بازار و کسب و کارتولید و تجارت

گیج فشار: ارزش اندازه‌گیری فشار و راهکارهای بهترین انتخاب برای نمایش و کنترل فشار

 

هدف از اندازه گیری فشار و علل آن را نمی توان بر کسی پوشاند، اما سوالی که در این زمینه وجود دارد این است که بهترین ابزار برای اندازه گیری فشار چیست؟

از گذشته تا به امروز، بشر در طراحی و استفاده از دستگاه هایی برای اندازه گیری فشار پیشگام بوده است، تکاملی که با مانومترها و فشارسنج های جیوه ای آغاز شد و به تدریج تا توسعه مانومترها و سنسورهای فشار پیش رفت. در مراحل بعدی، یک فرستنده فشار ایجاد شد تا خانواده گیج فشار را به طور قطعی تکمیل کند. اما چگونه ابزار اندازه گیری مناسب را انتخاب کنیم؟

چرا اندازه گیری فشار بسیار مهم است؟
در ابتدای هر فرآیند، نحوه اندازه گیری چند کمیت کلیدی به دقت در نظر گرفته شده و راه حل مناسب انتخاب می شود. این مقادیر شامل فشار، دما، سطح و جریان است. روش ها و ابزارهای مختلفی برای اندازه گیری هر کدام وجود دارد، اما در برخی از ابزارهای پیشرفته، شاهد اندازه گیری همزمان چند کمیت هستیم. اگر هر یک از این عوامل به درستی اندازه گیری و کنترل نشوند، می توانند عواقب بسیار جدی از نظر کارایی فرآیند و محصول، ایمنی، محیط زیست و … داشته باشند.

بهترین فشار سنج چیست؟
درست است که استفاده از کلمه “بهترین” می تواند کمی اغراق آمیز و حتی احمقانه باشد اما با نگاهی دقیق تر به تفاوت های هر فرآیند و شرایط کاری، مشخص می شود که نمی توان یک نسخه را برای همه صنایع اعمال کرد و بهترین نسخه را برای همه تعیین کرد!
برای انتخاب یک ابزار اندازه گیری مناسب باید ویژگی های مختلف آن را بسنجید و با تطبیق آن با شرایط کاری خود تصمیم بگیرید. در این قسمت بد نیست مروری بر انواع تجهیزات اندازه گیری فشار داشته باشیم:

– فشارسنج ها یا گیج فشار: این فشارسنج ها اولین انتخاب هستند و همچنین به طور گسترده در تمام صنایع در مواقعی که به وسایل مکانیکی نیاز است استفاده می شود. این شامل انواع مدل ها، با انواع طرح ها و مواد برای پاسخگویی به نیازهای هر کاربر است.

– سوئیچ فشار: این نوع دستگاه می تواند به صورت مکانیکی یا الکترونیکی کار کند. مأموریت و عملکرد آن به گونه ای تعریف شده است که با رسیدن به یک سطح فشار معین، مدار الکتریکی یا مکانیکی را باز یا بسته می کند.

– ترانسمیتر فشار: این دسته مکمل دو دسته قبلی است که معرفی کردیم. فرستنده های فشار ابتدا فشار را از طریق یک سنسور حس می کنند، مقدار فیزیکی را از طریق مبدل به کمیت الکتریکی تبدیل می کنند و سپس آن را به فرستنده اصلی یا فرستنده مشابه ارسال می کنند. در این قسمت فرستنده یا هد دستگاه با تداوم شرایط، توانایی کنترل فرآیند را با توجه به پیشرفت فرآیند خواهد داشت.

چرا فشار سنج بخریم؟
دلایل زیادی وجود دارد که می توان مشاهده و تحلیل کرد که چرا استفاده از مانومترها نسبت به رقبای خود بیشتر است که در زیر به برخی از دلایل اصلی اشاره می کنیم:

الف) قیمت مناسب

گیج ها در مقایسه با گیج های مشابه نسبت به عملکردی که ارائه می دهند، قیمت مناسب تری دارند.

ب)فعالیت برندهای جهانی

از آنجایی که بیش از یک قرن است که گیج ها توسط صنعت گران مورد استفاده قرار می گیرد، طبیعتا زمینه تولید گیج فشار دارای برندهای بسیار بزرگ و فعال می باشد. یکی از معروف ترین آن ها گیج ویکا است که در بازار ایران نیز خواهان زیادی دارد و نامی شناخته شده است.

ج)کاملاً مکانیکی

بسیاری از واکنش ها نیازی به تجهیزات الکتریکی ندارند و استفاده از شمارنده مکانیکی هزینه کمتری را به همراه دارد و در صورت قطع برق، مشکلی در عملکرد ایجاد نمی کند. تنها هدف این گروه از گیج ها بررسی مقدار فشار در یک بازه مشخص است. در این مورد از پرشرگیج استفاده می شود.

د)ایمنی بالا و عمر طولانی

هنگام خرید از یک برند معتبر، می توانید مواد استفاده شده در ساخت سنسورها را بررسی کنید. علاوه بر این موارد بسیاری در حین طراحی قبل از تولید فشارسنج در نظر گرفته می شود که از جمله آنها ایمنی اپراتور در طول فرآیند می باشد. به همین دلیل مشکل جدی نخواهید داشت.

ه)تنوع گسترده ای از کاربردها و انتخاب ها

انواع مختلفی از فشارسنج ها وجود دارد که می توانید بر اساس مقیاس عملیات مورد نظر خود و موادی که با آن کار می کنید، گیج مناسب را برای فرآیند خود انتخاب کنید.

در انتخاب و خرید گیج فشار به چه نکاتی باید توجه کرد؟
اکنون که با مزایای فشارسنج ها و کاربرد آن ها در صنعت آشنا شدیم، به راهنمای جامعی نیاز داریم تا با بررسی هر یک از این موارد، یک قدم به انتخاب فشار سنج مناسب برای فرآیند خود نزدیک شویم.
در نظر گرفتن فاصله مناسب: مقیاس یا محدوده عملیاتی باید طوری انتخاب شود که فشار فرآیند اندازه گیری شده بین یک سوم مقیاس و دو سوم مقیاس یا اضافه بار باشد. در این محدوده، گیج به بالاترین دقت خود دست می یابد. به عنوان یک قاعده کلی، محدوده گیج باید دو برابر فشار کاری باشد.
واحدهای کمی (bar، psi، …): واحدهای زیادی برای اندازه گیری فشار وجود دارد که معمولاً بر اساس منطقه جغرافیایی یا منطقه اندازه گیری فشار متفاوت است. کشورهای اروپایی معمولا از واحدهایی مانند میله یا واحدهای کوچکتر از میلی بار استفاده می کنند. در ایران استفاده از میله متر بسیار رایج است و واحد psi بعدی است. البته یکا یا واحد با توجه به سیستمی که همه فرآیندها در آن کار می کنند و با هم سازگار هستند انتخاب می شود. اما جالب است بدانید که برخی از برندها فشار سنج دو واحد نیز تولید می کنند و می توانید فشار هر دو واحد را به طور همزمان بخوانید.

دقت در اندازه گیری ها: معمولاً دقت فشار سنج ها بین 0.5 تا 2.5 درصد است. هرچه این نسبت کمتر باشد، اندازه گیری دقیق تر است. بنابراین باید اندازه مناسب را با توجه به محدوده عملیاتی و دقت کارایی فرآیند انتخاب کنید.

اندازه صفحه نمایش: انتخاب اندازه صفحه به دقت مورد نیاز و استفاده از فشارسنج بستگی دارد. یک صفحه با قطر بزرگتر دارای مقیاس های متوسط ​​بیشتری است، بنابراین فشار اندازه گیری شده را می توان با دقت بیشتری خواند. گیج های فشار با قطر بزرگتر معمولاً دارای درجه دقت بالاتری هستند.

متریال و اجزای داخلی: گیج‌های فشار از مواد مختلفی ساخته می‌شوند، اما معمولاً همه مدل‌ها دارای فولاد هستند، هم در محفظه و هم در داخل. البته فولاد از آلیاژهای مختلفی ساخته می شود و با تعویض هر قسمت از آن آلیاژ، مقاومت در برابر خوردگی یا ضربه زدن کم یا زیاد می شود. از فلزاتی مانند روی و مس نیز در تولید گیج های فشار با مقاومت کم استفاده می شود.

انتخاب نوع مناسب گیج فشار: ابتدا باید نوع فشاری را که می خواهید اندازه گیری کنید، بدانید. به سه نوع فشار اشاره می وشود که شامل: فشار مطلق، گیج یا فشار اتمسفر و دیفرانسیل است. زیرا هر یک از این فشارها اندازه خود را دارد.

با توجه به نکات ذکر شده می توانید با در نظر گرفتن شرایط خاص خود محصولی را انتخاب کنید که مناسب کار شما باشد. همچنین برای مطالعه اطلاعات بیشتر و خرید انواع فشارسنج می توانید به سایت دقیق صنعت اوپاتان مراجعه کنید.