی بافت‌های فرسوده و واگذاری زمین به خانه اولی‌ها در دستور کار قرار دارد. دولت هم‌چنین در قالب طرح جوانی جمعیت به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر زمین رایگان واگذار می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرد که ابزارهای مدیریتی، تولید و عرضه مسکن و همچنین تولید و عرضه گسترده زمین که از هفته آینده در کشور آغاز خواهد شد، همگی راهکارهایی است که در مجموعه وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است. به گفته مهرداد بذرپاش تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها به مردم واگذار می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در همه کشور خبرهای خوبی از کاهش قیمت مسکن شنیده می‌شود و باز هم باید کاهش پیدا کند. این موضوع اثر مستقیم بر بازار اجاره خواهد داشت.

تا اوایل شهریور امسال مجموع یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۹۱ واحد نهضت ملی مسکن به مرحله ساخت رسید که ۱۲۳ هزار و ۹۷۲ واحد در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده، ۱۲۴ هزار و ۱۵۴ واحد در دست ساخت برای تامین مسکن کارکنان نیروهای مسلح، ۱۱۹ هزار و ۵۷۹ واحد ظرفیت واحد مسکونی قراردادهای منعقده برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به اشخاص دارای زمین (خود مالکی) و ۲۹۵ هزار و ۳۱۹ واحد تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت جهت نوسازی  مسکن روستایی است.

همزمان با رونق نسبی ساخت و ساز، معاملات مسکن عمدتا از نوع سفته‌بازی و سوداگری دچار رکود شده است. این مساله به کاهش تا ۲۰ درصد قیمت‌های پیشنهادی فروش آپارتمان در کلانشهرها انجامیده و در مواردی قیمت‌ها تا بیش از ۲۰ درصد نیز کاهش نشان می‌دهد.

از طرف دیگر بازارهای ارز و طلا به ثبات رسیده‌اند. تثبیت معاملات سفته‌بازانه در بازارهای مسکن، ارز و طلا می‌تواند به بهبود توان متقاضیان مصرفی مسکن منجر شود. دولت قصد دارد مالیات خانه‌های خالی را با جدیت پیش ببرد. همزمان طرح برخورد با مشاوران املاک بدون مجوز و متخلف را در دستور کار قرار داده است. ملزم کردن پلتفرم‌های فروش مسکن به رعایت ضوابط نرخ‌گذاری و پیگیری قانون مالیات بر عایدی سرمایه از اقداماتی است که می‌تواند بازار مسکن را به آرامش برساند.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه