بازار و کسب و کاربانک،بیمه،بورس

پرسودترین صندوق درآمد ثابت برای سال 1403

صندوق های با درآمد ثابت به دلیل بدون ریسک بودن و بازدهی بالاتر نسبت به سپرده‌های بانکی بهترین گزینه برای مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌روند؛ بنابراین بهتر است همواره بخشی از دارایی خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

 از آنجایی که در حال حاضر 141 صندوق با درآمد ثابت در ایران مجوز فعالیت دارند، مقایسه آنها با یکدیگر از منظرهای مختلف جهت انتخاب بهترین و پرسودترین صندوق درآمد ثابت از اهمیت زیادی برخوردار است؛ ما در این مقاله به مقایسه بهترین و پرسودترین صندوق های با درآمد ثابت در سال 1402 پرداخته‌ایم.

مقایسه صندوق های درآمد ثابت

صندوق های با درآمد ثابت عمده دارایی‌های خود را به گواهی سپرده بانکی و اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند و مابقی را در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ به همین دلیل سرمایه گذاری در این صندوق‌ها برخلاف صندوق سهامی بدون ریسک است اما برای شناسایی و انتخاب پرسودترین صندوق با درآمد ثابت بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

مقایسه انواع صندوق های درآمد ثابت

در ابتدا صندوق های با درآمد ثابت از نوع صدور و ابطالی و با تقسیم سود بودند اما امروزه این صندوق‌ها از نظر نحوه سرمایه‌گذاری، تعلق سود به سرمایه‌گذار و قوانین حاکم بر ترکیب دارایی‌ها و حد نصاب سرمایه‌گذاری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند؛ اگر تمایل به سرمایه‌گذاری در صندوق با درآمد ثابت دارید، بهتر است انواع آنها را با یکدیگر مقایسه و مناسب‌ترین صندوق را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

مقایسه اندازه صندوق های درآمد ثابت

دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) توانایی صندوق در جذب منابع و قدرت نقدشوندگی آن را نشان می‌دهد؛ شما با مقایسه این فاکتور می‌توانید میزان اعتماد سرمایه‌گذاران به صندوق را بسنجید اما این مورد را در نظر داشته باشید که در صورتی که نسبت دارایی که قصد سرمایه‌گذاری آن را دارید، نسبت به اندازه کل صندوق عدد بزرگی باشد، ریسک نقدشوندگی شما بیشتر خواهد شد؛ بنابراین هنگام مقایسه و انتخاب صندوق درآمد ثابت باید این مورد را در نظر بگیرید که نسبت میزان سرمایه شما در یک صندوق نسبت به اندازه کل صندوق نسبت معقولی باشد.

به‌عنوان مثال، فرض کنید در یک شهر با 100 نفر جمعیت، 150 واحد آپارتمان ساخته شده است؛ اگر شما 100 واحد از این 150 واحد را خریداری کنید، چقدر مطمئن خواهید بود که در زمان دلخواهتان بتوانید کل واحدهای خود را به فروش برسانید و آنها را به پول نقد تبدیل کنید؟ احتمال موفقیت شما در این شرایط خیلی پایین است اما در صورتی که یک واحد آپارتمان داشته باشید سریع‌تر و با مشکل کمتری می‌توانید واحد خود را بفروشید.

مقایسه بازدهی صندوق های درآمد ثابت

بدون شک برای انتخاب پرسودترین صندوق درآمد ثابت باید بازدهی و عملکرد گذشته صندوق‌ها را بررسی و بایکدیگر مقایسه کنید:

بازدهی صندوق های مبتنی بر صدور ابطال 

تمام اتفاقات در صندوق های صدور و ابطالی حول محور ارزش خالص دارایی یا NAV رخ می‌دهد؛ در واقع، شما روی NAV، واحدها را می‌خرید و روی NAV می‌فروشید و نهایتا از تفاوت NAV و ارزش اسمی واحدها سود کسب می‌کنید.

صندوق‌های صدور و ابطالی با تقسیم سود به‌صورت دوره‌ای بازدهی محقق شده صندوق را که در NAV قابل مشاهده است، به حساب شما واریز می‌کنند و پس از پرداخت NAV به ارزش اسمی خود برمی‌گردد.

بازدهی که این صندوق‌ها ایجاد می‌کنند و در انتهای دوره به حساب شما واریز می‌کنند، بازدهی ساده یا اسمی است اما در صورتی که بخواهید سود اسمی را به سود مرکب یا موثر تبدیل کنید باید سود محقق شده را در انتهای دوره دریافت نکنید و مجددا در صندوق سرمایه‌گذاری شود؛ اگر تمایل داشته باشید که این فرآیند به‌صورت خودکار برای شما انجام شود می‌توانید گزینه سرمایه‌گذاری مجدد از محل صدور در پنل خود فعال کنید.

سود در صندوق‌های صدور و ابطالی بدون تقسیم سود، به حساب شما واریز نمی‌شود و در NAV قابل مشاهده است؛ اگر شما تمایل به دریافت سود داشته باشید باید بخشی از واحدهای خود را ابطال کنید.

 محاسبه بازدهی صندوق های صدور و ابطالی بدون تقسیم سود به‌صورت موثر سالانه انجام می‌شود؛ به عبارتی سود شما به‌صورت روزانه در این صندوق‌ها مرکب می‌شود.

سود صندوق های قابل معامله (با تقسیم سود و بدون تقسیم سود)

در صندوق‌های قابل معامله با پرداخت سود، شما خرید و فروش واحدها را بر مبنای قیمت تابلو انجام خواهید داد اما محاسبه بازدهی که به حساب شما واریز می‌شود، بر مبنای NAV صندوق انجام می‌شود. بنابراین شما باید در زمان سرمایه‌گذاری در این صندوق در نظر داشته باشید که مبلغی بالاتر از NAV ابطال صندوق پرداخت نکنید و هنگام فروش نیز پایین‌تر از NAV نفروشید.

دیگران جستجو کردن:

بهترین صندوق های درآمد ثابت با پرداخت سود ماهیانه
10 صندوق سرمایه گذاری برتر
بهترین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت سال 1401
بهترین صندوق درآمد ثابت مفید
بهترین صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه
10 صندوق سرمایه گذاری برتر ۱۴۰۲
بهترین صندوق سرمایه گذاری etf
مقایسه صندوق های درآمد ثابت

نوشته های مشابه