بازار و کسب و کارکشاورزی و دامپروری

برداشت انار در میانکاله | مصاحبه با آریان ابوطالبی

انار میانکاله

به گزارش تهران اقتصادی برداشت انار در شبه جزیره ، پناهگاه حیات وحش و ذخیرگاه زیست کره میانکاله به عنوان بزرگ ترین جنگل انار خاورمیانه توسط بومیان و ذینفعان با کنترل جمعی متشکل از مدیریت و محیط بانان میانکاله و ذی نفعان منطقه از  بیستم مهرماه آغاز شد و تا یک هفته دیگر ادامه دارد. 
به گفته آریان ابوطالبی فعال محیط زیست و عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی بوم گردان بهشت میانکاله در این طرح برای حدود ۶۰۰ نفر بومی و ذی نفع میانکاله که اکثرا اهالی ۱۱ روستای دهستان میانکاله هستند کارت شناسایی و ورود صادر شد.
آریان ابوطالبی گفت : این فعالیت با برنامه انسان و زیست کره ( MAB ) که توسط یونسکو برای ذخیرگاه های زیست کره تعریف شده است همخوانی دارد.
قبل از آغاز برداشت جوامع محلی داوطلب، بومیان و حاشیه نشینان آموزش لازم برای برداشت عالمانه و پایدار از انارستان‌های میانکاله را دیدند.
آریان ابوطالبی عبدالملکی ادامه داد : آموزش‌ها شامل نوع درست چیدن و آسیب نرساندن به شاخ و برگ، باقی گذاشتن ۳۰ درصد از انار هر درخت برای پرندگان بخصوص قرقاول خزری و دیگر موجودات، آتش نیفروختن در منطقه و جمع آوری زباله‌های پراکنده شده‌ی موجود و تحویل آن به ورودی حیات وحش میانکاله بود.
میانکاله ۶۸۸۰۰ هکتار وسعت داشته که حدود دوازده هزار هکتار از آن را جنگل های انار ترش وحشی شامل می‌شود . انار میانکاله با توجه به ارگانیک بودن آن مشتریان زیادی دارد .
اجرای این طرح سبب شد تا اشتغال پایدار خوبی برای این افراد و بیش از هزار نفر دیگر از افراد منطقه ایجاد شود.
دستاورد بزرگ این طرح ایجاد حس دوستی با طبیعت و حفظ هر چه بهتر طبیعت بکر و بی نظیر این ذخیره گاه خواهد شد و درآمد حاصل از ان طبق توافق به محیط زیست میانکاله اهدا و برای ارتقا منطقه هزینه خواهد شد.

منابع :

خبرگزاری ایلنا

خبرگزاری صداوسیما

خبرگزاری رکنا

ifpnews

نوشته های مشابه