بازار و کسب و کارتولید و تجارت

راهنمای خرید پمپ آب

امروزه اغلب مردم با مشکل فشار آب مواجه هستند. راهکار مناسبی که این مشکل را برطرف میکند خرید پمپ آب است. پمپ آب خانگی پمپی می‌باشد که معمولاً برای تقویت کردن و همینطور افزایش فشار آب در مصارف خانگی و مسکونی استفاده می شود معمولاً در ساختمان ها و مجتمع های مسکونی و تجاری کوچک از پمپ آب خانگی استفاده می شود و اغلب در مجتمع های بزرگ و ساختمان های تجاری بزرگ از بوستر پمپ های آبرسانی استفاده می شود. جهت حفظ فشار آب در سیستم های آبرسانی نیز میتوانیم از منبع تحت فشار کمک بگیریم. اما سوال اصلی این است که با توجه به تنوع گسترده محصولات، پمپ آب چی بخریم؟ بوستر پمپ چیست و چه تفاوتی با پمپ آب دارد؟ منبع تحت فشار چیست؟ پمپ آب چه برندی بخریم؟ در ادامه مطلب سعی میکنیم به این سوالات پاسخ دهیم تا هنگام خرید پمپ آب بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

بوستر پمپ چیست

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ، دو یا چند پمپ آب را شامل میشود که به منظور افزایش یا حفظ فشار و میزان راندمان آب کاربرد دارد. این دستگاه ها بیشتر در سیستم هایی کاربرد دارند که جریان آب به شکل ناپایدار و متغیر است. زمانی که درخواست آب کم است، بوستر پمپ به شکل آماده به کار باقی می ماند و اگر تقاضا افزایش پیدا کند، بوستر پمپ فعال شده و فشار لازم برای تامین آب مورد نیاز را افزایش می دهد.

بوستر پمپ ها به طور معمول شامل دو یا چند پمپ، مخزن و دستگاه کنترل هستند. و همانگونه که ذکر شد، به طور کلی بوستر پمپ ها به منظور حفظ فشار آب کافی در مناطق کم فشار، ساختمان های بلند و محل هایی که فشار آب در آن متغیر است، طراحی شده اند.

بوستر پمپ و پمپ آب چه تفاوتی دارند؟

به صورت کلی، تثبیت و تنظیم نوسانات نقش اصلی بوستر پمپ در سیستم آبرسانی ساختمان در شبکه مصرف است. این کار با توجه به الگوی متغیر مصرف و تامین فشار و دبی مورد نظر با بیشترین بازده صورت می‌پذیرد. با این وجود که در سیستم‌های پمپاژ ثابت، به طور دائم یک مقدار مشخص از آب به داخل لوله هدایت می‌شوند. این افزایش یکباره فشار آب که در اثر روشن شدن یک یا چند پمپ آب به شکل همزمان اتفاق می‌افتد، می‌تواند به قطع شدن آب بیانجامد.

مقایسه بوستر پمپ و پمپ آب

برای مقایسه و بررسی اینکه کدامیک برای مصرف کننده مناسب است، میبایست در نظر گرفت که نوع نیاز چیست؟ در ادامه به مقایسه این دو نوع پمپ در شرایط گوناگون میپردازیم.

امور ساختمان مسکونی، اداری و تجاری

اگر که به منظور استفاده جهت ساختمان های مسکونی بالای 20 واحد که احتیاج به فشار و ارتفاع آبرسانی بالایی جهت رسیدن به طبقات بالا می باشد، استفاده از بوستر پمپ های افقی و عمودی (با توجه به ابعاد فضای اختصاص داده شده برای پمپ ها)، توصیه می شود. اما در طرف مقابل جهت ساختمان های مسکونی کم ارتفاع، تک پمپ های سانتریفیوژ چند پروانه و تک پروانه (بنا به فشار مورد نیاز) پیشنهاد می شود. همچنین برای بیمارستان ها، ساختمان های اداری، کارگاه ها و کارخانجات تجاری، درمانگاه ها، سالن های ورزشی و تفریحی، آبنماهای موزیکال و امور آتشنشانی به طور معمول از بوستر پمپ به منظور افزایش فشار و مقدار آبدهی استفاده می شود.

امور کشاورزی و فرآیند های آبیاری

جهت صنعت کشاورزی، طیف گسترده ای از پمپ ها استفاده می شوند. با توجه به نوع فعالیت مورد نظر کشاورزان و همچنین منبع آب مورد استخراج، این پمپ ها می توانند تفاوت داشته باشند. اما حال که به شکل اختصاصی به مقایسه این دو نوع پمپ پرداخته ایم، میبایست گفت که استفاده از پمپ های تک در امور کشاورزی و آبیاری بسیار رایج است. اما اگر طول زمین زراعی زیاد بوده و احتیاج به جابجایی آب تا فواصل زیاد با فشار مطلوب باشد، به طور قطع بوستر پمپ بهترین گزینه خواهد بود.

منبع تحت فشار چیست

منبع تحت فشار چیست؟

اگر شما در خانه خود با مشکل تامین آب و یا کم فشاری آن رو به رو هستید، استفاده از قطعات و تجهیزات مناسب کمک بخصوصی به شما خواهد کرد که انتخاب یک منبع تحت فشار خوب نیز از این قاعده مثتثنی نیست.

منبع تحت فشار از یک پوسته ی فلزی یا تیوپ، فلنج و والف تشکیل شده است و در اصل اجماع این چهار قطعه با یکدیگر، منبع تحت فشار را تشکیل می دهد و عملکرد آن بدین شکل است که این منابع با داشتن آن تیوپ و همچنین هوای تحت فشار، آب را به داخل لوله ها هدایت می کنند. زمانی که یک فرد شیر آب را باز می کند، فشارهوا در منبع تحت فشار در تمام لوله کشی افزایش می یابد. (این فشار عموما بین 20 تا 40PSI می باشد) و هنگامی که شیر آب بسته می شود پمپ آب با افت فشار آب در منبع شروع به شارژ کردن منبع می کند.

انواع منبع تحت فشار

انواع منبع تحت فشار

به طور کلی سه نوع منبع تحت فشار داریم.

منبع تحت فشار گالوانیزه

این منبع از قدیمی ترین منبع های تحت فشار است که علاوه بر آب و هوا را نیز در یک محفظه بزرگ نگه می دارد. به علت بزرگ بودن حجم این تانک ها، مصرف آب در این منبع ها زیاد بوده و همینطور سبب کند شدن جریان حرکت آب می گردند به همین دلیل چندان مورد علاقه نمی باشند.

منبع تحت فشار دیافراگم

این منبع ها دارای یک دیافراگم یا تیوب پلاستیکی می باشند که به درستی در آن جای گرفته و قسمت تحتانی آب را از هوای فشرده بالا جدا می کند. زمانی که آب وارد تانک می شود دیافراگم به سوی هوای فشرده، فشار می آورد تا وقتی که فشار آب متعادل شده و دیافراگم پایین کشیده شود. این امر موجب تعادل فشار آب در خانه شما میشود. زمان مصرف آب، دیافراگم به عقب فشار می آورد تا کلیه فشار آب به نقطه ای برسد که پمپ دوباره برای ایجاد فشار به حالت اولیه برگردد.

تانک های فشار کیسه ای

این تانک ها از لحاظ کاربرد بسیار به منبع تحت فشار دیافراگم مشابه هستند. با این وجود که آنها یک بالون یا یک بخش مثانه ای در ته تانک دارند که به آن تیوب می گویند که آب را تحت فشار قرار می دهد. همچون تانک های دیافراگم، وقتی که پمپ، فشار آب را زیاد می کند بالون به داخل قسمت هوای فشرده منبسط می شود تا بیشترین فشار را ایجاد کند سپس به نقطه برگشت می رسد.

بهترین پمپ آب خانگی

بهترین برند پمپ آب

در حال حاضر برند های بسیاری در بازار وجود دارند که هنگام خرید پمپ آب این سوال برای شما به وجود میاید که پمپ آب چه برندی تهیه کنیم؟ در ادامه قصد معرفی بهترین برند های پمپ آب موجود در بازار را داریم.

پمپ آب ابارا

پمپ آب ابارا یکی از بزرگترین برندهای تولید پمپ آب در جهان است که می کوشد تا محصولات خود را با بالاترین کیفیت و کارایی تولید نماید.  محصولات پمپ آب ابارا در گروه های گوناگونی از جمله خانگی، تجاری، صنعتی، کشاورزی، آبیاری و فاضلاب قرار می گیرند.

پمپ آب ابارا به منظور استفاده در منازل و ساختمان ها، انواع پمپ های آب بشقابی، تک پروانه، جتی، دو پروانه، طبقاتی عمودی، افقی و پمپ های کوچک را تدارک دیده است. پمپ آب خانگی ابارا در سری های گوناگون همچون PRA، CMA،CDA، AGA تولید شده است.

پمپ آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس

شرکت مستر نمایندگی فروش پمپ آب پنتاکس در انواع گوناگونی از جمله پمپ آب پنتاکس خانگی، پمپ آب پنتاکس کفکش، پمپ آب پنتاکس لجن کش، پمپ آب پنتاکس شناور و غیره در توان های متفاوت از جمله نیم اسب، یک اسب، دو اسب و…  با جنس بدنه های مختلف ازجمله استیل و چدن است. در ادامه انواع مدل های پمپ پنتاکس را با یکدیگر مورد بررسی قرار میدهیم.

پمپ آب پنتاکس دارای تولیدات گوناگونی است که می توان آنها را به شکل زیر گروه بندی کرد.

  • پمپ آب خانگی پنتاکس
  • بوستر پمپ پنتاکس
  • پمپ آب پنتاکس کفکش
  • پمپ آب پنتاکس لجن کش
  • پمپ آب پنتاکس شناور

در یک طبقه بندی دیگر پمپ آب پنتاکس شامل انواع زیر نیز هست:

  • پمپ آب بشقابی
  • تک پروانه صنعتی
  • دو پروانه
  • پمپ جتی پنتاکس ایتالیا
  • طبقاتی افقی
  • طبقاتی عمودی
  • پمپ های کوچک محیطی

پمپ آب لوارا

پمپ آب لوارا

پمپ آب  لوارا ایتالیا یکی از بزرگترین تولید کنندگان پمپ در جهان می باشد. تنوع محصولات این شرکت تولید کننده پمپ، یک مجموعه از احتیاجات سیالات در کلیه صنایع را پوشش می دهد. پمپ های تولیدی بوسیله این شرکت دارای بالاترین کیفیت در مقایسه با دیگر محصولات هم رده می باشد و با کاربردهایی مانند پمپ های خانگی، پمپ های شناور، پمپ های لجن کش و پمپ کفکش، پمپ های لازم در صنایع آب و فاضلاب و تجهیزات وابسته به آن است .

پمپ آب پمپیران

پمپ آب پمپیران

پمپ آب پمپیران یکی از برند های مشهور و مقرون به صرفه در بازار در حوزه های پمپ آب می باشد. پمپ های آب پمیران در تقسیم بندی های زیر تولید می شود که هر کدام از این دسته ها نیز دارای زیر دسته های بخصوص خود می باشند.

  • پمپ های گریز از مرکز
  • شناور های چاهکی
  • فشار قوی طبقاتی
  • شناور تک فاز
  • شناور سه فاز
  • پمپ های دو مکشه
  • پمپ های گل کش
  • پمپ های طبقاتی

پمپ آب گراندفوس

پمپ آب گراندفوس

پمپ آب گراندفوس یا همان گراندفوس پمپ یکی از محبوبترین برندهای پمپ آب در ایران است به این علت که از نیازهای مسکونی و خانگی گرفته تا ساختمان های تجاری و حتی سیستم های HVAC ، تولیدات گراندفوس قادر به برطرف کردن کلیه نیازها در تامین آب با کیفیت و کارایی بالا می باشد. این شرکت دارای طیف وسیعی از محصولات و راهکارها در بخش های صنعتی و تاسیسات از جمله پمپ های سیرکولاتور به منظور سیستم های گرمایشی و تهویه مطبوع و همچنین پمپ های دوزینگ و فاضلابی می باشد.

پمپ های آب خانگی گراندفوس، پمپ های تک پروانه و همینطور پمپ های آب طبقاتی عمودی و افقی که به شکل تک فاز و سه فاز تولید می شوند از اساسی ترین محصولات گراندفوس موجود در ایران می باشند که گروه مستر به شکل رسمی نمایندگی فروش آن را در کشور به عهده دارد.

نمایندگی پمپ کالپدا

پمپ آب کالپدا

در ادامه به معرفی یکی دیگر پمپ های ایتالیایی با کیفیت بازار یعنی پمپ آب کالپدا میپردازیم، پمپ آب کالپدا یکی از مطرح ترین برندهای تولید پمپ های آبرسانی  در دنیا می باشد و رقابتی نزدیکی با برندهای مطرح دنیا همچون گراندفوس، ابارا، داب، پنتاکس، لوارا، سایر، پدرولا و… دارد. شرکت کالپدا دارای سابقه بیش از نیم قرن فعالیت در زمینه تولید پمپ های آبرسانی می باشد. این شرکت با تولید انواع پمپ های آبرسانی کوچک خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی سهم بزرگی از بازارهای جهانی را دارا می باشد. طیف وسیعی از تولیدات این شرکت در بازار ایران مورد استفاده قرار می گیرد که در چند بخش مهم گروه بندی می شوند.

پمپ آب داب

پمپ اب داب ایتالیا يكي از بزرگترين و معتبرترين توليدكنندگان پمپ‌هاي زميني، خطي، سيركولاتور، دور متغير، جتي و بشقابي، قابل استفاده در کلیه امور، می باشد.

شرکت پمپ آب داب، پمپ های خانگی قابل اعتمادی را تولید میکند که از نظر فنی پیشرفته، دارای نصب آسان و کارایی بالا و موثر می باشند و استفاده‌ی از این پمپ ها صرفه جویی در مصرف انرژی در امور خانگی و مسکونی را در پی دارد. این پمپ‌ها در بخش خانگی و داخلی جهت مصرف در سیستم های گرمایشی و تهویه مطبوع، تامین آب و فشار، آبیاری و باغبانی، جمع آوری آب باران، تخلیه و دفع فاضلاب و سیستمهای گردش آب به کار می روند.

پمپ آب سایر

پمپ آب سایر شامل طیف گسترده ای از محصولات می باشد که به صورت عمده از جنس چدن، کربن، استیل و برنز می باشند. تمامی پمپ های آب سایر با آخرین استاندارد هایی موجود به بازار ارائه می گردند. لازم است بدانید که پمپ آب سایر دارای گواهی نامه مدیریت کیفی ISO ۹۰۰۱:۲۰۰۸ نیز است.

به طور معمول متریال مصرفی در پمپ های آب سایر به شرح زیر است: محفظه پمپ و واسطه از جنس چدن می باشد و پروانه ها از جنس برنج نیز هستند.