بازار و کسب و کارمنتخب سردبیر

همسایگان شرقی تهران را بیشتر بشناسید

رودهن و بومهن از نظر جغرافیایی در جهت شرقی تهران قرار گرفته‌‏اند و جز همسایگان شرقی پایتخت به شمار می‌‏آیند. این دو منطقه از آب‌وهوای مطلوب، امکانات رفاهی و دسترسی مناسب به شهر تهران و سایر مناطق اطراف برخوردار بوده و قیمت خانه‌‏ در این دو منطقه نسبت به تهران مناسب‌تر بوده و به همین جهت نیز رشد خرید و اجارهٔ خانه در این مناطق سیر صعودی داشته است.

 رودهن

رودهن شهری در ۴۰ کیلومتری شمال شرق تهران و جزو شهرستان دماوند محسوب می‌شود. رودهن از شمال به شهرستان آمل، از جنوب به کوه‏‌ها و کویرهای ورامین، از غرب به بومهن و پردیس و از شرق به بخش مرکزی دماوند، متصل می‌‏شود. فاصلهٔ نسبی شهر رودهن تا دماوند ۱۹ کیلومتر، تا بومهن ۸ کیلومتر، تا آبعلی ۹ و تا تهران ۵۴ کیلومتر است؛ یعنی حدودا یک ساعت با پایتخت فاصله دارد. از دیگر ویژگی‏‌های مهم این شهر، وجود جاده‌‏های تهران- شمال (هزار و فیروزکوه) است که از شهر رودهن شروع شده و استان تهران را به استان‏‌های سمنان و مازندران وصل می‌‏کند.

 رودهن؛ شهری عاری از آلودگی

 اگر گذرتان به منطقهٔ رودهن افتاده باشد، متوجه باغات و طبیعت زیبای آن شده‏‌اید. وجود باغ‏‌های بکر و سرسبز و دسترسی راحت به شهرهای همسایه به‌‏خصوص تهران، موجب شده رودهن به یک منطقهٔ توریستی- تفریحی و مکانی برای استراحت پایتخت‌‏نشینان، تبدیل شود. رودهن در فصل تابستان، منطقهٔ ییلاقی به شمار می‌رود که پذیرای گردشگران فراوانی بوده و در سال‌‏های اخیر، مهاجرت مردم از تهران به رودهن افزایش پیدا کرده است. علت اصلی این مهاجرت‌‏ها، آب‌وهوای تمیز و عاری از آلودگی شهر رودهن شناخته می‌شود. در نتیجه خرید و اجارهٔ خانه نیز موازی با مهاجرت‌‏ها افزایش داشته است. اگر به دنبال  خرید خانه در دیوار املاک تهران یا حتی شهرهای مجاور پایتخت همچون رودهن و بومهن هستید، این دو منطقه می‌‏توانند گزینهٔ خوبی باشند.

 جاذبه‌‏های گردشگری و امکانات رودهن

رودهن جاذبه‏‌های طبیعی و گردشگری فراوانی دارد، که از بین آ‏ن‏‌ها می‌‏توان به پارک مرکزی شهر، پیست بین‏‌المللی اسکی آبعلی، شهربازی، کمپ مسافرتی رودهن، کمپ محمد داغی و روستای زیبای جورد که در ۱۴ کیلومتری شمال رودهن قرار گرفته، اشاره کرد. این مکان‏‌های تفریحی از امکاناتی مانند، آلاچیق، فضای سبز، کافی‏شاپ و رستوران، فضای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و… برای استراحت، اقامت و تفریح برخوردارند. دانشگاه‌‏های بزرگی نظیر دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه پیام نور در رودهن هستند. از دیگر جاذبه‌‏های رودهن می‌‏توان به هتل آبعلی، پل تاریخی نمیر، امامزاده حمزه مبارک آباد، امامزاده پیش(ع) روستای وسکاره، حمام و خانهٔ تاریخی روستای جورد، بقعهٔ امامزاده محمد تقی (ع)، را نام برد.

 بومهن

همسایهٔ شرقی دیگر استان تهران، شهر بومهن است که جزو شهرستان پردیس به شمار می‌‏آید. بومهن در مسیر جادهٔ تهران به دماوند قرار داشته و زبان مردم این شهر ترکی و فارسی بوده و برخی از آن‌‏ها گویش مازندرانی دارند. از نظر مسافت، بومهن تا تهران ۵۰ کیلومتر، تا پردیس ۱۳ کیلومتر و تا رودهن ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. معنای واژهٔ بومهن حرکت زمین یا زلزله است. علت نام‏گذاری این شهر به بومهن، نزدیکی شهر بومهن به برخورد دو گسل شمال تهران و مشا است. 

بومهن و مجاورتش با مراکز صنعتی و آموزشی

هر شهری به یک ویژگی معروف بوده و رشد و پیشرفت خود را در امتداد آن ادامه می‌دهد. شهر بومهن نیز در سال‏‌های اخیر به دلیل مجاورتش با مراکز صنعتی، آموزشی و دانشگاه‌‏ها رشد چشم‏گیری داشته و متقاضیان خرید و اجارهٔ خانه در آن افزایش یافته‌اند.

 نقاط گردشگری و امکانات بومهن

بومهن نقاط گردشگری فراوانی اعم از پارک‏‌ها و امامزاده‏‌ها را دارد. پارک‌‏هایی چون باغ چنار، پارک بهار و پارک طلاییه از جمله پارک‏‌های معروف این ناحیه هستند. بومهن از یک مجموعهٔ ورزشی بزرگ و زمین فوتبال به نام امام رضا(ع) نیز بهره‌‏مند است. همچنین از دیگر ویژگی‌‏های شهر بومهن، قرار گرفتن یکی از مراکز ارتباطات ماهواره‌‏ای ایران، در ۱۲ کیلومتری بومهن و در مجاورت پارک علم و فناوری پردیس است.

 جاذبه‏‌های تاریخی بومهن

شهر بومهن علاوه بر داشتن جاذبه‌‏های فرهنگی و طبیعی از جاذبه‏‌های تاریخی هم بهره‌‏مند است. امامزاده سلطان مطهر یکی از جاذبه‏‌های تاریخی است که در نزدیکی و در فاصله ۵ کیلومتری شهر رودهن و در مسیر جاده هراز، قرار دارد. معماری بنای امامزاده مطهر، نقشه ۸ ضلعی دارد و بنا بر نقل قول‏‌ها متعلق به یکی از نوادگان امام صادق (ع) است. در اطراف این بنا قبرهایی متعلق به دوران صفویه وجود دارد که به مرور زمان برخی از آن‌‏ها از بین رفته‌اند. امامزاده قاسم به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌‏های شهر بومهن، در روستای گلخندان قرار دارد. این امامزاده که احتمالا مربوط به دورهٔ صفویه بوده، در نقطه‌‏ای مرتفع قرار گرفته و چشم‌‏انداز زیبایی به روستا داده است. سنگ قبرهای اطراف امام زاده سلطان مطهر، دارای نقش و نشانه‌‏هایی مانند تسبیح، قیچی، شانه و نقش‌‏های دیگری بوده که متعلق به دوره قاجار است. روستای گلخندان در فاصلهٔ ۹ کیلومتری در جنوب بومهن قرار گرفته و اطراف آن باغ‏‌های گیلاس، آلبالو، زردآلو، سیب و گردو به چشم می‌خورد.

 جمع‏‌بندی

هر دو شهرهای رودهن و بومهن از همسایگان شرقی تهران بوده و در فاصلهٔ تقریبی یک ساعت از شهر تهران قرار گرفته‌‏اند. این شهرها دارای آب‌وهوای دلچسب و امکانات مطلوبی هستند و نقاط گردشگری، فرهنگی، طبیعی و تاریخی فراوانی دارند. این دو شهر در سال‌‏های اخیر، مهاجرپذیر بوده و برای افرادی که از هیاهو و آلودگی گریزان هستند، منطقهٔ مناسبی برای زندگی به شمار می‌روند. برای اطلاع از قیمت‏ خانه‏‌های این محدوده می‌‏توان به سایت‌‏هایی چون دیوار، کیلید و شابش، مراجعه کرد. 

نوشته های مشابه