بازار و کسب و کارخودرو

بهترین مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک

رانندگی با گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس غیراتوماتیک آسان‌تر است اما نگهداری از آن نیز برای طول عمر بیشتر و افزایش عملکرد آن به اندازه‌ی گیربکس غیراتوماتیک و حتی بیشتر از آن مهم است. در این راستا رانندگان باید در نظر داشته باشند که در صورت بروز هرگونه علائم هشدار دهنده هرچه سریعتر به تعمیرکار تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک مراجعه کنند تا گیربکس خودرو دچار آسیب جدی نشود.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس‌های غیراتوماتیک قدری پیچیده‌تر هستند و تعمیر آنها در حیطه‌ی تخصصی محسوب می‌شود و باید تا جای ممکن توسط فرد متخصص و کاربلد انجام گیرد. لازم است دارندگان خودروهای گیربکس اتوماتیک نسبت به علائم و نشانه‌های خطر آگاه باشند تا در صورت بروز، در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنند.

در ادامه با انواع خودرو ها از جمله تعمیر گیربکس اتوماتیک ام وی ام و هیوندا و تویوتا و … آشنا می شویم.

انواع گیربکس اتوماتیک

بزرگترین مزیت گیربکس‌های اتوماتیک کمتر شدن وظایف راننده در حین رانندگی و آرامش و راحتی بیشتر است. این نوع گیربکس‌ها در چهار نوع مختلف دسته‌بندی می‌شوند :

گیربکس دستی اتوماتیک شده

گیربکس دستی اتوماتیک شده همان گیربکس‌های دستی هستند که عمل کلاچ‌گیری و تعویض دنده را با کمک یک مجموعه الکترونیکی و مکانیکی انجام می‌دهند. به دلیل وجود قطعات مشترک با گیربکس‌های دستی، تعیرپذیری بیشتری دارند و هزینه‌ی کمتری نیاز دارند. اما در هنگام تعویض دنده لخت عمل می‌کند و رضایتمندی مشتری در مورد آن بسیار کم است.

 گیربکس‌های CVT  (Continuously Variable Transmission )

این عبارت که به معنای جعبه دنده‌ی ضریب متغیر است و با عنوان جعبه دنده‌ی تک سرعته نیز از آن یاد می‌شود.

مهمترین مزیت این نوع گیربکس‌ها، پیوستگی در هنگام تعویض دنده است. چرا که در لحظه تعویض دنده، خودرو تکان و افت دور کمتری را تجربه می‌کند. از جمله معایب این نوع گیربکس عدم امکان بارگذاری بیش از اندازه است در برخی مواقع خودروهای دارای این گیربکس در جاده‌های با شیب‌های تندعملکرد مطلوبی ندارند.

گیربکس سیاره‌ای خورشیدی (AT)

این نوع از گیربکس‌های اتوماتیک امروزه متداول‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع گیربکس‌ها هستند. در این گیربکس‌ها انتقال قدرت را چرخ‌دنده‌های خورشیدی انجام می‌دهند. سیستم کلاچچ اتوماتیک هیدرولیکی و همچنین سیستم کنترلی دارند.

گیربکس‌های دو کلاچ (DCT)

در این نوع گیربکس‌ها سیستم انتقال قدرت دارای دو شیفت ورودی هم‌مرکز است و هر کدام کلاچ مستقلی دارند. کلاچ بزرگتر با دنده‌های زوج و کلاچ کوچکتر با دنده‌های فرد درگیر است و هر کدام مجزا از هم کار می‌کنند. بدین تریتب تعویض دنده سریعتر و در میانگین زمانی حدود ۸ میلی‌ثانیه صورت می‌گیرد.

این نوع گیربکس‌ها به دلیل فناوری پیچیده‌تر و هم تعداد قطعات بیشتر، گران‌تر هستند و وزن بیشتری دارند و در هنگام تعمیر نیز هزینه‌ی بیشتری به بار می آورند.

نشانه‌های گیربکس آسیب‌دیده

در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم زیر باید به سلامت گیربکس اتوماتیک خودرو شک کرد و در نزدیک‌ترین زمان ممکن نسبت به تشخیص و تعمیر آن اقدام نمود:

استشمام بویی شبیه به بوی سوختگی از گیربکس

استشمام چنین بویی تنها به دلیل سوختگی روغن گیربکس اتفاق می‌افتد. زمانی که از مدت زمان مجاز استفاده از گیربکس گذشته باشد و یا روغن گیربکس مرغوب نباشد، احتمال سوختگی روغن بالا می‌رود، لذا در صورت بروز چنین نشانه‌ای هر چه سریعتر به تعمیرگاه گربکس اتوماتیک مراجعه کنید.

روغن‌ریزی از گیربکس

نشت روغن یکی از متداول‌ترین علائم است و در صورت مشاهده‌ی آن حتما باید در صدد رفع آن برآمد، چرا که نشت روغن ظرف مدت چند روز و کاهش تدریجی حجم روغن، می‌تواند موجب بروز آسیب جدی برای گیربکس اتوماتیک شود.

ایجاد صدای غیرعادی از گیربکس

هر نوع صدای غیرعادی مانند صدای جیغ، صدای ضربه، سوت ممتد یا صدای خرخر نشانه‌های مهم و نگران‌کننده‌ای هستند که باید به آنها بسیار توجه داشت. هر کدام از این صداها دلیل مخصوص به خود را دارد که می‌تواند به سبب کم شدن یا کثیف شدن روغن گیربکس، کثیف شدن فیلتر، خراب شدن مبدل گشتاور و یا خرابی درون گیربکس باشد.

تغییر شکل چرخ‌دنده‌های گیربکس که ممکن است به سبب ناهمواری، شکستگی، ساییدگی یا هر نوع آسیب دیگری بروز کرده باشد یکی دیگر از مسببان بروز صدا از ناحیه‌ی گیربکس و در هنگام تعویض دنده است. تعمیر چنین ایرادی در گیربکس زمان‌بر و نیازمند تخصص است.

تعدادی بلبرینگ در داخل محفظه‌ی گیربکس درکارند که اگر به سبب نرسیدن روغن خشک شده باشند یا به هر دلیلی صدمه دیده باشند صدای سوت مانندی از گیربکس شنیده خواهد شد که موجب آزار راننده و سرنشینان خواهد بود.

تعویض دهنده به سختی یا به صورت ناگهانی انجام می‌شود

این مشکل ممکن است ناشی از اتصالات گیربکس و برهم خوردن تنظیمات آن و یا حتی ناشی از سیستم الکترونیک خودرو باشد که در هر صورت تشخیص و عیب‌یابی آن باید توسط تمیرکار متخصص و در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک انجام گیرد.

مراحل تعمیر گیربکس اتوماتیک

به طور کلی در زمانی که گیربکس اتوماتیک با مشکل مواجه می‌شود، دو گزینه برای رفع مشکل وجود دارد یک گزینه تعویض کامل گیربکس و گزینه‌ی دیگر تعمیر و بازسازی گیربکس اتوماتیک است. هر دو گزینه در مورد گیربکس اتوماتیک پرهزینه و گران هستند اما با این حال تعمیر گیربکس اتوماتیک در مقایسه با خرید یک گیربکس جدید مقرون به صرفه‌تر است.

به لحاظ زیست محیطی هم تعمیر گیربکس اتوماتیک نسبت به تعویض کامل آن اقدام مناسب‌تری است، چرا که در فرآیند تعویض، کل گیربکس به یکباره تعویض شده و گیربکس قدیمی دور انداخته می‌شود اما در فرآیند تعمیر، تنها قطعات آسیب‌دیده و معیوب تعویض می‌شوند و جان تازه‌ای به موتور باز می‌گردد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک به طور کلی در هفت مرحله انجام می‌گیرد :

بازرسی اولیه گیربکس

اولین مرحله بازرسی اولیه گیربکس است تا قبل از آنکه تعمیرکار دست به کار شود، وضعیت بیرونی و عمومی آن بررسی شود تا این ارزیابی به تعمیرکار کمک کند درباره‌ی تعمیر دستگاه بهترین تصمیم را اتخاذ کند.

جداسازی قطعات گیربکس

پس از اینکه دستگاه به صورت کلی بررسی شد و عیب‌یابی صورت گرفت در گام بعدی اجزای قسمت آسیب دیده تفکیک و جدا می‌شود، تا مشکل اصلی دستگاه به صورت دقیق‌تر آشکار و تشخیص داده شود.

تجزیه و تحلیل خرابی گیربکس

وقتی قطعات از هم جدا شدند نوبت به تجزیه و تحلیل قطعات و میزان آسیب و خرابی آنها می‌رسد تا دلیل و میزان آسیب‌دیدگی آشکار شود و تعمیرکار بتواند با شناخت بهتر اقداماتی در راستای جلوگیری از بروز مکرر مشکلات صورت دهد.

پیدا کردن مسئله و تعیین هزینه

پس از اینکه با تجزیه و تحلیل قطعات منشاء آسیب‌دیدگی مشخص شد تعمیرکار می‌تواند هزینه‌ی لازم برای انجام تعمیر را برآورد کرده و پیشنهاد دهد. ممکن است برای تعمیر گیربکس اتوماتیک و قطعات آسیب‌دیده چند روش مختلف وجود داشته باشد که تعمیرکار می‌تواند مزایا و معایب هرکدام به انضمام میزان هزینه‌ای که برای تعمیر نیاز دارد را به مشتری اعلام نماید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

در گام پنجم و پس از بررسی ‌های لازم تعمیر گیربکس اتوماتیک آغاز می‌شود. در این مرحله ممکن است به ماشین‌کاری قطعات گیربکس نیاز باشد.

مونتاژ قطعات گیربکس و تست‌های کنترل کیفیت

پس از اینکه تعمیر قطعات گیربکس انجام شد مرحله‌ی بعدی این است که یکایک قطعات جدا شده در جای خود قرار بگیرند، این مرحله را مونتاژ قطعات می‌نامند که با استفاده از فرایندها و ابزار قابل اعتماد و مناسب کار انجام می‌شود. گاهی لازم است هر مرحله از کار تست شود تا ایراد فنی وجود نداشته باشد.

در نهایت پس از اینکه مونتاژ قطعات گیربکس اتوماتیک تکمیل شد، نوبت به گام کنترل کیفیت می‌رسد. در این مرحله لازم است تست‌های مختلفی برای بررسی عملکرد و سطح کیفی گیربکس اتوماتیک انجام شود.

بهترین مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک از جمله قطعات پیچیده و حساس خودروهای امروزی محسوب می‌شود که تعمیر و بازسازی آن از حساسیت بالایی برخوردار است و زبردستی و مهارت خاص خود را می‌طلبد. از این رو لازم است تا برای تعمیر گیربکس اتوماتیک از تخصص افراد حرفه‌ای و با تجربه بهره گرفته شود.

تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک اوتاناکار یکی از بهترین و تخصصی‌ترین تعمیرگاه‌های گیربکس در تهران است که با همکاری حرفه‌ای‌ترین و زبده‌ترین تعمیرکاران، تعمیر انواع گیربکس اتوماتیک را با مناسب‌ترین سطح هزینه، بالاترین کیفیت و طولانی‌ترین زمان عملکرد مثبت انجام می‌دهد.

برای اطلاع بیشتر به منبع مراجعه نمایید.

شماره تماس: 09127796177

نوشته های مشابه