بازار و کسب و کارتولید و تجارتخبر ویژه

تفاوت های مهم کفپوش پی وی سی با لمینت

یکی از دغدغه‌های افراد برای تجهیز ساختمان و یا بازسازی خانه‌های قدیمی، انتخاب کفپوش مناسب است. متریال‌های مختلفی مثل سرامیک، موکت و انواع پارکت به این منظور تولید و عرضه می‌‍‌‌شوند. در بین این موارد پارکت‌ها از طرفدار بیشتری برخوردار هستند. به همین دلیل ما در این مقاله به مقایسه کفپوش پی وی سی با لمینت پرداخته‌ایم. بنابراین اگر قصد خرید کفپوش را دارید و از ویژگی‌های هر کدام اطلاعات کافی ندارید، حتما تا انتها این مقاله ما را همراهی بفرمایید. به عبارت بهتر شما عزیزان به مطالعه کامل این مقاله تفاوت کفپوش پی وی سی با لمینت را به خوبی درک خواهید کرد و در هنگام خرید بهترین تصمیم را خواهید گرفت.

کفپوش پارکت لمینت

یکی از انواع کفپوش‌های موجود در بازار که با نام تجاری پارک لمینت شناخته می‌شوند، از طریق فشرده سازی چند لایه الیاف چوب HDF تولید می‌شوند. این نوع پارکت به دلیل مزایای خوبی که دارد خیلی زود در بین مردم طرفدار پیدا کرده و جای گزین پارکت‌های چوبی شده است. چرا که پارکت‌های چوبی در مقایسه با کفپوش لمینت، قیمت بالا‌تری داشته و در مقابل طول عمر کمتری هم دارند. در ادامه مقاله به تفاوت کفپوش پی وی سی با لمینیت خواهیم پرداخت.

لمینت براق

کفپوش پی وی سی

نوع دیگری از کفپوش‌ها که در ساختمان سازی و بازسازی منازل قدیمی از آن‌ها استفاده می‌شود، کفپوش‌های پی وی سی می‌باشد. کلمه پی وی سی مخفف شده کلمه پلی ‌وینیل کلراید است و این عبارت یعنی موارد به کار رفته برای ساخت کفپوش، پلاستیکی بوده از فرآورده‌های نفتی داخل آن استفاده شده است. به عبارت بهتر کفپوش‌های پی وی سی از طرق فشرده سازی لایه‌های فایبرگلاس و پی وی سی ساخته می‌شود. از همین رو پی وی سی‌ها، کفپوش‌هایی با ضخامت کم و بسیار انعطاف پذیر می‌باشند. همچنین وجود لایه‌های فایبر گلاس در این نوع کفپوش، به مقاوت آن در برابر ضربه کمک می‌کند.

کفپوش

در بخش بعدی مقاله به باز گو کردن ویژگی‌های بیشتر این دو مدل کفپوش خواهیم پرداخت تا به طور کامل فرق کفپوش پی وی سی با لمینت را متوجه شوید.

مقایسه کفپوش پی وی سی با لمینت

در این بخش از مقاله، تفاوت کفپوش پی وی سی با لمینیت را از جهات مختلفی مثل تولید صدا، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر رطوبت و … بررسی کرده‌ایم. به این ترتیب با مطالعه این بخش می‌توانید تصمیم بگیرد که برای منزل خود از چه نوع کفپوشی استفاده کنید.

  • شکل ظاهری

فرق کفپوش پی وسی با لمینت از لحاظ شکل ظاهری به این صورت است که پارکت لمینت به دلیل کیفیت بالای چاپ و وجود ورقه‌های HDF در ساخت آن، شباهت بیشتری به چوب دارد. در صورتی که کفپوش‌های پی وی سی بخاطر داشتن براقیت بیشتر، کمی مصنوعی به نظر می‌رسند.

  • تولید صدا

از آنجایی که این دو کفپوش از دو متریال کاملا مختلف ساخته می‌شوند، طبیعتا تفاوت‌های زیادی خواهند داشت. تفاوت کفپوش پی وی سی با لمینت حتی در صدایی که در اثر راه رفتن روی آن شنیده می‌شوند، نیز وجود دارد. در واقع کفپوش‌های پی وی سی به سبب مواد به کار رفته در آن‌ها نرم‌تر می‌باشند و به همین دلیل، میزان صدایی که در اثر راه رفتن روی کفپوش ایجاد می‌شود، بسیار کمتر از پارکت لمینت خواهد بود. البته به این مورد هم باید اشاره کرد که قدم زدن روی پارکت لمینت، احساس قدم زدن روی چوب طبیعی را خیلی بهتر و بیشتر منتقل می‌کند.

  • مقاومت در برابر ضربه

یکی از فاکتور‌های مهم افراد در زمان خرید کفپوش PVC و یا لمینت، میزان مقاومت آن در برابر ضربه است. باید واضح به این مهم اشاره کرد که پارکت لمینت از مقاومت بالاتری در برابر ضربه برخوردار است. البته این به آن معنا نیست که کفپوش‌های پی وی سی مقاومت در برابر ضربه ندارند و یا مقاومت آن‌ها بسیار کم است.

  • مقاومت در برابر رطوبت

از آنجایی که افراد به صورت مرتب و مستمر مجبور به تمیز کردن کفپوش منزل خود هستند، مقاومت در برابر رطوبت نیز یکی دیگر از فاکتور‌های بسیار مهم در هنگام خرید لمینت یا دیگر کفپوش‌های موجود در بازار می‌باشد.

به طور کلی می‌توان گفت که هر دو کفپوش پی وی سی و لمینت، مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت دارند. برای مثال پارکت لمینت تا 12 ساعت مقاومت در برابر رطوبت دارد. اما از آنجایی که کفپوش‌های پی وی سی از مواد پلاستیکی ساخته شده اند کاملا ضد آب هستند و برای استفاده از مناطقی با رطوبت بالا(برای مثال شهر‌های نواحی شمال کشور) بسیار ایده آل خواهد بود.

  • قیمت  

به طور کلی قیمت انواع کفپوش نسبت به بعضی انواع قیمت موکت بسیار گران‌تر است اما اختلاف قیمت زیادی بین کفپوش پی وی سی و لمینت وجود ندارد. اما با توجه به این که مواد به کار رفته در کفپوش پی وی سی، قیمت آن کمی ارزان‌تر از پارکت لمینت خواهد بود.

  • نحوه نصب

فرق کفپوش پی وی سی با لمینت در نحوه نصب آن‌ها نیز دیده می‌شود. البته هر دو این کفپوش‌ها نسبت به کفپوش‌های چوبی قدیمی خیلی سریع تر نصب می‌شوند اما از لحاظر زیرسازی با هم دیگر تفاوت دارد. به این صورت که پارکت لمینت برای نصب نیاز به زیر لایه و فوم دارد و در مقابل پارکت‌های پی وی سی به وسیله چسب‌های مخصوص نصب می‌شوند.

پارکت الواری
  • امکان نصب مجددا

تفاوت کفپوش پی وی سی با لمینت در باز کردن آن‌ها هم دیده می‌شود. در قسمت قبلی به نحوه نصب دو کفپوش اشاره کردیم. از آنجایی که کفپوش‌های پی وی سی با چسب به کف ساختمان چسبانیده می‌شوند، امکان باز کردن آن‌ها و نصب مجدد وجود ندارد. حال آن که پارکت لمینت به راحتی باز می‌شوند و شما می‌تواند در مکان‌های دیگر آن را نصب نمایید.

  • طرح و رنگ

اما تشابهی که در این دو نوع کفپوش دیده می‌شود، تنوع در طرح و رنگ آن‌ها می‌باشد. در واقع کفپوش‌های پی وی سی و پارکت لمینت، هر دو در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و متنوعی تولید می‌شوند بنابراین شما می‌تواند بر اساس رنگ وسایل منزل و یا متناسب با رنگ کابینت‌ها کفپوش دلخواه خود را خریداری نمایید.

نمونه کفپوش پی وی سی

کلام آخر

کفپوش پی وی سی و لمیت هر دو انتخابی بسیار مناسب برای زیبایی بخشیدن به منازل شما خواهند بود. در واقع باید گفت که تنها شرایط و فاکتور‌های مهم برای شما می‌تواند مشخص کند که کدام گزینه برای منزلتان مناسب‌تر است.

به عنوان مثال اگر شکل ظاهری کفپوش و حس راه رفتن روی چوب برایتان بسیار مهم است، پارکت لمینت گزینه مناسب‌تری خواهد بود و یا در مقابل اگر در مناطق شرجی زندگی می‌کنید و مهم‌ترین فاکتور شما برای خرید کفپوش ضد آب بودن آن است، باید کفپوش پی وی سی را انتخاب کنید.

از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما عزیزان بسیار سپاس گزاریم و امیدواریم که با مطالعه مقایسه کفپوش پی وی سی با لمینت که در این مقاله ارائه شد، بهترین تصمیم را هنگام خرید پارکت داشته باشید.

نوشته های مشابه