کشاورزی و دامپروری

وزارت جهاد کشاورزی اجرای ۱۰محور زیربنایی را در دستور کار قرار داد



به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای معاونان و سازمان‌های تابعه، اجرای کامل رفع تداخل و صدور سند اراضی، کاشت یک میلیارد درخت، مولدسازی، تداوم پایداری بازار مرغ و گوشت قرمز، نهاده‌های کشاورزی، خودکفایی در محصولات راهبردی و افزایش ضریب خودکفایی در تولید سایر محصولات، توسعه کشت گلخانه‌ای، آموزش و ترویج، احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل تولیدی، مدیریت عرضه و تقاضای بازار محصولات کشاورزی، در زمان تعیین شده برنامه جامع وزارت را خواستار شد.

محمدعلی نیکبخت در نشست شورای معاونانِ با بررسی گزارش پیشرفت امور، بر اجرای به موقع و منطبق با برنامه اعلام شده بر ۱۰ محور دستور کار نشست تاکید کرد و گفت: همه ظرفیت وزارت و سازمان‌ها در اختیار اولویت‌های مورد بحث قرار دارد و انجام تعهدات در موعد مقرر مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد.

وی با برشمردن صدور اسناد و رفع تداخل به عنوان اولویت اول نشست، تاکید کرد: در بحث امور اراضیِ قرارگاه صدور سند و رفع تداخل، پایان سال جاری برای رفع تداخلات در نظر گرفته شده و عملیات صدور سند هم در سال آینده خاتمه خواهد یافت.

وی طرح کاشت یک میلیارد درخت را تعهد ملی و مورد تاکید ارکان نظام دانست و گفت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری؛ ظرفیت وزارت، بسیج، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و مشارکت مردمی را پای کار آورده و این طرح بزرگ، ملی و مورد تاکید مقام معظم رهبری را با موفقیت به پایان رسانَد.

وزیر جهاد کشاورزی مولدسازی را اولویت دیگر این نشست دانست و تصریح کرد: در این مورد ۲۵- ۳۰ همت پیش‌بینی بودجه برای وزارت جهاد کشاورزی شده است و مسئولیت اجرای آن بر عهده قائم‌مقام وزیر است.

تداوم پایداری در بازار مرغ و گوشت قرمز با تولید قراردادی

نیکبخت تداوم افزایش تولید و جوجه‌ریزی را عامل مدیریت عرضه و تقاضا عنوان کرد و روند موفقیت‌آمیز تنظیم بازار مرغ را در ماه‌های پیش‌رو با توجه به حجم بالای مصرف این ماده غذایی در کشور، منوط به حفظ میزان مرغ پای کشتار با کمک همه عوامل دخیل از جمله بازرگانی و تأمین به موقع نهاده دانست.

وی در این خصوص ادامه داد: بازسازی ظرفیت‌های تولید انجام شود و تا پایان اسفند سال جاری تجهیز در جوجه‌ریزی مادر و اجداد سرعت گرفته و شرایط پایداری تولید مرغ کشور برای سال نو و ماه مبارک رمضان تداوم یابد.

تولید گوشت قرمز از نکات مورد تاکید وزیر جهاد کشاورزی در این نشست بود، وی در این مورد افزود: با توجه به زمان بر بودن ایجاد چرخه صنعتی در تولید گوشت قرمز، شرکت پشتیبانی امور دام با رویکرد جدید در تولید قراردادی برای کوتاه شدن دست سوداگران و برچیدن واسطه‌ها از مسیر تولید تا سفره، بازار آن را به ثبات خواهد رساند، ورود به واحدهای صنعتی، پرواری‌بندی، عشایری و بنگاه‌های اقتصادی برای انعقاد قرارداد تولید گوشت و دام نرینه برای کشتار از جمله این راهکارها است.

نیکبخت در تولید نهاده‌های کشاورزی از لزوم خودکفایی در تأمین کود مورد نیاز کشاورزی سخن به میان آورد و تاکید کرد: بیش از ۳۰ کارخانه برای تولید کود پتاس و فسفات در کشور ایجاد شده است و با توجه به فراوانی معادن پتاس می‌توانیم در این ماده علاوه بر تأمین نیاز داخل، صادرکننده آن هم باشیم.

واردات منوط به خرید محصول داخل

وزیر جهاد کشاورزی بار دیگر حمایت از تولید داخل را سرلوحه برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: صنعت و بازرگانی باید در خدمت تولید داخل قرار گیرد، بازرگانان برای کسب مجوز واردات و ثبت سفارش تعهد خرید محصول داخلی ارائه دهند، این موضوع در مرکبات، دانه‌های روغنی، چای و برنج و دیگر کالاهای کشاورزی تولید داخل مورد توجه قرار گیرد؛ وارد کنندگان روغن خام و دانه روغنی موظف به خرید دانه داخلی شود.

تولید ۳۰ میلیون تن فرآورده کشاورزی با اختصاص ۱۸۰ همت

نیکبخت معطل ماندن بیش از ۵ هزار طرح صنعتی نیمه‌کاره با ۴۰- ۹۵ درصد پیشرفت کار به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان را از دیگر موانع تولید برشمرد و گفت: این طرح‌ها برای بهره‌برداری نیازمند ۱۸۰ همت است که در صورت اختصاص منابع می‌تواند با فرآوری ۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی از خام فروشی جلوگیری کرده و با ایجاد اشتغال و خلق ثروت، ارزآوری قابل توجه از طریق صادرات فرآورده را برای کشور فراهم کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی مزیت مطلق نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کشور، حتی بخش خدمات دارد و می‌توان با بکارگیری سرمایه مردمی و ترغیب دولت به اختصاص منابع برای احیای طرح‌های بزرگ معطل مانده با تعهد ایجاد اشتغال و ثروت در میان مدت، گام بزرگی در توسعه کشور برداشت.

نیکبخت در پایان از سرعت بخشیدن به آموزش و ترویج در واحدهای خدمات کشاورزی گفت و بار دیگر بر اجرای برنامه خودکفایی در ۵ محصول راهبردی گندم، برنج، جو، پنبه و شکر و افزایش ضریب خودکفایی در سایر محصولات کشاورزی با شروع فصل زراعی جاری تاکید کرد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع :مهر

نوشته های مشابه