اجتماعیاستان هابازار و کسب و کارخبر ویژهفرهنگی

زمان مناسب یادگیری زبان دوم

دانشمندان زمان مناسب یادگیری زبان دوم را مشخص کرده‌اند. به گفته کارشناسان، بهترین زمان برای شروع یادگیری زبان خارجی 10 سالگی است. شناخته شده است که یادگیری زبان دوم برای فرآیندهای مغز مفید است. با این حال، کودکان در سن 10 سالگی بهترین زبان خارجی را یاد می‌گیرند و به خاطر می‌آورند. در این سن است که ساختار ماده سفید مغز آنها بهبود می‌یابد. هنگامی که کودک یاد می‌گیرد به طور همزمان به دو زبان صحبت کند، فرآیندهای مغزی او فعال می‌شود که مغز را از تخریب در دوران پیری نجات می‌دهد. دانشمندان مغز 20 نفر را که در سن 10 سالگی شروع به آموزش مکالمه زبان انگلیسی به روش CLT به عنوان زبان خارجی دوم کردند، اسکن کردند. این مطالعه زمانی انجام شد که شرکت کنندگان 30 ساله بودند. گروه کنترل شامل 25 نفر بود که فقط انگلیسی می‌دانستند. مشخص شد که تغییرات ساختاری مثبتی در مناطقی مشاهده شد که مسئول یادگیری زبان و پردازش معنایی اطلاعات هستند. نتایج این مطالعه از یافته‌های قبلی در مورد رشد مغز افرادی که شروع به یادگیری یک زبان خارجی در دوران کودکی می‌کنند، پشتیبانی می‌کند.

سن ایده آل برای شروع یادگیری یک زبان جدید چیست؟

مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که آموزش زبان خارجی در مراحل اولیه مدرسه ممکن است باعث بی توجهی به زبان اصلی یا تداخل زبانی در ذهن کودک شود.

زبان شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که لازم است کودک در سه سال اول زندگی خود به خوبی به زبان مادری خود تسلط پیدا کند که این امر یادگیری زبان دوم را بدون هیچ مشکلی در آینده برای او آسان می‌کند.

در این رابطه، جان چامسکی زبان شناس که خود او از سریال فرندز برای یادگیری زبان استفاده کرده می‌گوید: «برنامه‌های آموزشی مدرسه که روش تدریس به زبان مادری و بعداً به زبان خارجی دوم را اتخاذ می‌کند، در بسیاری از مناطق جهان موفقیت چشمگیری داشته و نتایج مثبت مهمی را نیز به دست آورده است. در سطح روانشناختی، اجتماعی یا آموزشی برای کودک.» همچنین به کودک کمک می‌کند از توانایی‌ها و مهارت‌هایی که در زبان مادری به‌دست آورده، بعداً برای یادگیری زبان دوم استفاده کند.»

لئونارد بلومفیلد، زبان‌شناس آمریکایی، ایده شروع یادگیری یک زبان خارجی را در سنین پایین تأیید می‌کند و می‌گوید: «بهترین سن برای شروع یادگیری یک زبان خارجی بین ده تا دوازده سالگی است. در صورت یادگیری زبان. قبل از آن شروع می‌شود، روند آموزشی اغلب کند و بی فایده است، اما اگر در مرحله فوق شروع شود، بنابراین کودک می تواند در مراحل بعدی زبان های خارجی دیگر را بیاموزد، با اشاره به اینکه دانش آموز با یادگیری اولین زبان خارجی تجربه کسب می کند. و از این تجربیات برای یادگیری زبان های خارجی دیگر استفاده می کند.»

نظرات مخالف نظریه اول

از سوی دیگر، طرفداران آموزش زودهنگام به زبان‌های خارجی معتقدند که کودک در این سن توانایی بیشتری برای فراگیری بیش از یک زبان دارد بدون اینکه زبان اصلی او را تحت تاثیر قرار دهد و دلیل این امر را به این موضوع می‌دانند که شکل گیری کودک و بلوغ ذهنی در حد تجزیه و تحلیل و تحقیق نیست، لذا به کسب واژگان و اصول ساده بسنده می‌کند.

مطالعات آواشناسی زبانی تأیید کرده است که حوزه آوازی کودک در سال های اول زندگی شکل می گیرد و هرکسی که در آن سن از یادگیری زبان جدید غافل شود، بعداً نمی‌تواند آن را به درستی تلفظ کند.

این مورد با نظر یورگن مایزل زبان‌شناس تأیید می‌شود که می‌گوید «دوره بهینه برای یادگیری زبان‌های خارجی بین سنین سه تا پنج سالگی است، زمانی که کودک می‌تواند به سرعت صداهای زبانی و قواعد دستوری را دریافت کند». “زمان بعد از ده سالگی دیر می‌شود.”

آموزش زبان های خارجی به کودک در سنین پایین در کنار زبان مادری در رشد ادراک و خلاقیت فکری کودک مفید است و هیچ گونه تهدیدی برای رشد مادر او نیست. مهارت‌های زبانی، بلکه برعکس، منجر به افزایش تسلط می‌شود. او دارای توانایی‌های زبانی و توانایی‌های نوآورانه برای استفاده از زبان مادری در تفکر، کلام و نوشتن است.

شاید معیار اصلی که یکی از این دو نظریه را بر دیگری ترجیح می‌دهد، محل زندگی کودک، در کشور مبدأ و تعامل با کسانی باشد که به زبان مادری او صحبت می‌کنند.

آیا یادگیری زبان دوم فرزند من را گیج می‌کند؟

برخی از والدین ممکن است نگران باشند که یادگیری زبان دوم ممکن است فرزندانشان را گیج کند یا آنها را در معرض خطر تاخیر زبانی قرار دهد، اما در واقع، کودکان خردسالی که از بدو تولد در معرض دو زبان هستند، اولین کلمات خود را در همان سن کودکان تک زبانه تولید می‌کنند.

یادگیری زبان دوم باعث سردرگمی زبان، تأخیر زبانی یا نقص شناختی نمی‌شود که در گذشته نگران کننده بوده است.طبق مطالعات انجام شده در چندین آزمایشگاه فراگیری زبان، کودکانی که زبان دوم را یاد می‌گیرند می‌توانند توجه و تمرکز خود را با وجود محرک‌های بیرونی حفظ کنند. بهتر از بچه‌هایی که فقط یک زبان می‌دانند.

در ابتدا، کودکان ممکن است از زبان‌های مختلف برای صحبت با افراد مختلف استفاده کنند یا از دو طبقه‌بندی مختلف برای چیزها استفاده کنند. همچنین ممکن است همپوشانی وجود داشته باشد، به عنوان مثال، زمانی که دستور زبان یک زبان بر زبان دوم آنها تأثیر می‌گذارد، اما این بخشی عادی از یادگیری است. چندین زبان است و بعداً خودش را مرتب می‌کند. بهتر است برای یادگیری اصولی گرامر از کتاب گرامر کامل زبان انگلیسی استفاده کنید تا با مشکلات موجه نشوید.

 

فواید یادگیری زبان دوم

  • بهبود توانایی‌های شناختی و کنترل، مانند حل مسئله و توانایی تغییر توجه.
  • یادگیری زبان دوم می‌تواند از بیماری آلزایمر محافظت کند.
  • بهبود آگاهی زبان (توانایی تفکر و بحث).
  • به مهارت‌های اجتماعی و درک بین فردی کمک می‌کند.
  • کسب زبان دوم به بهبود فرصت‌های یادگیری و شغلی آینده کمک می‌کند.
  • کودکانی که زبان‌های مختلف را یاد می‌گیرند خلاق‌تر و در تفکر انعطاف‌پذیرتر هستند.
  • کودک شما حساسیت بیشتری به زبان و گوش بهتری برای گوش دادن پیدا می‌کند.
  • یادگیری زبان دیگر به بهبود درک کودک از زبان مادری کمک می‌کند.
  • این درها را به روی فرهنگ های دیگر باز می‌کند و به کودک کمک می‌کند تا مردم کشورهای دیگر را درک کند و از آنها قدردانی کند.

چگونه به فرزندم زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم بیاموزم؟

با آشنا کردن والدین، مربی و غیره به کودک شما می‌توانید زبان انگلیسی را زودتر در خانه آموزش دهید، اما برای حمایت از روند یادگیری او می‌توانید او را در موسسات زبان مانند ایستگاه زبان برای کودکان ثبت نام کنید. هنگامی که به دنبال راهی برای آموزش زبان انگلیسی به کودک خود هستید، مطمئن شوید که معیارهای زیر را دارد:

  • معلم باید یک نیتیو باشد: کودکانی که قبل از بلوغ انگلیسی را یاد می‌گیرند، توانایی کسب لهجه یک زبان مادری را دارند. به همین دلیل است که برای کودکان بسیار مهم است که کلمات و عبارات را به درستی یاد بگیرند. سعی کنید معلمی را پیدا کنید که فقط می‌توانید به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید و به زبان فرزند خود صحبت نکنید.
  • روشی سرگرم کننده و جذاب برای کودکان: یک معلم خوب برای کودکان باید از آهنگ‌های دوستدار کودک، هنر و صنایع دستی، بازی و سایر فعالیت‌ها برای آموزش زبان انگلیسی استفاده کند. بپرسید آیا می‌توانید کلاس را زیر نظر داشته باشید تا بتوانید تعیین کنید که آیا کلاس برای فرزند شما مناسب است یا خیر. و آیا او به مرور زمان از آن لذت خواهد برد.
  • روش و مدت زمان درس: انتخاب روشی که برای یادگیری کودک شما مناسب باشد، چه فردی و چه گروهی، مهم است. روش انفرادی با تمرکز 100 درصدی معلم بر روی فرزند شما و تمام توجه او به رشد زبان فرزندش مشخص می شود، همچنین مهم است که مدت یک جلسه مطالعه بیش از 30 دقیقه نباشد تا کودک احساس نکند.

 

نکاتی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

  1. بازی و سرگرمی: از بازی ها و فعالیت های تعاملی استفاده کنید تا یادگیری زبان را سرگرم کننده و هیجان انگیز کنید.
  2. گوش دادن فعال: کودک را تشویق کنید تا به مکالمات و داستان های انگلیسی گوش دهد تا مهارت‌های گوش دادن را توسعه دهد.
  3. مطالعه مداوم: برای کودک به زبان انگلیسی داستان بخوانید و او را تشویق کنید که کتاب‌های مناسب سنش را بخواند.
  4. مکالمات روزمره: پشتیبانی از صحبت کردن به زبان انگلیسی در موقعیت‌های روزمره، کاربرد مهارت های زبانی را افزایش می‌دهد.

مزایای بلند مدت

یادگیری زبان انگلیسی در سنین پایین می‌تواند به کودکان کمک کند تا مهارت‌های زبانی خود را بهتر توسعه دهند و در آینده بتوانند روان صحبت کنند. علاوه بر این، یادگیری زبان انگلیسی در سنین پایین می‌تواند به رشد هوش هیجانی کودک و توانایی برقراری ارتباط اجتماعی کمک کند.

 

روش‌های مناسب

انتخاب روش‌های مناسب برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان مهم است. آموزش باید برای کودکان سرگرم کننده و جالب باشد. استفاده از بازی ها، آهنگ‌ها و داستان‌ها می‌تواند راه موثری برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان باشد. علاوه بر این، کودکان باید تشویق شوند تا به طور منظم انگلیسی را از طریق صحبت کردن، خواندن و نوشتن تمرین کنند.

 

نقش اصلی والدین

نقش والدین مهمترین عامل در یادگیری زبان انگلیسی کودکان است. والدین باید در روند آموزش بسیار مشارکت داشته باشند. والدین می‌توانند با صحبت با آنها به زبان انگلیسی، تماشای برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی با آنها و خواندن داستان‌های انگلیسی برای آنها حمایت کنند.

 

سخن پایانی

برای کودکانی که در کشورهای غیر انگلیسی زبان زندگی می‌کنند، ممکن است یادگیری زبان انگلیسی به دلیل عدم مواجهه با آن دشوار باشد. در این صورت والدین می‌توانند از معلمان متخصص یا مراکز آموزشی تخصصی کمک بگیرند تا فرزندان خود را در یادگیری زبان انگلیسی یاری دهند.

نوشته های مشابه