انرژی

متقاضیان خارجی برای نفتکش‌های ایرانی



به گزارش خبرنگار مهر، رشد ۱۳ برابری ظرفیت تولید برق کشور پس از انقلاب، امضای ۹ قرارداد در صنعت پتروشیمی، عملیات اجرایی مرحله دوم توسعه لایه نفتی پارس جنوبی آغاز شد، کاهش ۳ درصدی مصرف CNG در سال جاری و خارجی‌ها متقاضی نفت کش‌های ساخت داخل شدند از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

اتمام ۱۲ میلیارد دلار پروژه نیمه تمام در سال گذشته

جواد اوجی وزیر نفت گفت: طرح‌های افزایش تولید نفت و گاز از مهمترین رخ دادها بود که با توجه به بهره برداری رسیدن طرح فاز ۱۱ پارس جنوبی افزایش تولید صورت خواهد گرفت این پالایشگاه پس از ۲۰ سال در ماه‌های آینده به بهره برداری می‌رسد.

جواد اوجی گفت: در سال گذشته حدود ۳۶ میلیارد دلار عقد قرارداد داشتیم که حدود ۱۲ میلیارد دلار پیمان‌ها طرح‌های نیمه کاره در سال ۱۴۰۱ به اتمام رسیده است و حدود ۳۰ میلیون متر مکعب به تولید در بخش نفت و گاز اضافه شده است و از سوی دیگر نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار طرح افتتاح خواهد شد.

امضای ۱۷۰ قرارداد، تفاهم وتوافق‌نامه دربیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت

محسن خجسته مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: رشد تولید تنها افزایش تولید نفت و گاز نیست، بلکه توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، ساخت و تجهیز فناورانه و ساخت داخل نیز رشد تولید به شمار می‌آیند، هرچه ساخت داخل رونق یابد و هرچه استفاده حداکثری از شرکت‌ها داشته باشیم، مستقیم رشد تولید می‌دانیم.

معاون وزیر نفت ضمن ابراز خرسندی از امضای ۱۷۰ قرارداد، تفاهم‌نامه و توافقنامه و ساخت محصولات بار اول و دانش‌بنیان در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران گفت: از این تعداد ۵۰ مورد قرارداد بوده که نهایی شده‌اند و اجرا می‌شوند که سه مورد آن مستقیم با شرکت ملی نفت ایران امضا شده است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت اضافه کرد: حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه چهار برابر شده است، که به‌معنای آن است که شرکت‌های خارجی خود را همتراز شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی می‌دانند.

امضای ۹ قرارداد در صنعت پتروشیمی

مرتضی شاه میرزایی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت گفت: امروز شاهد امضای ۹ قرارداد در صنعت پتروشیمی بودیم که با شرکت‌های داخلی امضا شد، در حالی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی این صنعت به شرکت‌های خارجی وابسته بود.

وی ادامه داد: ۱۲ مجتمع تازه پتروشیمی به واحدهای پتروشیمی کشور در سال ۱۴۰۲ افزوده شده که ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش واحدهای تکمیلی از طریق فروش اعتباری تأمین شده است.

گره ساخت پالایشگاه‌های نو در برنامه هفتم توسعه باز می‌شود

هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: در طول یک سال اخیر نشست‌ها و هماهنگی‌های پرشماری انجام شد و تلاش کردیم آن چیزی که در قالب لایحه دولت در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد، در آینده نزدیک در بخش انرژی رافع مشکلات آینده کشور باشد که در صورت تصویب آن در همه عرصه‌ها شاهد موفقیتی خیره‌کننده باشیم.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه ظرفیت‌هایی مبنی بر دستیابی به یک ظرفیت بالاتر برای سرمایه‌گذاران غیردولتی از طریق صندوق توسعه ملی پیشنهاد شده است با تعیین حواله‌های نفتی به سرمایه‌گذارانی که برای احداث پتروپالایشگاه‌ها وارد صحنه می‌شوند، کمک کنیم، بنابراین امیدواریم گره احداث پالایشگاه‌های جدید در برنامه هفتم توسعه باز شود و شاهد پیشرفت قابل‌توجه عملیات اجرایی این پروژه‌ها باشیم.

عملیات اجرایی مرحله دوم توسعه لایه نفتی پارس جنوبی آغاز شد

عملیات اجرایی مرحله دوم توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی که قرارداد آن اسفندماه ۱۴۰۰ امضا شده بود، همزمان با برگزاری آخرین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، محمدحسین متجلی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، موسی احمدی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی و جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از طریق ارتباط تصویری زنده با شناور پالایشی کوروش در خلیج فارس آغاز شد.

تأمین یک درصد از برق صنایع از انرژی‌های تجدید پذیر

محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر گفت: صنایع موظف هستند تا یک درصد از برق مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین کند.

وی ادامه داد: مهمترین اقدامات انجام گرفته ایجاد مدل‌های متنوع برای نیروگاه‌های تجدید پذیر است که در ابتدای دولت تنها خرید تضمینی وجود داشت تنها ۷۸۰ مگاوات انرژی تجدید پذیر توسعه یافت.

کمانی توضیح داد: صنایع موظف هستند یک درصد از انرژی مورد نیاز خود را از تجدید پذیر ها تأمین کنند.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر ادامه داد: برای کاهش ریسک سرمایه گذاران در صورتی که سرمایه گذاری نتواند برق خود را در بورس ارائه و خرید و فروش کند ساتبا با ۷۰ درصد نرخ کشف شده در نیروگاه، مطالبات این افراد را تسویه خواهد کرد.

گازهای مشعل پارس جنوبی به‌زودی فروخته می‌شوند

احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: مجتمع گاز پارس جنوبی هم به‌صورت اجرایی و فنی مواردی که به آلایندگی محیط زیست از جمله آب، خاک و هوا منجر می‌شود را شناسایی کرده و بر این اساس تعویض قطعات و تجهیزاتی که به دلیل فرسودگی دچار آلایندگی می‌شوند، در دستور کار قرار گرفته است تا با تجهیزات نو جایگزین شوند.

به گفته مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، نصب این قطعات آثاری به سزا در کاهش ارسال گاز به مشعل‌ها خواهد داشت.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی از مزایده گازهای ارسالی به مشعل همه پالایشگاه‌های پارس جنوبی خبر داد و تصریح کرد: همزمان با فعالیت‌هایی که در زمینه کاهش آلایندگی محیط زیستی در این مجتمع انجام می‌شود، مزایده گازهای ارسالی به مشعل پالایشگاه‌های این مجتمع نیز در حال انجام است.

فصل برجسته «آب» در برنامه هفتم توسعه

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در «چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی تونل ایران» که در محل هتل المپیک برگزار شد، گفت: حفر تونل از دیرباز برای بشریت اهمیت داشته اما امروزه اهمیت آن برای وزارت نیرو مضاعف شده است.

وی با اشاره به موضوع سرعت و قیمت در پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های تونل، یادآور شد: لازم است سرعت پروژه‌ها با استفاده از ابزار مهندسی افزایش یابد؛ گلوگاه پیشبرد برخی از پروژه‌هایی که امروز در دستورکار وزارت نیرو و دولت بوده، تونل است. هزینه نیز موضوع دیگری در تعریف و پیشبرد پروژه‌ها مطرح می‌شود.

وزیر نیرو افزود: در شرایطی که دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرد، به دلایل مختلف بسیاری از پروژه‌های وزارت نیرو به کندی پیش می‌رفت یا مسکوت مانده بود، اما تلاش شد که با تأمین اعتبارات لازم این پروژه‌ها سرعت گیرد.

محرابیان با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه موضوع «آب» به عنوان یک فصل برجسته مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: به موضوع آب در برنامه هفتم توسعه به عنوان فصل برجسته پرداخته شده است در این باره در کنار عزم و اراده مجلس شورای اسلامی، دولت احکام خوبی را پیش‌بینی کرده است.

کاهش ۳ درصدی مصرف CNG در سال جاری

محسن جوهری رئیس هیئت مدیره CNG گفت: ایران از لحاظ منابع گاز در جهان بعد از روسیه رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و از گسترده‌ترین شبکه گاز برخوردار است و شرکت‌های تولیدی در زمینه تأمین تجهیزات، مخزن‌سازها زیرساخت‌های مناسبی برای توسعه این صنعت در اختیار دارند.

وی افزود: سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور رو به کاهش است به طوری که در سال گذشته سهم سی ان جی در سبد سوخت ۲۰ درصد بود که در سال جاری به ۱۷ درصد رسیده است.

جوهری اضافه کرد: به طور میانگین ۵۰ درصد ظرفیت سی ان جی و حتی در برخی از شهرها ۷۰ درصد این ظرفیت خالی است، که کل مصرف سی ان جی در سبد انرژی کشور سه درصد بوده که این رقم بسیار ناچیز است.

رشد ۱۳ برابری ظرفیت تولید برق کشور پس از انقلاب

احمد حیدری، معاون وزیر نیرو در هفتمین کنفرانس ملی سیستم اطلاعات مکانی GIS در صنعت آب و برق گفت: امروزه بیش از ۹۹.۷ درصد روستاهای کشور از نعمت برق برخوردار هستند و به لحاظ این شاخص کشور ما جزو ۵ کشور برتر جهان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۵ درصد صنعت آب و برق کشور خودکفاست و توسط دانشمندان و مهندسان داخلی اداره می‌شود که این موضوع جای افتخار دارد.

معاون وزیر نیرو گفت: پیش از وقوع انقلاب اسلامی در کشور ظرفیت تولید برق در ایران کمتر از ۷ هزار مگاوات بود، اما اکنون ظرفیت تولید برق به بیش از ۹۱ هزار مگاوات یعنی ۱۳ برابر رسیده است.

خارجی‌ها متقاضی نفت کش‌های ساخت داخل شدند

اسدالله ابویسانی مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران گفت: دو فروند نفتکش ۷۵۰ هزار بشکه‌ای از دیگر پروژه‌های این شرکت است که برای کارفرمای خارجی ساخته و تهیه شده است، همچنین دو فروند نفتکش ۷۵۰ هزار بشکه‌ای در دست ساخت است که ساخت فروند سوم به زودی آغاز می‌شود که مدت زمان دو و نیم ساله برای تحویل آن در نظر گرفتیم که پس از تحویل فروند سوم می‌توان کارهای اجرایی فروند چهارم را آغاز کرد.

پیش بینی افزایش ظرفیت ۴۹۰ مگاواتی نیروگاه‌ها

ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: در حوزه ارتقا، سال گذشته ۱۱۱۳ مگاوات توانستیم ارتقا دهیم و در سال جاری ۴۹۰ مگاوات در پیک اضافه کنیم.

اسکندری اضافه کرد: اکنون بیش از ۹۷ درصد نیروگاه‌ها تعمیرات آن به پایان رسید و ۳ درصد باقیمانده تا چند روز آینده به پایان می‌رسد. ۶۹ درصد مالکیت به بخش خصوصی و ۳۱ درصد مالکیت آن بر عهده دولت است، اما تعمیرات به عهده ما است و این عدد شامل همه نیروگاه‌ها می‌شود؛ اعم از خصوصی و دولتی.

وی خاطر نشان کرد: هدف‌گذاری که برای راندمان داریم امیدواریم در پایان سال ۳۹.۲ درصد برسیم.

بررسی امکان تشکیل اتحادیه مشترک ایران، روسیه و کشورهای همسود

عظیم کلانتری اصل رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، در نشست مشترک مدیران پژوهشگاه صنعت نفت و مدیران معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت با سفیران کشورهای مستقل همسود (CIS) در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: این مرکز با قدمتی ۶۰ ساله هم‌اکنون بزرگ‌ترین مرکز پژوهشی نفتی در منطقه خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون هزار و ۵۰۰ نیروی این مرکز علمی روی پروژه‌های فنی صنعت نفت کشور کار می‌کنند، اظهار کرد: گستره فعالیت‌های این مرکز علمی در صنعت نفت در حوزه‌هایی همچون اکتشاف، تولید نفت و گاز، پالایش نفت و گاز، پتروشیمی، محیط زیست و … است و این مرکز آمادگی دارد تا دوره‌های آموزشی کاربردی تخصصی در حوزه نفت و گاز و خدمات آزمایشگاهی را به مراکز علمی و شرکت‌های نفتی و گازی کشورهای مستقل همسود ارائه کند.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه