انرژی

وزارت نفت ارزش والایی برای تولیدکنندگان داخلی پتروشیمی قائل است



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، مرتضی شاه میرزایی امروز (دوشنبه، ۱۴ اسفندماه) در دهمین جایزه تعالی صنعت پتروشیمی ضمن قدردانی از همه تلاشگران صنعت پتروشیمی اظهار کرد: صنعت پتروشیمی جایگاه ممتازی در کشور دارد.

وی با اشاره به نشست‌های تخصصی بسیاری که طی یک سال گذشته برای این رویداد در شرکت‌های پتروشیمی برگزار شد، افزود: حضور شرکت‌های پتروشیمی در جایزه تعالی صنعت پتروشیمی افرون بر اینکه به نفع خود شرکت‌هاست، راه را برای آینده و اقتصاد کشور باز می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: جایزه تعالی صنعت پتروشیمی از نخستین دوره تاکنون سبب کسب دستاوردهای بزرگی برای این صنعت شده که بهبود وضع موجود از ابتدایی‌ترین اهداف بوده است.

شاه میرزایی با تأکید بر کار هوشمندانه و هدفمند در تراز انقلاب اسلامی در صنعت پتروشیمی گفت: جایزه تعالی ما را هرچه سریع‌تر به لبه‌های دانش و سودآوری و تکمیل زنجیره ارزش می‌رساند.

وی تأکید کرد: برنامه‌های راهبردی صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم بر تکمیل زنجیره ارزش، بومی‌سازی همه کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی، خودکفایی در کالا و تجهیزات و دستیابی در دانش‌فنی‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی استوار شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، هم‌اکنون به نقطه ۹۷ درصدی بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی از نظر تناژ و ارزش رسیده‌ایم، کار در این مسیر از سال‌های گذشته آغاز شده، اما حمایت و ارزش‌گذاری دولت سیزدهم در این زمینه بسیار بالا بوده است.

شاه میرزایی تصریح کرد: امروز انتقال کالا و تجهیزات اروپایی و آمریکایی به کشور ارزش نیست، بلکه ساخت آنها در کشور ارزش است.

وی با تأکید بر تمرکز بر استفاده از ظرفیت و توانمندی متخصصان داخلی و بها دادن به دستاوردهای ایرانی گفت: مدیریت دانش و استفاده از تجارب پیشکسوتان صنعت پتروشیمی بسیار مهم و ضروری است، زیرا این تجارب در سال‌های گذشته ارزان به‌دست نیامده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه امروز در پله ۸۵ درصدی بومی‌سازی کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی قرار داریم، اظهار کرد: از پارسال برنامه پنج‌ساله داخلی‌سازی همه کالا و تجهیزات این صنعت آغاز شد و چهار سال دیگر تا پایان این مسیر باقی مانده است.

شاه میرزایی با اشاره به ۱۲۵ طرح پتروشیمی در حال اجرا افزود: ۱۳ پارک پتروشیمی نیز از سوی هلدینگ خلیج فارس با جدیت پیگیری می‌شود و هلدینگ‌های دیگر نیز می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی، کم‌ریسک‌ترین محل سرمایه‌گذاری هستند، گفت: در تأمین مالی طرح‌ها باید از شیوه‌های نو و سرمایه‌های سرگردان داخل کشور استفاده شود و صندوق‌های بازنشستگی و هلدینگ‌ها نیز بخش اعظم سود سالانه را به سرمایه‌گذاری در این صنعت اختصاص دهند، زیرا در طول چند سال چند برابر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ارزآوری ۱۶ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ و افزود: این رقم امسال به‌دلیل کاهش قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی و عرضه بیشتر محصولات پتروشیمی از طریق عرضه اعتباری به واحدهای صنعتی داخلی کاهش خواهد داشت.

شاه میرزایی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی انجام شده و ۱.۳ میلیون تن از محصولات که مستقیم صادر می‌شد، به داخل عرضه و سبب رونق واحدهای داخلی شده است.

دهمین جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با حضور سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرتضی شاه میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و بابک افقهی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت وگاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با شعار «رشد تولید با رویکرد تقویت زنجیره تأمین» در مرکز همایش‌های ببن‌المللی صداوسیما برگزار و از برگزیدگان این دوره از جشنواره قدردانی شد.

کد خبر ۶۳۸۵۲۵



منبع مهر

نوشته های مشابه