اقتصاد کلانبازار و کسب و کار

مالیات سکه چیست + نحوه محاسبه آن

بسیاری از افراد برای حفظ ارزش سرمایه یا حتی برای پرداخت‌های خاص‌، اقدام به خرید سکه می‌کنند‌. سوالی که برای این افراد پیش می‌آید این است که آیا داشتن سکه مالیات دارد‌؟ و اگر جواب این سوال مثبت است‌، سوال بعدی این است که میزان این مالیات چقدر است‌؟ در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم و هر چه نیاز است درباره مالیات سکه بدانید را به شما توضیح می‌دهیم‌.

مالیات سکه چیست‌؟

مالیات سکه یکی از انواع مالیات‌هایی است که سازمان امور مالیاتی برای دارندگان سکه در نظر گرفته است و افرادی که سکه نگهداری می‌کنند موظف به پرداخت آن هستند‌. در ماده ۹۳ قانون مالیات‌های مستقیم‌، گریزی به مالیات‌هایی همچون سکه زده شده است‌. مطابق با این ماده تمامی افرادی که در ایران کسب درآمد می‌کنند مشمول پرداخت مالیات می‌شوند و درآمد‌های غیر مستقیم این افراد نیز مطابق با قانون مالیات بر درآمد مشاغل محاسبه می‌شود‌.

تا قبل از سال ۱۳۹۸ مالیاتی تحت عنوان مالیات سکه وجود نداشت‌. به دلیل افزایش قیمت بیش از حد سکه در سال ۹۷ دولت تصمیم گرفت برای تنظیم بازار بخشی از سکه‌های تحت مالکیت بانک مرکزی را با قیمت سکه دولتی پیش فروش کند‌. ابتدای سال ۹۸ سازمان امور مالیاتی بخشنامه‌ای صادر کرد که مطابق با آن افرادی که سکه خریداری و نگهداری می‌کنند‌، مشمول پرداخت مالیاتی تحت عنوان مالیات سکه هستند‌.

در ادامه میزان مالیات سکه و تفاوت آن با مالیات طلا را توضیح می‌دهیم با این وجود افرادی که قصد خرید سکه یا طلا دارند و می‌خواهند بدانند که چطور می‌توانند کمترین مالیات ممکن را برای سکه یا طلای خود پرداخت کنند می‌توانند به صفحه مشاور مالیاتی طلا آژانس خدمات مالی دیمان سر بزنند و در این باره اطلاعات کافی را بدست بیاورند یا از مشاوره‌های این آژانس مالی استفاده کنند‌.

مشمولان مالیات سکه

سوال بعدی‌ای که شاید برایتان پیش بیاید این است که مشمولان مالیات سکه چه افرادی هستند‌‌؟ با توجه به قانون فعلی در زمینه مالیات سکه تمامی افرادی که بیش از ۵ سکه تمام بهار آزادی‌(یا معادل مبلغ ۵ سکه تمام بهاری‌، نیم سکه یا ربع سکه) خریداری می‌کنند‌، مشمول مالیات سکه می‌شوند‌. میزان این مالیات با توجه به تعداد سکه‌های خریداری شده متفاوت است که در ادامه با میزان مالیات سکه آشنا می‌شویم‌.

میزان مالیات سکه

بخشنامه‌ای که در سال ۱۳۹۸ تصویب شد و به اجرا درآمد تا امروز به روزرسانی‌هایی داشته است‌. بر اساس این بروزرسانی‌ها میزان مالیات سکه در سال‌های اخیر تغییر کرده است که در ادامه به توضیح میزان این مالیات‌ها می‌پردازیم‌.

مالیات سکه چیست + نحوه محاسبه آن

همانطور که گفتیم مبلغ مالیات هر سکه با توجه به تعداد سکه‌های خریداری شده‌، متفاوت است‌. با توجه به این موضوع هر چه تعداد سکه کمتری خریداری کنید میزان مالیات کمتری را تحت عنوان مالیات خرید سکه پرداخت خواهید کرد‌. بر اساس آخرین بخشنامه سازمان مالیاتی کشور‌، افرادی که کمتر از ۵ سکه خریداری می‌کنند از پرداخت مالیات سکه معاف هستند‌. میزان مالیات سکه برای سایر افراد به شرح زیر است‌:

  • افرادی که بین ۶ الی ۱۵ قطعه سکه خریداری می‌کنند‌، به ازای هر سکه می‌بایست مبلغ ۹۶۰ هزار تومان را به ازای هر سکه‌، تحت عنوان مالیات پرداخت کنند‌.
  • خریدارانی که ۱۶ الی ۲۵ سکه خریداری کنند‌، باید مبلغ ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان به ازای هر سکه مالیات بدهند‌.
  • اشخاصی که تعداد سکه خریداری شده توسط آن‌ها بین ۲۶ تا ۱۰۵ سکه است به ازای هر سکه مبلغ ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به عنوان مالیات سکه پرداخت می‌کنند‌.
  • افرادی که بیش از ۱۰۵ سکه خریداری می‌کند یا کسانی که حوزه فعالیتشان همین مورد است باید برای خرید بیش از ۱۰۵ سکه اظهارنامه مالیاتی تکمیل کنند‌.

تفاوت مالیات سکه با مالیات طلا

برای فعالان حوزه طلا یا افرادی که قصد خرید طلا یا سکه دارند این سوال پیش می‌آید که آیا مالیات طلا به سکه متفاوت است یا خیر‌؟ مهمترین نکته‌ای که برای این موضوع باید بدانید این است که مالیات سکه مانند مالیات طلا به صورت غیر مستقیم یا ارزش افزوده اخذ نمی‌شود‌. مالیات طلا به صورت مستقیم و بر اساس تعداد آن اخذ می‌شود و این موضوع تفاوت مالیات سکه و طلا است‌.

مالیات سکه چیست + نحوه محاسبه آن

۲ دلیل برای آنکه مالیات سکه با مالیات طلا متفاوت است‌، وجود دارد‌. اولی آنکه افرادی که نیاز زیادی به سکه ندارند به علت مالیات از این بازار دوری کنند و کاهش تقاضا باعث شود قیمت سکه متعادل بماند‌. دلیل دوم به خاطر نوع محاسبه مالیات است‌. مالیات سکه به صورتی مشخص‌، قیمت خاصی دارد که باعث می‌شود ممیزان محترم سازمان امور مالیاتی نتوانند به صورت سلیقه‌ای یا مطابق با شغل افراد برای آنها مالیات سکه تعیین کنند‌.

مهلت پرداخت مالیات سکه

برای پرداخت مالیات سکه مهلت زمانی‌ای از طرف سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود و شما می‌بایست تا تاریخ اعلام شده‌، مالیات خود را پرداخت کنید‌. از آنجایی که محاسبه این مالیات مطابق با گفته‌های بالا به راحتی قابل انجام است‌، شما می‌توانید خودتان اقدام به پرداخت این مالیات کنید‌. مهلت زمانی‌ای که معمولا از طرف سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود تا انتهای خرداد ماه سال بعد است‌. یعنی اگر شما در سال ۱۴۰۳ اقدام به خرید سکه کرده باشید مهلت دارید تا انتهای برج ۳ سال ۱۴۰۴ مالیات خود را پرداخت کنید‌. مطابق با تجربه‌های گذشته این تاریخ معمولا ۱۰ الی ۱۵ روز تمدید می‌شود تا افرادی که هنوز میزان مالیات خود را محاسبه نکردند‌، آن را محاسبه و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند‌.

جریمه عدم پرداخت مالیات سکه در مهلت مقرر

در صورتی که تا تاریخ مشخص شده برای پرداخت مالیات خود اقدام نکنید‌، مشمول پرداخت جریمه خواهید شد‌. جریمه تاخیر در پرداخت مالیات معمولا ٪۲.۵ از کل مبلغ است که به ازای هر ماه دیر کرد در پرداخت مالیات این مبلغ را باید پرداخت کنید‌. این جریمه تا زمانی که تمام مبلغ مالیات و جریمه آن پرداخت نشود‌، روی تعداد سکه شما اعمال می‌شود‌.

مالیات طلا و سکه‌؛ پیچیده و مهم

در این مقاله با مالیات سکه و طلا آشنا شدیم و دانستیم که این مالیات چیست و محاسبه آن چطور است‌. اما برای محاسبه مبلغ دقیق این مالیات دچار پیچیدگی‌هایی می‌شوید که اگر این مالیات را اشتباه محاسبه کنید‌، مشمول جریمه‌هایی می‌شوید‌. برای همین پیشنهاد می‌شود برای محاسبه و پرداخت این مالیات با مشاو‌ر‌های تخصصی این حوزه صحبت کنید و از آن‌ها مشاوره بگیرید‌. از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم‌.

نوشته های مشابه