بازار و کسب و کارخودرو

بررسی کارشناسی مشخصات تیبا

درواقع تیبا را نسخه ارتقایافته پراید می‌دانند؛ چراکه روی همان پلتفرم S81 (یا X200) سوار و ساخته شده است. به‌گفته کارشناسان، تیبا را می‌توان خودرویی میان پراید و ریو تلقی کرد و طبیعی است که چون این دو خودرو جزء پرفروش‌های بازار بوده‌اند، تیبا هم توانسته به فروش زیادی برسد.

طراحی

جالب است بدانید که در طراحی این اتومبیل از تخصص گروه ایتالیایی IET و گروه آنجلینی دیزاین و طراح ژاپنی معروف آن، هارادا، استفاده شده است که البته در کنار آنها مهندسان ایرانی نیز حضور داشته‌اند. همچنین در طراحی این خودرو از خطوط و منحنی‌های فراوانی استفاده شده است. در نمای جلویی آن نیز خطوط برجسته‌ای روی کاپوت طراحی شده است تا با طراحی آیرودینامیک، حالتی تهاجمی‌تر به آن ببخشد. عده‌ای به نحوه طراحی جلوپنجره کوچک و نیز سپر آن انتقاداتی هم می‌کنند که با رویکرد طراحی باقی بدنه و اتاقک هماهنگ در نیامده است؛ اما از حق نباید گذشت و نوآوری در طراحی را به‌مخصوص در جاهایی مثل گلگیر و عقب خودرو و … باید جزء مزیت‌های طراحی آن محسوب کرد.

تیبا یا پراید؟

تیبا اولین‌بار با شعار زیبای ایرانی به بازار آمد و توانست سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد. این خودرو که آن را دومین خودروی ملی ایرانی می‌دانند، برای افرادی که می‌خواستند از پراید کوچ کرده و به‌سمت یک خودروی بهتر و با پوشش خدماتی و قطعات موردنیاز در داخل کشور بروند، انتخاب خوبی بود؛ زیرا به‌هرحال تیبا ظاهری شیک‌تر داشت و خانوادگی‌تر محسوب می‌شد. تیبا روی پلتفرم‌ ارتقایافته پراید تولید شده است. البته برای کسانی که از پراید به تیبا رسیده‌اند، مسائلی چون صدای موتور و بد جارفتن دنده چندان توی ذوق نمی‌زند. بااین‌حال ممکن است افرادی را که با خودروهای مدل بالاتر و بهتر رانندگی کرده‌اند، دل‌زده‌ کند.

یکی دیگر از مواردی که در استفاده از تیبا تجربه می‌کنید، حس امنیت است. هنگام رانندگی با تیبا، احساس امنیت و چسبندگی بیشتری به‌واسطه وزن و طراحی اتومبیل به جاده خواهید داشت. بر همین اساس تیبا اتومبیلی امن برای خانواده‌ها تلقی می‌شود. بررسی  تیبا دیوار نشان می‌دهد که این خودرو در حال حاضر آمار خرید و فروش بهتری از پراید را به خود اختصاص می‌دهد.

تجربه رانندگی

تیبا شتاب خوبی دارد و چالاک‌تر از خودروهای هم‌سطح خود ظاهر شده است. در بخش پایداری و ایمنی خودرو نیز شرایط به‌شکلی متوسط است. درواقع تیبا دربرابر رقبایی مانند پراید و رانا از ایمنی و پایداری بهتری برخوردار است، اما در برابر پژو ۲۰۶ و ریو نمی‌توان گفت برتری با کدام خودرو است. به‌طورکلی خودرو در سرعت‌های زیاد از کنترل خارج نمی‌شود. تعلیق تیبا خوب و قابل‌قبول است.

با تیبا نمی‌توان سواری کاملاً نرمی را تجربه کرد، اما به‌نوبه خود مانع از ورود بیش‌ازحد ضربات جاده به کابین می‌شود. عملکرد ترمز‌های تیبا نیز بهتر از رقبایی مانند پراید است. البته باز هم در مقایسه با پراید، چراکه به‌خودی‌خود نمی‌توان این ترمز‌ها را بهترین در نوع خود دانست. فرمان هیدرولیک خودرو، آینه‌های جانبی برقی و صندوق‌بار جادار در نوع سدان، از دیگر مزایای تیبا محسوب می‌شوند.

از معایب خاص تیبا باید به ضعف گیربکس آن اشاره کرد. دنده‌های خودرو به‌سختی و خشکی جا می‌رود و راننده را با دردسر مواجه می‌کند. دیسک و صفحه‌ کلاچ این خودرو با نوعی ضعف ذاتی همراه است و عموماً نیاز به تعویض زودتر از موعد دارد. از سوی دیگر باید به عایق‌بندی فوق ضعیف تیبا اشاره کرد.

در کابین این خودرو صدای موتور حتی در دورهای پایین به‌شدت احساس می‌شود. به این صدا باید صدای تعویض دنده‌ها در گیربکس را نیز اضافه کرد. البته مشکل همیشگی کیفیت به‌شدت پایین متریال به‌کاررفته در کابین را نیز باید به مشکلات عمومی تیبا اضافه کرد. این مسئله پس از کارکرد نه‌چندان خوب، باعث ایجاد صداهای دیگر نیز در کابین می‌شود. پس راننده و سرنشینان در اتاق این خودرو با سمفونی آزار دهنده‌ای از انواع صدا همراه هستند. با توجه به  قیمت روز خودرو ایرانی تیبا همچنان یکی از ارزان‌ترین خودروهای تولید داخل چه در نسخه‌های صفر چه کارکرده است.