ارتباطات و فن آوری اطلاعاتبازار و کسب و کار

اهمیت و نقش روابط عمومی دیجیتال (DPR)

 

امروزه روابط عمومی نقش به سزایی در ارتباط و تعامل مستمر با مشتریان و مخاطبان، برندسازی، مدیریت بحران و افزایش فروش شرکت‌های بزرگ دارد. با ورود به عصر دیجیتال، بازاریابی و تبلیغات از دنیای سنتی به دنیای دیجیتال مارکتینگ وارد شده است. در ادامه قصد دارم کمی بیشتر درباره دیجیتال مارکتینگ،روابط  عمومی دیجیتال و مزایای آن و تفاوتش با روابط عمومی سنتی بگویم.

تعریف دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال و ابزارهای آن؟

از زبان نیل پتل (Neil Patel) که دیجیتال مارکتر معروفی است، “دیجیتال مارکتینگ به هر گونه‌ای از بازاریابی محصولات و خدمات می‌گویند که از طریق دستگاه‌های الکترونیکی انجام می‌شود.” با توجه به این تعریف دیجیتال مارکتینگ مفهوم جدیدی نیست و از زمانی که رادیو محصولی عمومی شد، مورد استفاده قرار گرفت. در بازاریابی دیجیتال، ابزارهای دیجیتال به صورت آفلاین یا آنلاین استفاده می‌شوند. در دیجیتال مارکتینگ نوع آنلاین هم شما می‌توانید با استفاده اینترنت و دیگر ابزارهای دیجیتال، به ارتباط خود با مشتریان سرعت دهید و آن را به صورت دقیق‌تر انجام دهید. در این روش شما می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و از کمپین‌هایی با بازدهی بالاتر استفاده کنید.

آنالیز و تحلیل داده، ایمیل مارکتینگ، بهینه‌سازی موتور جست‌وجو، تبلیغات کلیکی، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و آنالیز آن، ارسال پوش نوتیفیکیشن، انتشار رپورتاژ آگهی، کوتاه کننده لینک و چت آنلاین از جمله ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ هستند که هر تیمی که در این حوزه فعال هست باید نسبت به استفاده از آن‌ها تسلط کامل داشته باشد.

روابط عمومی دیجیتال…

شاید برایتان سوال شود که به طور کلی روابط عمومی چیست؟ روابط عمومی به اقدامات و فرآیندهایی گفته می‌شود که بین یک کسب‌وکار یا سازمان و مخاطبان آن رابطه‌ای ایجاد و آن را حفظ می‌ کند.

روابط عمومی‌دیجیتال یا Digital Public Relation همه مباحث اصلی و اصول روابط عمومی را در برمی‌گیرد. در روابط عمومی دیجیتال، ابزارهای دیجیتال و آنلاین به منظور تحقق برنامه‌ها و اهداف روابط عمومی استفاده می‌شوند. با ظهور اینترنت و حضور مخاطبان و مشتریان و مردم در آن، روابط عمومی نیز در دنیای آنلاین و دیجیتال ایفای نقش می‌کند.

وجود شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها، باعث ارتباط نزدیک و تعامل بهتر و نزدیک‌تر با مخاطبان و مشتریان شده است. شما از این طریق می‌توانید برنامه‌ها و کمپین‌های روابط عمومی دیجیتال را انجام دهید و بحران‌ها را مدیریت کنید یا رسانه‌های پرمخاطب را برای برندسازی و انتقال اخبار استارتاپی و اخبار فناوری کسب‌وکار خود استفاده کنید.

تا اینجا، تعاریفی اولیه از روابط عمومی دیجیتال را گفتیم و شرح دادیم؛ الان بهتر است که 3 تفاوت روابط عمومی و تبلیغات را هم مرور کنیم.

اولین تفاوت روابط عمومی با تبلیغات در هزینه آن‌هاست. روابط عمومی بسیار کم‌هزینه و در بسیاری از موارد بی‌هزینه است. تفاوت بعدی قابل باور بودن روابط عمومی است. برخلاف تبلیغات که در محصول اغراق می‌کنند و دائم این را به مشتری یادآوری می‌کنند که ما بهترین هستیم، روابط عمومی با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند و سعی در جلب اعتماد مشتریان دارد. تفاوت آخر این است که روابط عمومی به مشتری امکان آنالیز کردن را می‌دهد در حالی که تبلیغات این‌گونه نیست.

تفاوت روابط عمومی سنتی با روابط عمومی دیجیتال

پایه و هدف این دو مقوله یکسان است. هر دو با هدف اجرای برنامه‌های روابط عمومی از جمله، ارتباط، تبلیغات و اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرند. مهم‌ترین تفاوت در انتخاب ابزار و رسانه و مخاطب است. شما باید بر اساس شناخت خود از برند و مخاطب‌های آن، برنامه‌های روابط عمومی را در رسانه‌های مختلف اجرا کنید.

مثلاً اگر مخاطبان شما افرادی هستند که زمان کمی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند (مانند مدیران رده بالا)،  شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای انتقال پیام شما به آن‌ها نخواهد بود.

تفاوت دیگر روابط عمومی‌دیجیتال و سنتی در نوع تعامل با مخاطب است. رسانه‌هایی که در گذشته استفاده می‌شدند مانند تلویزیون یا رادیو ارتباطی یک طرفه را شکل می‌دادند در حالی که مبنای رسانه‌های دیجیتال، ارتباط دو‌طرفه است و این باعث شکل‌گیری تعاملی موثر و معنادار می‌شود که پس از ایجاد آن امکان هدایت مخاطب به سمت دلخواه برای شما وجود دارد.

تفاوت دیگر در استفاده از تکنولوژی است. در DPR شما با تکنولوژی‌‌های جدید در در فضای آنلاین روبه‌رو هستید و می‌توانید شیوه‌ای جدید از ارتباطات را در پیش بگیرید و تنوع زیاد رسانه‌ها امکان ارتباط با مخاطبان زیاد از طریق کانال‌های مختلف را به شما می‌دهد. در حالی که در روابط عمومی سنتی رسانه‌ها و ابزارهای شما محدود هستند.

تفاوت مهم دیگر این است که در روابط عمومی‌دیجیتال شما می‌توانید شاخص کلیدی عملکرد تعریف کنید و آن را اندازه‌ گیری کنید. روش‌هایی مانند گوگل آنالیتیکس، semrush، buzzsumo را برای اندازه‌گیری موفقیت روابط عمومی دیجیتال می‌توانید استفاده کنید، اما در روابط عمومی سنتی این امکان وجود ندارد و شما نمی‌توانید عملکرد خود را اندازه بگیرید.

مزایای روابط عمومی دیجیتال

حال که تعریف دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن و همچنین روابط عمومی دیجیتال را دانستید، بهتر است درباره مزایای روابط عمومی‌دیجیتال گفته شود. روابط عمومی دیجیتال مزیت‌های زیادی دارد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی کسب‌وکار شما تاثیر می‌گذارند.

از مزایای روابط‌‌ عمومی‌دیجیتال می‌توان به ایجاد ارتباط و تعامل بهتر و موثرتر اشاره کرد. به دلیل اینکه رسانه‌ها و ابزارهای مختلف آن گستردگی و تنوع فراوانی دارند، شما می‌توانید فرمت‌های مختلف پیام را سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر منتقل کنید و ارتباطی دو طرفه با مشتری داشته باشید و این تعامل بهتر و موثرتر از مزایای روابط عمومی دیجیتال است.

مزیت دیگر، افزایش ترافیک سایت و برندسازی قوی است. برندسازی قوی و افزایش ترافیک را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای روابط عمومی‌دیجیتال نام برد. شما می‌توانید با استفاده از بک‌لینک و به اشتراک گذاشتن محتوای خود در رسانه‌های مختلف این کار را انجام دهید.

با استفاده از روابط عمومی آنلاین می‌توانید رتبه سایت خود را افزایش دهید و آن را بهینه کنید. استفاده از انواع مختلف کمپین روابط عمومی‌دیجیتال مانند رپورتاژ یا انتشار محتوا در سایت‌های پرترافیک به شما کمک می‌کند که در کلمات کلیدی مورد نظرتان در گوگل بالا بیایید.

روابط عمومی آنلاین در بهبود تبلیغات و ارتباط با مشتری و مدیریت بحران به شما کمک می‌کند. در روابط عمومی‌دیجیتال، شما می‌توانید با استفاده از ارتباط دائمی با مشتریان و حل مشکلات و شکایات، اعتبار برندتان را افزایش دهید. روابط عمومی دیجیتال به ایجاد تصویر ذهنی مثبت از کسب‌وکار در ذهن مخاطبان کمک می‌کند و با این روش زمینه برندسازی را ایجاد می‌کند.

DPR به شما امکان آنالیز عملکردتان را می‌دهد. روابط عمومی‌دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از شاخص‌های کلید عملکرد و ابزارهای تحلیل و اندازه‌گیری، موفقیت کمپین‌های مختلف خود را اندازه بگیرید.

در کمپین‌های روابط عمومی دیجیتال پیدا کردن سرنخ‌های با کیفیت و رساندن پیام به مخاطبان هدف بیشتر مهم است و شما می‌توانید به افزایش نرخ تبدیل خود که موجب افزایش فروش و مشتریان می‌شود، امیدوار باشید. با در نظر گرفتن نتایج احتمالی، هزینه روابط عمومی دیجیتال در مقایسه با استخدام آژانس‌های مختلف تبلیغاتی پایین‌تر است.

با ظهور تکنولوژی‌های جدید و دیجیتالی شدن کارها و ظهور دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال روش‌های سنتی روابط عمومی کمتر استفاده می‌شوند و شما می‌توانید روابط عمومی‌دیجیتال را برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید. روابط عمومی علمی است که می‌توانید از آن به نفع برندتان استفاده کنید.

ابزارها و رسانه‌های دیجیتال و تکنولوژی‌های جدید باعث شده است که روابط عمومی آنلاین همواره در حال نو شدن و انطباق با سیستم‌های جدید باشد.

امیرحسین عظیمی – کارشناس ارشد ارتباطات