تولید و تجارت

کمیسیون تلفیق با «واردات خودروهای برقی» موافقت کرد



به گزارش خبرنگار مهر، «سید محسن دهنوی» عضو هیأت‌رییسه کمیسیون تلفیق در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳، اظهار کرد: مصوبه‌ای امروز در کمیسیون تلفیق مجلس در رابطه با واردات خودروهای سواری برقی به کشور تصویب شده است که گامی مهم در جهت کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا است. وی افزود: با تنوع بخشیدن به بازار خودرو و معرفی خودروهای برقی، کشور می‌تواند به دور شدن از سیستم‌های حمل و نقل وابسته به بنزین تشویق شود.

دهنوی ادامه داد: در همین راستا نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق برای تسهیل واردات خودروهای برقی، کاهش عوارض واردات را نیز تصویب کردند. هدف از این اقدام، مقرون به صرفه‌تر و قابل دسترس‌تر کردن خودروهای برقی برای مصرف‌کنندگان ایرانی است.

وی گفت: کاهش تعرفه‌های واردات، تشویق می‌کند که به سمت استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی معمولی برویم که در نهایت به کاهش مصرف بنزین و آلایندگی هوا کمک می‌کند.

دهنوی اظهار کرد: این مصوبه بر واردات خودروهای سواری برقی، کاهش عوارض واردات و افزایش انگیزه برای توسعه خودروهای الکتریکی داخلی تمرکز کرده است.

عضو هیأت رییسه کمیسیون تلفیق درباره اهمیت واردات خودروهای سواری برقی، گفت: یکی از انگیزه‌های اولیه برای تسهیل واردات و بومی سازی خودروهای برقی و هیبریدی، نیاز مبرم به کاهش مصرف بنزین است. خودروهای بنزینی با مصرف بالای خود و با وجود کیفیت خوب بنزین منبع مهمی از آلایندگی به دلیل مصرف بالای بنزین در خودروهای داخلی هستند.

دهنوی افزود: با انتقال به وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی که به برق و منابع انرژی جایگزین متکی هستند، می‌توان وابستگی به بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

وی ادامه داد: همچنین ترویج واردات و توسعه خودروهای برقی و هیبریدی می‌تواند به طور مؤثر آلودگی هوا را کاهش دهد. وسایل نقلیه هیبریدی آلاینده‌های کمتری نسبت به خودروهای معمولی منتشر می‌کنند، زیرا موتورهای الکتریکی آن‌ها به کاهش احتراق سوخت کمک می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی می‌تواند منجر به بهبود کیفیت هوا و ایجاد محیط‌های زندگی سالم برای شهروندان شود. تغییر به سمت اجازه و تسهیل واردات خودروهای سواری برقی می‌تواند با کاهش تقاضا برای بنزین به کاهش این مشکل کمک کند.

وی در ادامه با اشاره به دیگر مصوبه کمیسیون تلفیق، گفت: همچنین در فرآیند اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق، امروز مصوب شد که منابع حاصل از حقوق گمرکی واردات خودروهای برقی به عنوان مشوق و تسهیلات برای توسعه تولید خودروهای برقی داخلی استفاده شود.

عضو هیأت‌رییسه کمیسیون تلفیق گفت: هدف این رویکرد حمایت از رشد صنعت خودروهای الکتریکی داخلی است که منجر به ایجاد شغل و رشد اقتصادی می‌شود؛ مجلس شورای اسلامی بر اهمیت سرمایه‌گذاری در توسعه حمل و نقل الکتریکی و هیبریدی در کشور تاکید دارد.

دهنوی تصریح کرد: دولت با این حکم مجلس باید با ارایه تخفیف‌های جدید برای سرمایه‌گذاری در این بخش، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به مشارکت در رشد زیرساخت‌های خودروهای الکتریکی و گسترش تولید خودروهای برقی تشویق کند. این سرمایه گذاری نه تنها آلودگی را کاهش می‌دهد، بلکه به پیشرفت‌های فناوری و توسعه اقتصادی نیز کمک می‌کند.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه